۱۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۰۵

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین گفت:

نیروگاه شهید رجایی روزانه ۶ میلیون لیتر مازوت مصرف می‌کند

نیروگاه شهید رجایی روزانه ۶ میلیون لیتر مازوت مصرف می‌کند

قزوین- مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین با بیان اینکه نیروگاه شهید رجایی روزانه ۶ میلیون لیتر مازوت مصرف می‌کند، گفت: این میزان تا پایان خرداد باید به صفر برسد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهران شنتیائی در نشست خبری با اصحاب رسانه که پیش از ظهر سه‌شنبه در سالن جلسات اداره کل محیط‌زیست استان برگزار شد اظهار کرد: در خصوص استعلام ایجاد واحدهای صنعتی و تولیدی در مجموع هزار و ۴۳۶ مورد به اداره کل محیط‌زیست گزارش شده که از این تعداد با ۸۷۵ مورد موافقت و با ۱۱۳ مورد که با ضوابط موجود مغایرت داشته‌اند مخالفت شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین بیان کرد: موافقت ما برای بهره‌برداری از ۳۸۹ واحد صنعتی اعلام شده است که ۶ واحد صنعتی از این تعداد جزو واحدهای صنعتی بزرگ بوده و به تفکیک در ۲ واحد صنعتی در تاکستان، ۳ واحد در بوئین‌زهرا سلام یک واحد در شهرستان البرز قرار دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۶۸۰ مورد اخطاریه برای واحدهای تولیدی استان صادر شد افزود: در حال حاضر ۵۸ واحد آلاینده در استان شناسایی شده است که نیروگاه شهید رجایی یکی از این آلاینده‌ها محسوب می‌شود.

این مسئول ابراز کرد: نیروگاه شهید رجایی روزانه ۶ میلیون لیتر مازوت مصرف می‌کند که با صحبت‌های انجام شده ۵۰ درصد این مصرف کاهش داشته و به گاز تبدیل شده است که ما در تلاشیم تا طی ماه آینده ۱۰۰ درصد مصرف مازوت نیروگاه به گاز تبدیل شود.

وی عنوان کرد: طی سال گذشته ۲ هزار ۶۴۶ مورد پایش از واحدهای صنعتی انجام شده که از این تعداد ۵۴۶ مورد در بخش فاضلاب و ۱۸۱ مورد در خصوص استانداردهای لازم است و در ادامه برای سایر واحدهایی که با استانداردهای مطابقت نداشتند اخطاریه و برای برخی دیگر ارجاع به مراجع قضائی انجام شده است.

شنتیائی نمونه‌برداری از ۱۲ کارخانه و واحدهای صنعتی را از دیگر فعالیت‌های سازمان محیط زیست دانست و تصریح کرد: از دودکش واحدهای صنعتی که نقش بیشتری در آلودگی هوا دارند نیز نمونه‌برداری انجام شد که مجموع نمونه برداری‌های ما در این حوزه ۱۴۴ مورد بود که در ادامه نتایج نمونه‌برداری به مالکین ارسال و در صورت عدم رفع نواقص این مسائل به دستگاه قضا ارجاع داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یک درصد از فروش واحدهای صنعتی که مشکل آلایندگی داشتند به‌عنوان عوارض آلایندگی به صندوق دولت واریز می‌شود تأکید کرد: اولین چاه‌های پالایشی در استان قزوین حفر شد که یکی از این چاه‌ها در محل سایت محمدآباد قرار دارد.

این مسئول ادامه داد: سایت محمدآباد مجوز دریافت ۳۵۰ تن پسماند را از سازمان محیط زیست دارد اما حجم پسماند ورودی به این سایت به بیش از دو برابر ظرفیت آن افزایش پیدا کرد و همین امر و سبب ایجاد نواقص در این سایت شد که در حال حاضر با توجه به شرایط پیش آمده گزارش این سایت هفته‌ای دو بار برای دادستان استان ارسال می‌شود.

وی گفت: با جلسات صورت گرفته برنامه ما برای یک ماه آینده احداث خط پردازش در سایت محمدآباد است که با این اقدام میزان تولید شیرابه تا ۸ برابر کاهش پیدا می‌کند و ما امیدواریم تا پایان سال آینده نیز بتوانیم بسیاری از مسائل مربوط به این سایت را مرتفع کنیم

این مسئول با بیان اینکه استقرار واحدهای صنعتی آب بر به جهت فرونشست و افت منابع زیرزمینی ممنوع شد مطرح کرد: در حال حاضر سه ایستگاه سنجش آلودگی در استان مستقر است که نتایج پایش آن‌ها به‌طور آنلاین در دسترس است که با سفر ریاست جمهوری به استان شش میلیارد از اعتبار سفر رئیس‌جمهور به استان به تجهیز این سامانه‌ها تخصیص داده شد.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده نیروگاه شهید رجایی در صورت استفاده از مازوت اولین عامل آلودگی هوا و تالاب الله‌آباد هم به‌عنوان دومین عامل منشأ آلودگی هوا در آبیک هستند که با توجه به کاهش بارندگی‌ها تأثیر این دشت بر آلودگی‌ها افزایش یافته است.

شنتیائی بیان کرد: بررسی و پایش کارخانه سیمان آبیک با توجه به اینکه در حوزه استحفاظی استان البرز قرار دارد خارج از وظایف قزوین است اما در تلاشیم تا این مسئله را در سطح کشور بیان کرده و به‌عنوان استان‌های هم‌جوار این کارخانه که در معرض آلودگی قرار دارند مسئله را مطرح کنیم و در حوزه حل مسئله ورود پیدا کنیم.

وی تشریح کرد: ۳ منطقه حفاظت‌شده باشگل با ۲۴ هزار و ۳۹۹ هکتار، طارم با ۱۴۷ هزار و ۲۴۶ هکتار، و الموت با ۵۶ هزار و ۱۷۲ هکتار جزو مناطق حفاظت‌شده استان قزوین هستند که وظیفه حفاظت از این مناطق به عهده ۵۰ محیط‌بان است.

این مسئول تأکید کرد: سال گذشته تعداد کل متخلفین ۲۳۳ نفر، سلاح غیرمجاز کشف شده ۳۴ مورد، سلاح جنگی یک مورد، شکار غیرمجاز پرنده ۱۰۴ مورد، شکار غیرمجاز پستانداران ۱۳۲ مورد و زنده گیری پرنده ۳۸ مورد بوده است.

وی با بیان اینکه ۲۸ تشکل محیط زیستی در استان وجود دارد عنوان کرد: مسلماً نگاه ما به باغستان استان یک نگاه محیط‌زیستی است و قطعاً ما مخالف قطع شدن درختان هستیم اما متولی این امر میراث فرهنگی بوده که باید در این راستا به وظایف قانونی خود عمل کند.
این مسئول در پایان گفت: باغستان قزوین کمربند سبز استان است که با بازدیدهای انجام شده توسط دادستان و استاندار در این خصوص پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

کد خبر 5508615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha