۱۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۵۲

رئیس جمهوری قبرس:

ترکیه تلاش برای در اختیار گرفتن کنترل بخش شمالی قبرس را آغاز کرد

ترکیه تلاش برای در اختیار گرفتن کنترل بخش شمالی قبرس را آغاز کرد

رئیس جمهور قبرس در گفتگویی تلویزیونی، ترکیه را به تلاش برای در اختیار گرفتن کنترل کامل بخش شمالی این جزیره متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی یورو نیوز، رئیس جمهور قبرس امروز سه شنبه ترکیه را به تلاش برای در اختیار گرفتن کنترل کامل بخش شمالی این جزیره متهم کرد.

«نیکوس آناستاسیادس» در گفتگو با تلویزیون دولتی قبرس گفت که کمک مالی جدید دولت ترکیه به ترک‌ های این جزیره، در کنار تغییراتی در شکل پروازهای این کشور، نشان دهنده تمایل آنکارا برای احاطه کامل بر قبرس شمالی است.

رئیس جمهور قبرس همچنین اعلام کرد که در نامه‌ ای به سازمان ملل متحد نسبت به اقدام ترکیه در تعیین پروازها به بخش ترک‌ نشین قبرس به عنوان مسیر پرواز داخلی و تبدیل فرودگاه اصلی بخش شمالی به فرودگاه ترکیه، اعتراض خواهد کرد.

به گزارش یورو نیوز، این در حالیست که مقام‌ های ترکیه گفته‌ اند که هدف از این اقدام، ارزان‌ تر کردن پروازها به قبرس شمالی بوده است.

به گزارش یورو نیوز، اگرچه بخش شمالی قبرس مدت زمان طولانی است که به کمک‌ های اقتصادی ترکیه وابسته است؛ اما بسیاری از ترک‌ های قبرس نگرانند که کمک مالی جدید ۲۴۰ میلیون یورویی آنکارا که معادل یک سوم درآمد سالانه این بخش است، در عمل با هدف تضعیف فرهنگ و هویت اصیل این منطقه و محدود کردن آزادی بیان و تسهیل خرید ملک از سوی شهروندان ترکیه در این بخش هزینه شود.

گفتنی است که قبرس جزیره‌ ای است که از نظر قومیتی بین اقلیتی از ترک‌ ها در شمال و یونانی‌ های در جنوب تقسیم شده است. فقط ترکیه استقلال ترک‌ های قبرس را در بخش شمالی به رسمیت شناخته است. تا کنون تمامی تلاش‌ های بین‌ المللی برای وحدت دو قبرس نیز با مخالفت ترکیه به شکست منتهی شده است.

کد خبر 5508853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha