۱۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۰۵

گزارش مهر از وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان البرز؛

البرز قطب دانش‌بنیان‌های دارویی/حمایت‌هایی که تنها روی کاغذ ماند

البرز قطب دانش‌بنیان‌های دارویی/حمایت‌هایی که تنها روی کاغذ ماند

البرز - استان البرز به عنوان هاب تکنولوژی و فناوری‌های نوین، قطب شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی کشور است اما این شرکت‌ها با مشکلات ریز و درشت به ویژه در حوزه تأمین مالی مواجه هستند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: امروزه شرکت‌های دانش بنیان بر اساس فعالیت‌های دانش‌محور در زمینه نوآوری و فناوری ظهور پیدا کرده و در زمینه‌های مختلفی از جمله حوزه دارویی، کشاورزی، گیاهان دارویی و تولید قطعات خودرو، صنایع غذایی و شاخه‌های مختلف به فعالیت‌های گسترده‌ای مشغول هستند و با تکیه به تولید داخلی به منظور قطع زنجیره واردات فعالیت دارند.

قالب فعالیت‌های دانش‌بنیان در دل مجموعه‌هایی که با این نام در حال فعالیت هستند با تلاش شبانه روزی متخصصان و نخبگان ضمن رفع نیازهای داخلی، گام‌های مؤثری در زمینه صادرات برداشته شده است.

در کشور ما شرکت‌های دانش بنیان نامی و موفقی در زمینه تولیدات دارویی و قطعات خودور پا به عرصه فعالیت گذاشتند و تولیدات خوبی را روانه بازار کرده‌اند به ویژه صنایع دارویی که در استان البرز به عنوان قطب تولیدات دارویی در سطح کشور فعالیت دارند و این مهم نشان از ارزش چنین شرکت‌هایی در استان البرز دارد.

در سال جاری نیز با توجه به اینکه شعار سال از سوی مقام معظم رهبری سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی نامگذاری شده است، تمام دستگاه‌های اجرایی دولتی و بخش خصوصی در مسیر توسعه اقدامات حوزه دانش‌بنیان و خلق شرکت‌های جدید فعال در این زمینه و حمایت و پشتیبانی از آنها گام بر می‌دارند.

البرز قطب دانش‌بنیان‌های دارویی/حمایت‌هایی که تنها روی کاغد ماند

البته فعالان چنین عرصه‌ای حرف‌های زیادی برای گفتن دارند که بخشی از آن بر می‌گردد به ارزش‌هایی که فعالیت‌های آنان در زمینه تولید، قطع وابستگی به زنجیره واردات و افزایش توان صادراتی دارند.

از طرف دیگر در کنار آن با چالش‌هایی مواجه هستند که نیاز است این آسیب‌ها و چالش‌ها از بیان شرکت‌های دانش بنیان مطرح شود و مسئولین برای آنان چاره اندیشی داشته باشند.

حمایت از دانش‌بنیان‌ها تنها روی کاغذ است

مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این شرکت از سال ۹۳ تأسیس و در سال ۹۴ عضو پارک علم و فناوری استان و در همان سال در ۴ محصول دانش بنیان شد.

وی با بیان اینکه این شرکت در زمینه مهندسی سطح و به صورت تخصصی نیتروژن دهی پلاسمایی فعالیت دارد، بیان کرد: تمامی قطعات، ابزارآلات، قالب‌های صنعتی که از جنس فولاد ساخته می‌شوند نیاز دارند جهت بهبود کارایی و بهبود کیفیت سطحی، افزایش عمر قطعات و قالب‌ها و جلوگیری از خوردگی سطحی قطعات، فرآیندهای مختلفی بر روی آنها انجام شود که یکی از فرایندهای مدرن نیتروژن دهی پلاسمایی است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان خاطرنشان کرد: تمیزی سطح، کیفیت سطحی آبی، عدم آلودگی محیطی، کاهش مصرف انرژی، سرعت فرآیند بالا و قابلیت کنترل قطعات از ویژگی‌های این روش می‌باشد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه میزان توانستید نیاز کشور را تأمین کنید تا از واردات جلوگیری شود گفت: شرکت ما بزرگترین دستگاه نیتروژن‌دهی و بزرگترین مرکز خدمات نیتروژنی کشور محسوب می‌شود. براین اساس از این بابت وابستگی نداریم زیرا قبلاً قطعات به خارج از کشور منتقل و یا به روش سنتی انجام می‌شدند.

البرز قطب دانش‌بنیان‌های دارویی/حمایت‌هایی که تنها روی کاغد ماند

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در خصوص حمایت مسئولان از این شرکت دانش بنیان بیان کرد: اگر بگوییم حمایتی نیست بی انصافی کردیم، چون در کاغذ خیلی حمایت است اما در عمل همیشه مشکلاتی وجود دارد، در زمینه معافیت‌های بیمه‌ای تا حدودی کمک‌هایی می‌شود و کور سو امیدی وجود دارد.

وی با بیان اینکه عمده مشکل ما از لحاظ فنی است، تصریح کرد: چراکه برخی قطعات وارداتی و تحریم هستند و هزینه‌های بالایی دارند. ضمن اینکه خیلی وقت‌ها نیازمند تأمین مالی هستیم، اما برای وسایلی که صندوق وام می‌دهد علی رغم اینکه تأیید می‌شود ابزار مورد نیاز در کشور نداریم.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه از دیگر مشکلات ما بوروکراسی اداری است، گفت: سیستم این شرکت دستگاه محور است و اکنون ۹ نفر اشتغالزایی شده است و بهترین مرکز مهندسی سطح در این شرکت وجود دارد، اگر طوفان‌های سهمگین ما را از جا نکند به فعالیت خود ادامه می‌دهیم.

دانش‌بنیان‌ها با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند

رئیس هیئت مدیره یک شرکت مستقر در پارک علم و فناوری استان البرز نیز در پاسخ به سوالی مبنی حمایت‌های مسئولان از تولید اظهار کرد: مسئولان پارک علم و فناوری تا حد توان از ما حمایت کردند اما با توجه به افزایش حقوق‌ها در کل، این دسته از شرکت‌ها با منابع انسانی متخصص کار می‌کنند و بهتر است این شرکت‌ها که به خاطر این تصمیم بیشتر از سایر شرکت‌ها متضرر می‌شوند از سوی دولت و بانک‌ها حمایت مالی ارائه شود تا بتواند این بخش را جبران کند.

وی گفت: اگر نیاز مالی احصا نشود با مهاجرت نیروهای متخصص مواجه می‌شویم و شرکت دانش بنیان روز دنیا منابع انسانی ارزشمندی را از دست می‌دهند.

رئیس هیئت مدیره این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه اگر اقتصاد قوی باشد مشتریان بیشتری خواهیم داشت، متذکر شد: یکسری تجارت‌ها با شرکت‌های دیگر مرتبط هستند و این دسته از کسب و کارها نیازمند بستر اقتصادی هستند تا مشتریان ما این محصول را در اولویت قرار دهند.

رتبه چهارم البرز در استقرار دانش‌بنیان‌ها

با توجه به بیان چالش‌ها و مشکلات از سوی دو نفر از فعالین این عرصه، لازم است که در سال جاری که به نام حمایت از این شرکت‌ها اعلام شده اشاره به سخنان مجتبی عبداللهی استاندار البرز داشته باشیم که در این باره به خبرنگار مهر گفت: برای ارتقای رتبه البرز در تعداد شرکت‌های دانش بنیان باید نیازها و زیرساخت‌های ضروری احصا و مطالبه شود.

البرز قطب دانش‌بنیان‌های دارویی/حمایت‌هایی که تنها روی کاغد ماند

وی با بیان اینکه امسال طبق منویات مقام معظم رهبری به سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی مزین شد، تصریح کرد: این شعار، راهبرد مشخصی برای تمامی مسئولان کشور محسوب می‌شود از این رو دولت سیزدهم نیز در این راستا و توسعه اقتصاد دانش بنیان به صورت برنامه محور وارد عمل شده است.

استاندار البرز خاطرنشان کرد: البرز دارای ظرفیت‌های فراوانی در حوزه فعالیت‌های دانش بنیان و استارت‌آپی است، بر این اساس باید در مسیر شکوفایی آن اقدام کنیم. اکنون ۳۱۵ شرکت دانش بنیان در استان مستقر و فعال هستند که این امر البرز را در جایگاه چهارم کشور قرار می‌دهد.

وی گفت: بر این باور هستیم که البرز با توجه به ظرفیت‌های بالقوه در این حوزه می‌تواند در جایگاه دوم کشور با پایتخت رقابت کند.

البرز هاب تکنولوژی و فناوری‌های نوین کشور

عبداللهی ادامه داد: کارگروه توسعه اقتصاد دانش بنیان در استان البرز باید افق و اهداف خود را در حوزه توسعه شرکت‌های دانش بنیان ترسیم کند و در این زمینه برنامه ارائه دهد.

عبداللهی گفت: ضرورت دارد که این کارگروه تخصصی، نیازهای خود در رابطه با زیرساخت‌های لازم جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان و حمایت از شرکت‌های فعال، اعلام کند تا تدابیر اساسی اتخاذ و دنبال شود.

وی با بیان اینکه استان البرز هاب تکنولوژی و فناوری‌های نوین کشور است، متذکر شد: براین اساس فرصت‌های فراوانی برای توسعه این مهم دارد، چراکه در کشور شناخته شده است.

فعالیت دانش‌بنیان‌های البرز در حوزه الکترونیک و دارویی

در این رابطه مهدی عباسی رئیس پارک علم و فناوری استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: استان البرز پس از تهران، اصفهان و خراسان رضوی چهارمین استان در بر دارنده شرکت‌های دانش‌بنیان محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان استان به طور عمده در حوزه‌های کشاورزی، برق و الکترونیک و دارویی در حال فعالیت و دارای حجم قابل توجهی فروش و صادرات هستند.

البرز قطب دانش‌بنیان‌های دارویی/حمایت‌هایی که تنها روی کاغد ماند

رئیس پارک علم و فناوری البرز در خصوص حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان استان گفت: پارک علم و فناوری البرز به منظور حمایت و رفع چالش‌های شرکت‌های دانش بنیان استان ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان را تشکیل داده است که با هدف رفع موانع، توسعه شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از شرکت‌ها در جهت رفع نیازهای فناورانه استان تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه به طور کلی صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تشکیل شده است، اظهار کرد: صندوق پژوهش و فناوری استان نیز به عنوان نماینده صندوق در استان به شرکت‌های دانش بنیان خدمت مالی ارائه می‌کند.

عباسی متذکر شد: همچنین شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند به دلیل وجود ظرفیت ویژه استان از خطوط تولید صنایع بزرگ و ظرفیت پارک استان نیز بهره مند گردند.

شرکت‌های دانش‌بنیان برای حفظ نیروهای متخصص نیازمند تأمین مالی

شرکت‌های دانش بنیان برای حفظ نیروهای متخصص نیازمند تأمین مالی هستند، ضمن اینکه مسئولان استان قول مساعد دادند در سالی که به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی نامگذاری شده است، همکاری لازم را برای حمایت از این شرکت‌های خلاق در زمینه ارائه تسهیلات، ایجاد زیر ساخت‌های مورد نیاز، رفع موانع، و واگذاری تسهیلات خواهند داشت. امید است این وعده‌ها محقق شود تا شرکت‌های دانش بنیان با خاطری آسوده به فعالیت خود ادامه دهند.

کد خبر 5509291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha