۳۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۱۸

«تهران تایمز» بررسی کرد؛

سفر «بایدن» به عربستان و اراضی اشغالی

سفر «بایدن» به عربستان و اراضی اشغالی

روزنامه «تهران تایمز» نوشت: «بایدن» درحالی قصد دارد با هدف تشکیل ائتلاف ضد ایرانی به عربستان و اراضی اشغالی سفر کند که تهران تحرکات دیپلماتیک خود در غرب آسیا را تقویت کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه «تهران تایمز» در شماره امروز خود به بررسی سفر قریب الوقوع «جو بایدن» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به عربستان سعودی و اراضی اشغالی، پرداخت. مشروح گزارش تهران تایمز از نظر می‌گذرد؛

پس از چندین هفته سرگردانی، سرانجام کاخ سفید تصمیم خود را گرفت و اعلام کرد که رئیس جمهور «جو بایدن» زمان سفر منطقه‌ای خود به عربستان سعودی و اراضی اشغالی را نهایی کرده است.

در بیانیه‌ای که در روز ۱۴ ژوئن منتشر شد، کاخ سفید اعلام کرد: «رئیس جمهور بایدن از ۱۳ تا ۱۶ ژوئیه (۲۲ تا ۲۵ تیرماه) سفر منطقه‌ای خود را انجام می‌دهد. وی ابتدا به اسرائیل می‌رود و در آنجا با مقامات تل آویو دیدار می کند». بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل امنیتی و نیز نفوذ رژیم صهیونیستی در منطقه از محورهای اصلی دیدار بایدن با مقامات صهیونیست خواهد بود. بایدن سپس به عربستان سعودی خواهد رفت و با مقامات ریاض دیدار می‌کند.

در بیانیه کاخ سفید همچنین آمده است که باید درباره «تهدیدات ادعایی از سوی ایران» با متحدان واشنگتن گفتگو خواهد کرد. در همین حال، بایدن در عربستان، در نشست شورای همکاری خلیج فارس که با حضور عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، عبدالله دوم پادشاه اردن و مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق نیز برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

نشست سران ۹ کشور منطقه با «جو بایدن» درست در شرایطی برگزار می‌شود که ایالات متحده از مذاکرات با ایران و نیز تلاش‌های طرف‌های منطقه‌ای برای منصرف کردن واشنگتن از بازگشت به توافق هسته‌ای (برجام) به ستوه آمده است.

این سفر همچنین در بحبوحه تلاش‌های ایران برای تقویت روابط دیپلماتیک با همسایگان خود که بخشی از برنامه سیاست خارجی گسترده تهران برای تحکیم روابط با همسایگانش محسوب می‌شود، صورت می‌پذیرد.

در آستانه سفر بایدن به منطقه، جمهوری اسلامی ایران تحرکات دیپلماتیکی را انجام داده است. در همین راستا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با برخی از همتایان عرب خود به رایزنی پرداخت. وی ابتدا با همتای عمانی خود یعنی بدر البو سعیدی و سپس عبدالله بن زائد آل نهیان وزیر امور خارجه امارات متحده عربی گفتگو کرد.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه ایران، امیر عبداللهیان در گفتگو با وزیر امور خارجه عمان با اشاره به سفر آتی بایدن به منطقه، خاطرنشان کرد: مقامات غرب آسیا نباید اجازه دهند کشورهای فرامنطقه ای بر همکاری و ثبات در منطقه تأثیر بگذارند.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: ما بر گفت‌وگو و همکاری در منطقه تاکید داریم و معتقدیم کشورهای غرب آسیا باید خودشان درباره آینده آن تصمیم بگیرند. امیر عبداللهیان در تماس خود با وزیر امور خارجه امارات نیز پیام مشابهی را مخابره کرد. وی خطاب به عبدالله بن زائد آل نهیان گفت: ایران خواهان امنیت و پیشرفت برای همسایگان و کل منطقه است، اما در عین حال معتقد است که دخالت و حضور خارجی در منطقه امنیت آنجا را مختل می‌کند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین به حضور رژیم صهیونیستی در منطقه اشاره کرد. وی خطاب به عبدالله بن زائد که کشورش در سال ۲۰۲۰ به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پرداخت، گفت: حضور رژیم صهیونیستی بی ثبات کننده است و باعث ناامنی، ترور و خرابکاری در کل منطقه می‌شود.

به نظر می‌رسد عبدالله بن زائد تلاش کرد تا به ایران در مورد حضور رژیم صهیونیستی در کشورش اطمینان دهد. در همین راستا، وزیر امور خارجه امارات به امیرعبداللهیان گفت: امارات به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهد از خاک کشورش برای اقدام علیه همسایگان استفاده کند و همیشه امنیت آنها را در نظر می‌گیرد.

علیرغم پیام‌های اطمینان بخش وزیر خارجه امارات، باید گفت که نشست آتی شورای همکاری خلیج فارس احتمالاً باعث افزایش سو تفاهم‌ها خواهد شد. رسانه‌های عربی از هم اکنون از «تقسیم کار» در منطقه برای مقابله با ایران صحبت می‌کنند و می‌گویند که آمریکا نقش اصلی را در این زمینه ایفا می‌کند.

کد خبر 5518914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha