۲۶ شهریور ۱۳۸۶، ۱۳:۱۴

بیست و پنجمین سالگرد کشتار صبرا و شتیلا برگزار شد

بیست و پنجمین سالگرد کشتار صبرا و شتیلا برگزار شد

16 تا 18 سپتامبر یادآور وحشیانه ترین جنایت فردی به نام شارون است؛ مردی که با یک فرمان، 3500 فلسطینی بیگناه را در اردوگاه آوارگان صبرا و شتیلا قتل عام کرد؛ روز گذشته صدها فلسطینی و لبنانی با برپایی مراسمی در جنوب بیروت، بیست و پنجمین سالگرد کشتار صبرا و شتیلا و یاد و خاطره قربانیان مظلوم این جنایت هولناک را گرامی داشتند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بازماندگان و فرزندان قربانیان فلسطینی و لبنانی فاجعه صبرا و شتیلا از جمله حاضران در این مراسم بودند.

شرکت کنندگان در این مراسم با حمل پلاکاردهایی که بر روی آنها نوشته شده بود"جنایتکاران را محاکمه کنید"، "بار دیگر ما را قربانی نکنید"، و "هرگز این جنایت را فراموش نمی کنیم" یاد و خاطره قربانیان فاجعه صبرا و شتیلا را گرامی داشتند.

اسامه حمدان نماینده جنبش حماس در لبنان با سخنرانی در این مراسم اظهار داشت: آوارگان فلسطینی ساکن در لبنان به حمایت های سیاسی که ضامن حقوق آنها باشد و نیز حمایت های امنیتی که ضامن حفظ امنیت و جان آنها باشد نیاز دارند.

کشتار صبرا و شتیلا جنایتی غیر قابل باور است چون در نتیجه آن سه هزار و 500 زن، مرد و کودک فلسطینی و لبنانی از ساکنان این اردوگاه جان خود را از دست دادند.

این جنایت که سه روز به طول انجامید با همکاری نیروهای رژیم صهیونیستی به سرکردگی آریل شارون وزیر جنگ آن زمان که به قصاب صبرا و شتیلا معروف شد و شبه نظامیان فالانژیست به عنوان مزدوران اسرائیل انجام شد.

این کشتار بخشی از طرح برنامه ریزی شده سردمداران وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در آن زمان یعنی آریل شارون، وزیر جنگ وقت، رافائل ایتان رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و برخی مقام های داخلی لبنان از جمله ایلی حبیقه رئیس ستاد مشترک نیروهای امنیتی لبنان بود.

نجات یافتگان این کشتار وحشیانه در تشریح چگونگی وقوع این کشتار گفته اند: نیروهای فالانژ با حمایت نیروهای اسرائیلی با تخریب درهای منازل، تمام اعضای خانواده ها را که در خواب بودند، هدف گلوله قرار می دادند و بسیاری از این کشته شدگان کودکان سه یا چهار ساله ای بودند که در آغوش مادران خود به خواب رفته بودند.

بازتاب این کشتار وحشیانه در جهان، رژیم صهیونیستی را وادار به تشکیل کمیته تحقیقاتی کاهان در فوریه 1982 درباره این جنایت به ریاست اسحاق کاهانا رئیس دادگاه عالی رژیم صهیونیستی کرد.

این کمیته پس از بررسی این جنایت در نتایج تحقیقاتش، شارون را یکی از مسئولان کشتار صبرا و شتیلا معرفی کرد.

این در حالی است که شارون در اظهاراتش در برابر این کمیته برای منحرف کردن افکارعمومی مدعی شده بود: هیچ کس تصور نمی کرد که شبه نظامیان فالانژ چنین جنایتی را در این اردوگاه مرتکب شوند!

همزمان با کمیته تحقیقات قضایی رژیم صهیونیستی، کمیته تحقیقات دیگری نیز در سال 1982 برای بررسی نقض قوانین بین المللی توسط رژیم صهیونیستی تشکیل شد که این کمیته نیز در رابطه با کشتار صبرا و شتیلا تحقیقاتی را آغاز کرد.

بر اساس گزارش این کمیته، رژیم صهیونیستی بیشترین مسئولیت را در کشتار صبرا و شتیلا دارد،زیرا یک قدرت اشغالگر بود که بر منطقه ای که در آن کشتار صورت گرفت، تسلط داشت و این رژیم مسئول حفظ جان ساکنان این اردوگاه ها بر اساس توافقنامه ژنو در سال 1949 بود.

کمیته بین المللی اعلام کرده بود: کشتار صبرا و شتیلا یک جنایت جنگی و ضد بشری است که هر کسی که به نوعی در آن سهیم بود، باید مجازات شود.

اما با وجود تمام این محکومیت ها، هنوز جنایتکاران و عاملان این جنایت به دستگاه های قضایی تحویل داده نشده اند و هم زمان با بیست و پنجمین سالروز کشتار صبرا و شتیلا، فلسطینی ها همچنان در معرض کشتار قرار دارند.

کد خبر 553491

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha