ادامه تنش میان آنکارا و بغداد بر سر منابع آبی؛

پارلمان عراق: ترکیه بیش از نیمی از حقابه ما را تصرف کرده است

پارلمان عراق: ترکیه بیش از نیمی از حقابه ما را تصرف کرده است

رئیس فراکسیون السند الوطنی پارلمان عراق تصریح کرد که ترکیه به قوانین بین المللی آب تعهدی نشان نمی دهد و بیش از نیمی از سهم آب عراق را تصرف کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری المعلومه، احمد الاسدی رئیس فراکسیون السند الوطنی پارلمان عراق، تصریح کرد که ترکیه بر خلاف قوانین بین المللی، بیش از نیمی از سهم آب عراق را به تصرف خود در آورده است و از این کشور خواست دست اندازی علیه منابع آبی عراق را پایان دهد.

وی در پاسخ به سفیر ترکیه در بغداد گفت: عراق به شرکت‌های ترکیه نیازی ندارد، بلکه به تعهد این کشور به قوانین بین المللی و حسن همجواری نیاز دارد.

الاسدی در پاسخ به اظهارت سفیر ترکیه در بغداد مبنی بر اینکه به علت استفاده نامناسب، آب در عراق هدر می‌رود، افزود: آیا سفیر ترکیه می‌داند که کشورش بیش از نیمی از سهم آب عراق را بر خلاف قوانین بین المللی تصرف کرده است؟

رئیس فراکسیون السند الوطنی پارلمان عراق با اشاره به وجود راه‌های مختلف قانونی برای استحقاق حقابه عراق، تاکید کرد که پارلمان عراق به عنوان یک نهاد رسمی در تلاش است تا از طریق همه راه‌های قانونی جلوی تعرض به آب‌های عراق را بگیرد.

گفتنی است، سفیر ترکیه در بغداد روز گذشته (سه‌شنبه) با انکار نقش کشورش در کاهش منابع آبی عراق و تغییر مسیرهای آبی این کشور، اعلام کرد که دولت عراق به دلیل هدر رفت زیاد آب و عدم استفاده درست، مسئول کمبود آب در این کشور است و شرکت‌های ترکیه حاضر هستند در این زمینه به عراق کمک کنند.

کد خبر 5537404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • کوروش کبیر IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      1 0
      حقابه!!! ؟؟؟ یعنی آبی که از کوهها چشمه ها رود رودخانه های ترکیه سرچشمه می گیره و جزو منابع ملی ترکیه ست باید مفت مجانی بده به عراق و عراق نفت گاز خود را که جزو منابع ملی استراتژیک خود هست با میلیاردها دلار بفروشه به ترکیه!!!