۲۲ تیر ۱۴۰۱، ۲۰:۴۸

امام جمعه اردبیل:

سیره عملی شهدا به نسل جوان منتقل شود

سیره عملی شهدا به نسل جوان منتقل شود

اردبیل- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: همه باید تلاش کنند تا سیره عملی شهدا را به نسل جوان و امروز جامعه انتقال دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید حسن عاملی عصر چهارشنبه در جلسه شورای سیاستگذاری کنگره ملی بزرگداشت ۳۴۰۰ شهید استان اردبیل اظهار کرد: همه باید تلاش کنند تا سیره عملی شهدا را به نسل جوان و امروز جامعه انتقال دهند و با ایجاد روح حماسی در نسل جدید، نسل‌های حماسی برای تداوم راه انقلاب اسلامی به کشور تحویل دهند.

وی با بیان اینکه کار فرهنگی توأم با نتیجه اثربخش و مهم است و زمانی که منتج به نتیجه نشود کار نیست، ادامه داد: مسئولین امروز ما باید تلاش کنند تا روح نسل جدید را با فرهنگ دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت پیوند دهند تا آینده کشور تضمین شود.

امام جمعه اردبیل افزود: خاک کشور از ارزش وصف نشدنی برخوردار است و اگر نسل جدید این نکته مهم را درک کند و بداند که شهدا برای صیانت از مرزهای کشور جان خود را دادند، آن وقت جوانان و نخبگان ما به فکر مهاجرت نخواهند افتاد.

آیت الله عاملی به مطالبه اصلی شهدا از مردم و مسئولین اشاره کرد و گفت: امروز باید این سوال دغدغه همه مسئولین کشور شود که الان اگر شهدا در جمع ما حضور داشتند مطالبه آنها از ما چه بود؟

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما انقلابی آرمانی است، گفت: برای رسیدن به این آرمان هزینه‌های سنگین و آرمانی نیز متحمل شدیم بنابراین برای تداوم مسیر باید آرمانی فکر و عمل کنیم تا شرمنده شهدا نباشیم.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل به لزوم انتقال تجربیات و خاطرات رزمندگان اسلام به نسل‌های پیش رو پرداخت و گفت: بازخوانی وقایع دفاع مقدس و بهره‌مندی از تجربیات رزمندگان اسلام در واقع پرورش دهنده نسل حماسی برای تداوم راه شهدا است.

آیت الله عاملی به تاریخ انقلاب اسلامی در گذر زمان اشاره کرد و گفت: امروز باید این سوال مهم در ذهن مردم، مسئولین و نسل جوان ایجاد شود که چه عاملی باعث شد در ۸ سال دفاع مقدس یک وجب از خاک کشور به دشمن داده نشود در حالی که تاریخ شاهد تجزیه مکرر خاک ایران به دست دشمنان بود.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس تا ابد از خاک این کشور صیانت کرده است، گفت: امروز دشمنان با تمام وجود درک کرده اند که ملت ایران ملتی آرمانی و خستگی ناپذیر است که در پرتو ولایت فقیه تا آخرین نفس برابر دسیسه‌های دشمنان ایستادگی می‌کند.

امام جمعه اردبیل از صدا و سیما و رسانه‌ها خواست با انعکاس و بازخوانی وقایع دوران دفاع مقدس نقش خود را در پرورش نسل‌های حماسی برای دوام و بقای ایران اسلامی ایفا کنند.

آیت الله عاملی در ادامه سخنان خود به معنی و مفهوم شهادت در آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین (ع) و کلام امامین انقلاب اشاره کرد و گفت: شهادت یکی از بالاترین مقام‌ها نزد خداوند متعال است.

وی به نقش هنر در جریان سازی فرهنگ ایثار شهادت در جوامع اشاره کرد و گفت: شاهکار کتاب در روایتگری و قدرت تصویر سازی برای خوانندگان است از این رو متولیان چاپ و نشر کتاب‌های دفاع مقدس باید اینگونه آثار را الگوی تولیدات خود قرار دهند تا از تأثیرگذاری چندین برابر بر جوانان برخوردار شوند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در ادامه سخنان خود با بیان اینکه سوالات دفاع مقدس باید در مدارس منتشر شود گفت: نوجوانان و جوانان ما باید نسبت به سرنوشت و کشور خود دغدغه مند شوند و بدانند که اگر ایثار و شهادت رزمندگان در دوران دفاع مقدس نبود الان معلوم نبود چه سرنوشتی در انتظار آنها بود.

آیت الله عاملی با انتقاد از وضعیت حاکم بر پوشش جوانان گفت: اگر مسئولان دغدغه مند عمل می‌کردن امروز نباید شاهد حضور جوانان و نوجوانان با لباس‌های نامتعارف در جامعه بودیم.

وی با بیان اینکه شأن جوانان ما بالاتر از مُدهای غربی است، گفت: بینی‌های عمل کرده و شلوارهای پاره شایسته و برازنده نوجوانان و جوانان ما نیست.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل به توطئه‌های دشمنان ایران بعد از انقلاب اسلامی تا کنون اشاره کرد گفت: بیش از ۴۰ سال است مردم ما هیبت دشمنان اسلام را در جهان شکسته اند و آنها درصد فرصتی برای خالی کردن عقده‌هایشان هستند.

آیت الله عاملی با طرح این سوال که اگر دشمنان بار دیگر به ایران اسلامی حمله کنند چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: مرور وقایع و بازخوانی حوادث و تکرار سوالات موجود در این رابطه تلنگری برای مسئولان است تا با ایجاد دغدغه به پرورش نسل حماسی در کشور تلاش کنند.

وی در ادامه سخنان خود به اقدامات آمریکا در کشورهای اسلامی برای از بین بردن روح حماسی در ملت‌های مسلمان اشاره کرد و گفت: اولین کاری که آمریکا در عربستان انجام داد برداشتن آیات مرتبط با جهاد از کتاب‌های درسی بود و در پاکستان نیز دانشگاه اسلام آمریکایی را پایه گذاری کرد تا نسل خنثی برای ملت‌های مسلمان پرورش دهد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل به قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب اسلامی زمامداران حکومت تحت تأثیر آمریکا و غرب «ما نمی‌توانیم» را دیکته می‌کردند ولی بعد از انقلاب اسلامی به برکت هدایت و رهبری امامین انقلاب امروز در مسیر پیشرفت قرار گرفته و از قدرت بازدارندگی در برابر دشمنان برخوردار هستیم.

آیت الله عاملی به قدرت سپاه پاسداران اشاره کرد و گفت: امروز بالای سر ناوهای آمریکایی در خلیج فارس پهپادهای ایرانی هستند و بر اعمال آنها نظارت می‌کنند تا در صورت کوچک‌ترین تعدی به مرزهای کشور با پاسخ کوبنده مواجهه شوند.

وی به لزوم امید آفرینی در جوانان اشاره کرد و گفت: امروز باید نسل جوان و نوجوان ما بداند که در دوران دفاع مقدس جوانان هم سن و سالشان از بیش از ۳۰ کشور جهان اسیر گرفتند و این خود گویای اهمیت کار رزمندگان در دوران دفاع مقدس است.

رئیس شورای سیاستگذاری کنگره ملی بزرگداشت ۳۴۰۰ شهید استان اردبیل در پایان سخنان خود به شعارهای انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: امروز جهان متوجه شده است که شعارهای انقلاب ما، گم شده بشریت است و این عزت و افتخار را مدیون شهدا هستیم.

وی تصریح کرد: تربیت نسل در تراز انقلاب اسلامی یکی از خروجی‌های آرمانی برگزاری کنگره ملی شهدا است و همه وظیفه دارند در این راستا حرکت کنند تا شرمنده شهدا نشوند.

کد خبر 5537895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha