سفیر چین در آمریکا:

روابط پکن- واشنگتن از زمان ترامپ تا کنون بهبود نیافته است

روابط پکن- واشنگتن از زمان ترامپ تا کنون بهبود نیافته است

«کین گانگ» با اشاره به اینکه روابط کشورش با آمریکا از زمان ترامپ تا کنون بهبود نیافته است، ابراز امیدواری کرد که اعلام تعهدات بایدن به اقدام تبدیل شود.

به گزارس خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، سفیر چین در آمریکا در سخنانی اظهار داشت که روابط کشورش با روسیه نه ائتلاف است و نه تقابل و هیچ طرف ثالثی را هدف قرار نمی‌دهد.

«کین گانگ» با اشاره به روابط پکن- واشنگتن ادامه داد: روابط چین و ایالات متحده از زمان ترامپ بهبود نیافته است. پکن امیدوار است که اعلام تعهدات جو بایدن به اقدام تبدیل شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: ما خواستار از سرگیری مذاکرات صلح با همه طرف‌ها از جمله روسیه، ایالات متحده و ناتو هستیم.

این دیپلمات چینی همچنین گفت پکن خواستار پایان فوری جنگ در اوکراین و از سرگیری مذاکرات صلح است.

این اظهارات سفیر چین در آمریکا در حالی است که «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه شنبه گذشته در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که پکن قاطعانه با هرگونه سو ظن و تهدید بی‌اساس برضد خود مخالف است و آمریکا باید اقدامات نادرست خود را در قبال موضوع اوکراین بررسی و به ایجاد شرایط مذاکرات صلح کمک کند.

ژائو در این باره گفت: چین همواره درباره موضوع اوکراین به بی طرفی پایبند بوده و در کنار صلح و عدالت ایستاده است. ما به شدت با هرگونه سو ظن، تهدید و فشار بی‌اساس برضد چین در این باره مخالفیم. همچنین همواره با تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه و اعمال نفوذ فراسرزمینی که مبنایی در حقوق بین الملل ندارند، مخالف بوده ایم.

وی تأکید کرد که آمریکا به عنوان آغازگر و نیروی محرک بحران اوکراین، باید عمیقاً در مورد اقدامات اشتباه خود برای اعمال حداکثر فشار و آتش افروزی در مورد این مسئله تأمل کند و از استفاده از آن به عنوان فرصتی برای رویارویی بین بلوک‌ها و ایجاد یک جنگ سرد جدید، دست بردارد.

این مقام چینی در پایان گفت: ایالات متحده باید مسئولیت خود را نشان دهد و به شیوه‌ای مناسب به حل و فصل بحران اوکراین کمک و همچنین شرایط و محیط لازم را برای گفتگوهای صلح بین طرف‌های مربوطه ایجاد کند.

پیشتر، وزارت خارجه آمریکا گفته بود که اگر چین به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها کمک کند، تاوانی گزاف را بابت آن پرداخت خواهد کرد. «ند پرایس» سخنگوی این وزارت‌خانه تاکید کرده بود که آمریکایی‌ها هنوز چنین اقداماتی را رصد نمی‌کنند، اما به دقت بر رعایت سازوکار تحریم‌ها نظارت می‌کنند.

کد خبر 5543425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha