به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در برنامه جهان آرا اظهار کرد: تأکیدی که انقلاب اسلامی بر دینداری دارد، بر هویت دینمداری مردم است و نه از «سلام فرمانده» و بلکه از همان بهمن ۵۷ شروع شده است.
وی افزود: بعضی روشنفکران تا بحث دینداری میشود میگویند چرا فقط به احکام فقهی توجه میکنید؟ در پاسخ باید گفت آیا استکبارستیزی، ظلمستیزی، میل به معنویت و خانوادهگرایی جزو مصادیق دینداری ما نیستند؟
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: این هویت ملی ما به شدت مورد هجمه قرار گرفته است و اتفاقاتی مثل سلام فرمانده مظاهر دفاع از همین هویت دینی است. هویت ایرانی و اسلامی ما ۱۴۰۰ سال است با هم گره خوردهاند.
امامی یادآور شد: از دوره پهلوی و امروز هم تلاش زیادی میشود که هویت ایرانی ما از هویت اسلامیمان جدا شود در حالیکه ۱۴۰۰ سال است این دو هویت با هم گره خوردهاند. امام خمینی (ره) نماد تلفیق هویت ایرانی و اسلامی ما بود.
جشنی که نماد هویت دینی ملت ایران شد
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی با سلاح به پیروزی نرسید ولی مردمی که با اعتقاد و خون خود به میدان آمده بودند توانست نهضت اسلامی را به سرانجام برسانند و همین نیروی مردمی بود که موجب تثبیت و تداوم نظام اسلامی شود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: سرود «سلام فرمانده» و تشییع باشکوه پیکر شهید سلیمانی از جمله اتفاقاتی بودند که نشان دادند اعتقادات همین مردم تا چه میتواند اقشار مختلف جامعه را گردهم بیاورد و آخرین نمونه آن هم جشن بزرگ غدیر با عنوان مهمانی ۱۰ کیلومتری است.
باغ ملیها، تجربه ایرانیزه شده پارکهای اروپایی برای فرهنگسازی
امامی، تاکید کرد: خیابان همیشه حوزه عمومی در ایران بوده و به همین دلیل است که امروز هم در اغتشاشات، سطل زباله را در خیابان آتش میزنند.
وی گفت: سیاستمداران دوره پهلوی بر اساس تجربه پارکهای اروپایی، باغ ملیها را ساختند تا حوزه عمومی برای فرهنگسازی به وجود بیاورند. حال جامعه ایرانی از منظر سبک زندگی خوب نیست چون دچار تناقض هستیم
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار داشت: حال جامعه ما از نچسب بودن پیامهایی که دریافت میکند و حتی از تناقض در خودش (مثل منابع متفاوت اعتقادات با پوشش) از منظر سبک زندگی خوب نیست ولی هر جا فرصتی پیش میآید که هارمونی هویت ملی ما هماهنگ شود، مثل پیادهروی اربعین، حالش خوب میشود.
امامی تاکید کرد: رمز اینکه مناسکسازی به ورطه تهدید نیفتد، این است که کانون معنا و بعد باطنی آن، زنده و سرحال و همچنین زاینده باشد. در این زمینه نباید به ورطه تکرار افتاد و مثلاً از چارچوب سرود در همه زمینهها و موضوعات استفاده کرد.
وی ادامه داد: اگر اندیشه مقاومت به همین مقدار که در علوم اجتماعی ما وجود دارد زنده نبود، سرودی مثل «سلام فرمانده» به این معنا تولید نمیشد البته نباید خیلی در ورطه حساب و کتاب ایدئولوژیک درگیر شویم، به نوعی باید در چارچوب الهی فکر کنیم.
نظر شما