به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، ترکیب فیلمهای حاضر در هفتاد و نهمین دوره جشنواره ونیز ترکیبی از چهرههای برجسته سینما و از سینمای آمریکا تا دیگر نقاط جهان را در کنار هم گرد آورده است.
عناوین منتخب ونیز به ویژه در سالی که جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو پس از 2 سال پاندمی، امسال دوباره زنده میشود، چشمگیر است؛ زیرا این 2 جشنواره با فاصله چند روز برگزار میشوند و اغلب یک نوع رقابت و همپوشانی در انتخاب عناوین جشنوارههای کانادا و ایتالیا وجود داشته است.
گرچه ونیز سال پیش هم با ظرفیت ۵۰ درصدی سالنها برگزار شد و با بلیتفروشی مشکل داشت، اما باربرا گفته است امسال به طور کلی اقدامات مراقبتی در برابر کووید را کنار میگذارد تا فضای کافی برای همه وجود داشته باشد.
باربرا در مصاحبهای از چالشهایی که با آن روبرو بوده، صحبت کرده است.
آیا شما خوشحال هستید؟ جمع آوری چنین ترکیبی کار سختی بود؟
انتخاب فیلمها فرآیند بسیار طولانیای است. ما از نوامبر (آبان) شروع به دیدن فیلم کردیم که خیلی زود است. معمولاً از فوریه (بهمن) شروع به تماشای فیلمها میکنیم. این واقعیت هم وجود داشت که بسیاری از فیلمهایی که در حال فیلمبرداری بودند، مجبور شدند تولیدشان را به دلیل همهگیری متوقف کنند. اعتراف میکنم که امسال چالشبرانگیزترین سال کاری من بود.
به همه فیلمهایی که در نظر داشتید رسیدید؟ به نظر میرسد تنها فیلمی که در جشنواره نیست «فابلمنها» ساخته استیون اسپیلبرگ باشد.
بله همه دوست داشتند آن فیلم را ببینند. ابتدا به نظر میرسید تاریخ انتشار خیلی جلوتر باشد اما بعد این اعلامیه غافلگیرکننده را دریافت کردیم که فیلم در تورنتو برای اولین بار دیده میشود. باید اعتراف کنم کمی ناخوشایند بود. همه ما انتظار داشتیم یونیورسال طور دیگری عمل کند. میتواند نوع متفاوتی از کمپین بازاریابی باشد، اما اگر به ما هم اطلاع میدادند، بد نبود. ما با یونیورسال برای فیلمهای دیگر خیلی خوب کار کردیم.
چه دینامیکی امسال بین ونیز، تورنتو و تلوراید وجود دارد؟
تورنتو کنفرانس مطبوعاتی خود را به زودی برگزار میکند و ما متوجه میشویم چه چیزهایی را گرد آوردهاند. تصور من این است که امسال فیلمهای کمتری که منتخب ونیز هستند به تلوراید میروند – نه اینکه هیچ فیلمی وجود نداشته باشد مثلاً یکی از آنها «تار» است، همچنین فیلمهای ایناریتو و گوادانینو. اما در سالهای گذشته تعداد بیشتری فیلم مشترک بین ونیز و تلوراید وجود داشت.
نتفلیکس امسال حضور گستردهای در ونیز دارد که از افتتاحیه شروع می شود. چرا اینطور است؟
زیرا آنها به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سینمای مولف معاصر تبدیل شده اند. آنها بیشتر از مجموع همه استودیوهای تولید فیلم، دست به تولید فیلمهای اوریجینال زدهاند. برای بسیاری از استودیوها امسال یک سال انتقالی است زیرا بیشترشان تغییر مدیریت دادهاند. ما میدانیم آنها پروژههای زیادی در دست دارند، اما نتفلیکس تهاجمیترین و مهم ترین بازیکن در این زمینه است.
آیا تمام فیلمهای نتفلیکس در ونیز در سینماها هم اکران خواهند شد؟
نمیتوانم صد در صد تایید کنم. میدانم برخی این کار را خواهند کرد و بعضی از فیلمهای دیگر نتفلیکس هنوز در حال بحث است تا تکلیفشان برای حضور در سینماها روشن شود. آنچه میتوانم بگویم این است که تولیدات نتفلیکس باید در سالنهای سینما دیده شوند تا به طور کامل و آن طور که شایسته آنهاست از آنها قدردانی شود.
شما همچنین چندین فیلم استودیویی از برادران وارنر، سونی، سرچ لایت و فوکوس دارید. اما مهمتر از آن، شما سه عنوان از A24 دارید: «نهنگ»، «مروارید» از آرونوفسکی و «دختر ابدی» اثر جوآنا هاگ. چه چیزی تغییر کرده است؟
نگرش آنها تغییر کرده است. آنها همیشه ترکیب بسیار جالبی داشته اند، اما من هرگز نتوانستم آنها را متقاعد کنم که در ونیز سرمایهگذاری کنند. خوشبختانه، امسال دید آنها تغییر کرده است؛ امیدوارم به این دلیل باشد که از پتانسیل تبلیغاتی ونیز مطلع شدهاند. امیدوارم این رابطه در آینده هم تثبیت شود زیرا مطمئنم A۲۴ همچنان نقش مهمی در سینمای مستقل آمریکا خواهد داشت.
جشنواره فیلم ونیز از ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر برگزار میشود.
نظر شما