به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، در بیانیهای که موزه هنرهای معاصر تهران منتشر کرده از مشاهده حشرات در یکی از عکس های نمایشگاه های مینیمالیسم و کانسپچوآل آرت که در موزه دایر است، عذرخواهی کرده و توضیحاتی در این رابطه ارائه داده است.
در این بیانیه آمده است:
«موزه هنرهای معاصر تهران به طور رسمی از مشاهده حشرات در یکی از عکس های برند و هیلا بِکر که این روزها در نمایشگاه مینیمالیسم و کانسپچوآل آرت به نمایش گذاشته شده است، عذرخواهی می کند و ضمن ارج نهادن به حساسیت بجا و شایسته جامعه هنری و رسانه ای نکات ذیل زیر را اعلام می کند:
آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، ثروت ملی و نگهداری شایسته از آنها مهم ترین دغدغه همه ماست و توجه و حساسیت خانواده هنر ایران سرمایه گرانبهاست.
به محض آگاهی از ورود حشرات به عکس مزبور، کارشناسان مرتبط بلافاصله (همان شب) در موزه حاضر شدند و ضمن پاکسازی اثر، سایر آثار نمایشگاه را نیز بررسی کردند.
خوشبختانه این اثر هیچگونه آسیبی ندیده و هیچ حشره ای در سایر آثار نمایشگاه نیز دیده نشده است.
سپس بررسی نوع حشره، میزان نفوذ آن در گنجینه با دعوت از چند کارشناس خبره این مهم در دستور کار قرار گرفت.
سیاوش تیرگری دکترای حوزه بهداشت و حشره شناسی، دانشیار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، سمانه حسینیان کارشناس مستقل مرمت آثار تاریخی و زهرا نیکویی کارشناس حفاظت موزه ملک از جمله این کارشناسان هستند که درباره نوع حشره و شیوه برخورد با آن اتفاق نظر داشتند. در ۲ بند زیر بخش هایی نظرات این کارشناسان تقدیم میشود:
یک: نوع این حشرات سیلور فیش یا ماهی نقره ای است که با توجه به بازدید از همان اثری که در فیلم پخش شده از موزه بود، مقوای اصلی و پاسپارتو اثر، هیچ فعالیتی در آنها مبنی بر تغذیه این حشرات از سلولز مقواها دیده نشد. چرا که این حشره در زمان بالغ شدن و تغذیه از خود ردی قهوه ای رنگ به همراه ایجاد دالان هایی بر روی مقوا به جا می گذارد.
دو: با توجه به شواهد دیده شده در تابلوها و از آنجایی که تا این زمان هیچ نوع آسیبی به بخش های سلولزی هیچ کدام از تابلوهایی که بررسی شد، از طرف کارشناسان موزه، دیده یا گزارش نشده است، به احتمال زیاد این حشرات از فضاهای جانبی موزه به تابلوها وارد شده است.
لذا بر اساس نظرات و پیشنهادات کارشناسان مربوطه مراقبت های فصلی و ویژه در محیط پیرامونی موزه مورد توجه می گیرد.
در پایان بار دیگر قدرشناس حساسیت به جای جامعه هنری نسبت به گنجینه ارزشمند موزه هنرهای معاصر تهران هستیم. موزه هنرهای معاصر تهران ضمن استقبال از این نظارت دقیق، خواهان اتخاذ تصمیم هایی راهگشاست تا این مجموعه گرانبها با شیوه های روز موزه داری دنیا هم گام شود.»
نظر شما