۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ۸:۱۰

بررسی زیرساخت های اربعین در مرزها-۶

بازگشایی مرز تمرچین برای زائران اربعین/ زیرساختها فراهم شد

بازگشایی مرز تمرچین برای زائران اربعین/ زیرساختها فراهم شد

ارومیه – امسال مرز تمرچین برای سفر اربعین پیش‌بینی شده است و عاشقان زیارت سیدالشهدا(ع) از استان‌های مختلف می‌توانند با انتخاب این مرز در سامانه سماح، به زیارت مشرف شوند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: مرز تمرچین در آذربایجان غربی تنها مرز رسمی آذربایجان غربی با شمال عراق بوده و در شهرستان پیرانشهر در جنوب استان قرار دارد، امسال برای اولین بار از مرز تمرچین به سوی عتبات عالیات تردد زائران اربعین حسینی فراهم شده است.

در این مرز امکانات لازم به منظور رفاه زائران اربعین از موکب‌های اسکان و تغذیه تا سایر خدمات در نظر گرفته شده است و وسایل حمل و نقل عمومی نیز از شهرهای مختلف به سمت نقطه صفر مرزی مستقر می‌شود.

امسال پیش‌بینی تشرف ۵ میلیون ایرانی به زیارت اربعین را کرده است، بر همین اساس علاوه بر مرزهای مهران، شلمچه و چذابه، مرز خسروی نیز بازگشایی شده و مرزهای تمرچین و باشماق نیز برای تردد زوار اربعین پیش‌بینی شده است که مشتاقان زیارت اربعین می‌توانند در سامانه سماح نیز این مرزها را به عنوان مرز خروجی انتخاب کنند.

بزگشایی مرز تمرچین، ضمن کاهش مسافت و زمان سفر و حتی کاهش هزینه برای زائران عتبات عالیات، می‌تواند مقدمات عبور جمع کثیری از زائران استان‌های شمال غرب کشور و حتی زائران کشورهایی چون ترکیه و آذربایجان را فراهم کند.

در حال حاضر زیرساخت‌های استقبال و ارائه خدمات از زائران سیدالشهدا (ع) در مرز تمرچین فراهم شده و همه دستگاه‌های اجرایی استان برای ارائه بهترین خدمات در این مرز بسیج شده‌اند.

بازگشایی مرز تمرچین برای زائران اربعین/زیرساختها فراهم شد

بازگشایی مرز تمرچین، مسافت و هزینه سفر زائران اربعین را کاهش می‌دهد

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به موافقت ستاد اربعین کشور با بازگشایی مرز تمرچین برای تردد زائرین اربعین حسینی، تردد از این مرز مسافت، زمان و هزینه سفر زائران عتبات عالیات را کاهش می‌دهد.

محمدصادق معتمدیان روز گذشته در بازدید از آخرین وضعیت فراهم سازی زیرساخت‌های مرزی افزود: مقدمات لازم برای بازگشایی مرز تمرچین برای تردد زائران عتبات عالیات در اربعین امسال فراهم خواهد شد.

وی اظهار کرد: با پیش بینی تدابیر لازم و پیگیری و رایزنی با دستگاه‌ها و نهادهای متولی داخلی و کشور عراق، مقدمات لازم برای بازگشایی مرز تمرچین برای تردد زائران عتبات عالیات در اربعین امسال را فراهم می‌کنیم.

معتمدیان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای به حداقل رساندن هزینه حضور زائران در عتبات عالیات، ادامه داد: بازگشایی مرز تمرچین، ضمن کاهش مسافت و زمان سفر و حتی کاهش هزینه برای زائران عتبات عالیات، می‌تواند مقدمات عبور جمع کثیری از زائران استان‌های شمال غرب کشور و حتی زائران کشورهایی چون ترکیه و آذربایجان را فراهم کند.

استاندار آذربایجان غربی همچنین با اشاره به تردد زائران برای اولین بار از مرز تمرچین به سوی عتبات عالیات، اضافه کرد: تمامی دستگاه‌ها ملزم به حمایت و همراهی با ستاد اربعین برای آماده سازی زیرساخت‌ها و برنامه ریزی جهت تردد زائران از مرز تمرچین هستند.

وی در ادامه با تاکید بر آماده سازی زیرساخت‌ها و ساماندهی مرز تمرچین و مسیرهای منتهی به این مرز جهت تسهیل عبور زائران، گفت: دستگاه‌های متولی تعامل و همکاری لازم برای موقعیت یابی مکان موکب ها و تأمین امکانات و کالاهای اساسی مورد نیاز آنها را داشته باشند.

استاندار آذربایجان غربی همچنین با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های دولتی برای حمایت از زائران اربعین، یادآور شد: نگاه ستاد اربعین، تاکید بر مردمی بود این حرکت عظیم است ضمن اینکه خیرین نقش کلیدی در برگزاری آئین‌های اربعین و زیارت عتبات عالیات دارند.

بازگشایی مرز تمرچین برای زائران اربعین/زیرساختها فراهم شد

ظاهر آذربایجان غربی باید در شأن راهپیمایی اربعین این حرکت عظیم فرهنگی باشد

وی با بیان اینکه راهپیمایی اربعین حسینی یک حرکت عظیم فرهنگی است و اعزام زائرین از مرز تمرچین به عراق، روح تازه‌ای به فرهنگ استان می‌دمد، عنوان کرد: آذربایجان‌غربی میزبان زائرانی از سراسر کشور و حتی کشورهای منطقه خواهد بود که در همین راستا باید ظاهر استان نیز در شأن این حرکت عظیم فرهنگی باشد.

استانداری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه مرحله عملیاتی، برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای اربعین حسینی، از اواخر هفته جاری آغاز می‌شود، افزود: طرح‌های تسهیل کننده عبور و مرور زائران باید هرچه سریع‌تر عملیاتی شود، با توجه به زمان اندک موجود، طرح‌های کلیدی در این راستا با مجوز ترک تشریفات سریعاً آغاز شوند.

وی با اشاره به تمهید ویژه برای عبور زائران اربعین امسال از مرز تمرچین پیرانشهر گفت: مسیر تمرچین یکی از نزدیک ترین مسیرها به ویژه به شهر سامرا بوده که می‌تواند در ایام گرم سال مسیری بسیار مناسب برای تردد زائران اربعین باشد.

معتمدیان تاکید کردد: امسال از ظرفیت مرز تمرچین برای حضور محدود زائرانی از منطقه شمال غرب و حتی شمال کشور در مراسم اربعین حسینی استفاده خواهد شد و ما سعی داریم که مسیر حضور زائران منطقه قفقاز نیز در مراسم اربعین امسال از این طریق باشد.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: همچنین برای بهبود زیرساخت‌های مرز تمرچین در حوزه تأمین برق و آب برای زوار حسینی، تدابیری اندیشیده شده که برای تکمیل این روند از همراهی کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین در استان نیز استفاده کردیم.

وی گفت: طبق تدابیر اندیشیده شده، زائران باید به صورت گروهی با اتوبوس از مرز تمرچین به عتبات عالیات و کربلای معلی اعزام شوند ضمن اینکه در مسیر تردد زائران برپایی مواکب اسکان و پذیرایی تمهید شده است.

بازگشایی مرز تمرچین برای زائران اربعین/زیرساختها فراهم شد

تأمین دارو و امکانات بهداشتی در مرز تمرچین ضروری است

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه مرز تمرچین برای تردد زائران اربعین آماده می‌شود، گفت: ابن مهم اتفاق عظیمی است برای بخش فرهنگ این استان است.

رضا ابراهیمی عصر یکشنبه در جلسه آمادگی مرز تمرچین برای تردد زائران در فرمانداری پیرانشهر با اشاره به اینکه تردد زائرین از مرز تمرچین نیازمند یک برنامه ریزی جدی و اجرای دقیق است، افزود: دستگاه‌های اداری و نظامی شهرستان باید از تمام امکانات، نیروی انسانی و تجهیزات در راستای خدمات رسانی به زائرین استفاده کنند.

وی با اعلام اینکه پیرانشهر میزبان زائرانی از تمامی استان‌ها در آبان اربعین حسینی خواهد بود، تاکید کرد: ظاهر شهرستان در شأن این حرکت عظیم فرهنگی باشد.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی بر توجه و مدیریت ترافیک درون شهری و جاده‌ای تاکید کرد و این مهم را نیازمند برنامه ریزی دقیق جهت کنترل هرگونه مشکل دانست.

وی اجرای عملیات‌های باقی مانده را خواستار شد و یادآور شد: تسریع اجرای این اقدامات نیازمند یک عملیات جهادی از سوی ادارات کل و شهرستانی است.

معاون استاندار آذربایجان غربی توجه به تأمین دارو و امکانات بهداشتی را در این مرز ضروری و بر تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی تاکید کرد.

بازگشایی مرز تمرچین برای زائران اربعین/زیرساختها فراهم شد

افتتاح ۲۱ کیلومتر راه در آذربایجان غربی برای تردد زائران اربعین

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی آذربایجان غربی از افتتاح ٢١ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در مسیر تردد زائران اربعین حسینی خبر داد و گفت: عملیات زیرسازی پروژه‌های راهسازی احداث قطعه ١و٢ بزرگراه نقده-پیرانشهر-تمرچین، سه‌راهی دارلک مهاباد و میاندوآب - بوکان تکمیل و جهت تردد آسان زائران در روزهای آینده آسفالت و بازگشایی می‌شود

سیدمحسن حمزه لو نیز روز شنبه در در نخستین جلسه ستاد اربعین اداره کل راه و شهرسازی استان بر ارتقای ضریب ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای منتهی به مرز تمرچین تأکید کرد و گفت: شرایط آب‌و هوایی پایانه مرزی تمرچین نسبت به دیگر مرزهای زمینی معتدل است و این مرز به لحاظ شاخص‌های گردشگری در اولویت قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی بر استفاده از این رویداد بزرگ فرهنگی، اجتماعی و مذهبی در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل منطقه تأکید کرد و یادآور شد: برای نخستین بار زائران اربعین از مرز تمرچین اعزام خواهند شد و اعضای شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان باید با برنامه‌ریزی مدون نتایج مطلوبی را از این ظرفیت به دست آورند.

حمزه‌لو از تعیین مسیرهای پدافندی در اطراف پایانه مرزی تمرچین خبر داد و گفت: پارکینگ‌ها در نقاط مختلف محورها برای استقرار موکب‌ها آماده‌سازی شده و تمامی منابع و ماشین‌آلات گروه‌های راهسازی در اختیار ستاد اربعین هستند.

بازگشایی مرز تمرچین برای زائران اربعین/زیرساختها فراهم شد

اتخاذ تدابیر لازم در جاده‌های تردد زائران اربعین حسینی

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی همچنین یکشنبه شب در دیدار با فرماندار پیرانشهر از انتخاب مسیرهای امن و کوتاه منتهی به مرز تمرچین برای تردد زائران اربعین حسینی خبر داد و افزود: دو مسیر پدافندی منتهی به پایانه مرزی تمرچین آماده‌سازی می‌شود و تسطیح این مسیرهای اضطراری در روزهای آینده به اتمام می‌رسد.

حمزه‌لو به اولویت‌بندی محورها، تحلیل شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای و نحوه کنترل تقاطع‌ها اشاره کرد و افزود: علاوه بر آمادگی کامل خانواده وزارت راه و شهرسازی در استان تمامی منابع و ماشین‌آلات شرکتها و گروه‌های راهسازی در اختیار ستاد اربعین هستند.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی از آمادگی کامل گروه‌های راهسازی در جاده‌های جنوب استان برای استقبال از زائران اربعین حسینی خبر داد و تصریح کرد: عملیات راهسازی در قطعه‌های ١و٢ بزرگراه نقده-پیرانشهر-تمرچین در حال انجام است و ۴ کیلومتر از سمت نقده و ۴ کیلومتر از سمت پیرانشهر از این مسیر جهت تردد آسان زائران در روزهای آینده آسفالت و بازگشایی می‌شود.

حمزه‌لو ادامه داد: با مساعدت اداره کل راهداری نصب نیوجرسی در بزرگراه نقده، پیرانشهر و تمرچین از سمت خروجی پیرانشهر نیز انجام می‌شود تا این مسیر ایمن‌سازی شود.

بازگشایی مرز تمرچین برای زائران اربعین/زیرساختها فراهم شد

پایانه مرز تمرچین برای تردد زائران اربعین آماده سازی می‌شود

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی نیز از آماده سازی پایانه مرزی تمرچین برای تردد زائرین اربعین حسینی خبر داد و گفت: در طول زمان تردد زائران اربعین حسینی اقداماتی نظیر ایمن سازی کامل پروژه‌های عمرانی در مسیر، استقرار اکیپ‌های راهداری، هلال احمر و اورژانس، همکاری ارتش و سپاه در استقرار سرویس‌های بهداشتی، همکاری کامل تیرپارک ها، تسریع در عملیات روشنایی، نیوجرسی و گاردریل، نظافت محوطه و مسیر تردد زائرین، استقرار ماشین آلات آتش نشانی و جرثقیل، تأمین فاضلاب برای سرویس‌های بهداشتی توسط اداره آب و فاضلاب استان، استقرار یخچال‌ها در سوله پایانه، استقرار موکب در محل تردد زائران، ایجاد جاده جایگزین و تأمین روشنایی محل باید مورد توجه بوده و اقدامات لازم انجام شود.

پیمان آرامون با اعلام خط کشی جدید در محور پیرانشهر- تمرچین به طول ۳۵ کیلومتر و ۲ کیلومتر در داخل محوطه پایانه مرزی از اصلاح و ترمیم ۱.۲ کیلومتر گاردریل در نقاط پرتگاهی این محور، شانه‌سازی و رگلاژ محور پیرانشهر به پایانه مرزی تمرچین به طول ۲۲ کیلومتر، نصب بیش از ۱۵۰ عدد تابلو اخباری و اخطاری، رنگ آمیزی سرعت گاه‌ها و آشکار سازی با ۴۰۰ عدد چشم گربه‌ای، احداث رفوژ میانی بطول ۱.۲ کیلومتر و نیز نصب ۸۰ عدد نیوجرسی ۶ متری در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی در خصوص روشنایی مرز زمینی تمرچین گفت: قطعه اول این پروژه به طول ۴.۴۰۰ کیلومتر با مبلغ قرار داد ۶۷۰۰۰ میلیارد با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد و قطعه دوم به طول ۵.۵۰۰ کیلومتر با مبلغ قرارداد ۸۷,۰۰۰ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصد در حال اجرا است.

بازگشایی مرز تمرچین برای زائران اربعین/زیرساختها فراهم شد

همه دستگاه‌های امدادی آذربایجان غربی برای خدمات دهی به زائران اربعین پای کار هستند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی و رئیس کمیته امداد و نجات اربعین حسینی استان اعلام کرد: همه دستگاه‌های امدادی استان جهت خدمت رسانی به زائرین در مرز تمرچین پیرانشهر آماده و پای کار هستند.

امیر جعفرزاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه جمعیت هلال احمر استان با ۱۴ پایگاه ثابت، ۸ پایگاه موقت و یک پایگاه امداد هوایی به استعداد ۴۱ تیم امداد و نجات ویک تیم امداد هوایی آماده ارائه خدمات به زائرین هستند، افزود: این جمعیت با بهره مندی از توان ۲۶۲۵ نفر به روز عوامل عملیاتی، پذیرای زائرین ورودی به استان و خروجی از استان است.

مدیر پایانه تمرچین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ایجاد موکب هایی در هر دو طرف مرز و مراکز سیار بهداشت و درمان برای زائرین از تمهیدات اندیشیده شده برای ارائه خدمات بهتر به زائران ست.

ایرج آزادی اظهار کرد: تردد روزانه بیش از ۱۵ هزار نفر زائر از این مرز در صورت تأمین امکانات و بخصوص تسهیل در رفت و آمد سبب رضایتمندی زوار خواهد شد که این موضوع افزایش تردد زوار در سال‌های آتی را پی دارد و ظرفیت مناسبی برای رونق اقتصادی شهرستان خواهد بود.

وی اظهار کرد: آنجایی که تردد زائران از این پایانه برای نخستین بار صورت می‌گیرد، ایجاد برخی زیرساخت‌ها و اتخاذ برخی تمهیدات برای تسهیل ترددها ضروری به نظر می‌رسد.

پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر یکی از شش پایانه مرزی آذربایجان غربی با ۱۲ کیلومتر فاصله از شهر پیرانشهر از جمله مرزهای پرتردد کشور است.

کد خبر 5569330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha