۱ شهریور ۱۴۰۱، ۱۴:۱۹

دبیر ستاد مردمی اربعین حسینی استان قزوین:

رسالت اصلی ستاد اربعین گفتمان‌سازی جریان اربعین است

رسالت اصلی ستاد اربعین گفتمان‌سازی جریان اربعین است

قزوین - دبیر ستاد مردمی اربعین حسینی استان قزوین با بیان اینکه رسالت اصلی ستاد اربعین گفتمان‌سازی و جریان سازی اربعین است، گفت: ستادهای شهرستانی اربعین حسینی در استان قزوین راه اندازی شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید امید برزگر در نشست خبری ستاد مردمی اربعین که ظهر سه شنبه در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: ستاد مردمی اربعین به همراهی تعدادی از مساجد در سال ۹۱ فعالیت خود را در راستای اعزام زائر آغاز کرد که در سال اول ۲ اتوبوس و سال دوم ۱۴ اتوبوس به زیارت اربعین اعزام شدند.

دبیر ستاد مردمی اربعین حسینی استان قزوین بیان کرد: از سال ۹۳ مجموعه حسینی شکل گرفت و خدمات اسکان و تغذیه نیز به زائران ارائه شد.


وی افزود: سال ۹۵ شبکه مواکب اربعینی و خدمات قرارگاهی شکل گرفت و مدل متفاوت‌تری پیدا کرد.

این مسئول با بیان اینکه حدود دو سال به علت کرونا مواکب در عراق فعالیتی نداشتند ابراز کرد: سال گذشته بعد از دو سال ۵۴ موکب اربعینی ثبت شد و تعداد زائرین نیز ۷۰۰ نفر بود.

وی افزود: علاوه بر کشور عراق سال گذشته پیاده روی نیز در قزوین تا مسیر مزار شهدا انجام شد که در این میان ۲۹ موکب فعالیت داشتند و سه مرتبه زیارت اربعین قرائت شد.

این مسئول بیان کرد: ستاد اربعین در هفت حوزه در حال فعالیت است و رسالت اصلی این ستاد گفتمان‌سازی و جریان سازی اربعین در سطح استان است.

وی با بیان اینکه تعامل مواکب با یکدیگر از اتفاقات خوب ستاد اربعین سال جاری است ادامه داد: شناسایی و بکارگیری ظرفیت‌ها، ایجاد تعامل با مواکب عراقی و حفظ زنجیره ارتباطی، توانمندسازی مسئولین هیئت‌ها، خادمین و مسئولین مواکب از جمله اقدامات ما در این حوزه بود.

برزگری تاکید کرد: دو قرارگاه اربعینی در شهرستان قزوین و مسیرهای بین راهی تا آوج ابتکاری بود که در سال جاری کلید خورد که در این قرارگاه‌ها مواکب اربعینی طریق به تناسب خدمات متفاوتی از جمله اسکان و تغذیه ارائه می‌دهند.

وی افزود: طی اقدامات انجام شده توسط استانداری ستاد اربعین علاوه بر ستاد مردمی امروز به ستاد حاکمیتی و حقوقی نیز تبدیل شده است به گونه‌ای که ستاد اربعین امروز در راستای مردمی بودن که مورد تاکید ریاست جمهوری بود قرار گرفته و به عنوان یک کمیته رسمی که در این راستا فعالیت دارد شناخته می‌شود که این اقدامات به طور ویژه ابتکار استان قزوین بوده است.

این مسئول تاکید کرد: سازمان تبلیغات اسلامی و بعثه که جایگاه‌های مردمی دارند، امروز به عنوان پشتیبان ستادهای مردمی در حال فعالیت هستند.

وی گفت: در تلاشیم تا در حوزه راهداری و اتوبوسرانی نیز اقداماتی انجام دهیم و در این بین از مردم می‌خواهیم برای جلوگیری از ترافیک خانواده‌ها به صورت کاروانی ثبت نام کنند و از خودروهای شخصی استفاده نکنند.

دبیر ستاد مردمی اربعین عنوان کرد: سال گذشته برای ۳میلیون زائر و امسال حضور ۵میلیون زائر پیش بینی می‌شود که لازم است در این خصوص اقداماتی و تدابیری برای تعداد بیشتری از اتوبوس‌ها انجام شود که پیگیر این مسائل هستیم.

وی گفت: ۹۰ جهادگر بویین زهرا اعلام آمادگی کردند تا برای تسریع در امور، جلوگیری از سردرگمی و راهنمایی زائرین قزوین در ترمینال لب مرز حاضر شوند.

این مسئول تاکید کرد: ۶۲ موکب در قالب چهار قرارگاه نجف، کربلا، طریق، مسیب و یک موکب در سامرا در سال جاری فعالیت دارند.

وی افزود: در تلاش هستیم تا با جمع‌آوری کمک‌های مردمی شرایط را برای زائر اولی‌ها که توان مالی خوبی ندارند فراهم کنیم و مردم می‌توانند با پرداخت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اسباب سفر زیارت را برای زائر اولی‌ها فراهم کنند.

برزگری با بیان اینکه تاکنون ۲۶ هزار ۶۷۱ نفر در سامانه سماح ثبت نام کردند تصریح کرد: حدود دو میلیون تومان در قالب وام قرض الحسنه برای زائرین معمولی، مواکب و هیئات پیش بینی شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه ۲۷۰ نیرو انتظامی در کشور عراق فعالیت دارند عنوان کرد: فعالیت موکب‌های ایران از ۱۳ روز قبل از اربعین و در عراق از چهاردهم شهریور ماه آغاز می‌شود و تا اربعین عراق ادامه خواهد داشت، البته تعدادی از موکب‌ها تا چند روز بعد از اربعین هم فعال خواهند بود.

وی یادآور شد: در سال جاری کاروان رسانه استان برای اولین بار با حدود ۲۲ خبرنگار برای پیاده روی اربعین اعزام می‌شوند که این فرایند یک فعالیت جدی در سطح کشور است.

این مسئول تصریح کرد: گزینه دوز واکسن و واکسن یادآور از سامانه سماح حذف شده است.

وی در پایان گفت: نمایشگاه بزرگ اربعین، پیاده روی، ایستگاه‌های صلواتی و برگزاری مراسمات متعدد برای روز اربعین در قزوین پیش بینی شده است.

کد خبر 5570838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha