به مناسبت پایان جشن‌های چهلمین سالگرد تاسیس مقاومت ارائه شد؛

«الفبای پیروزی»؛ بهره بردن از هنر برای خدمت به مقاومت

«الفبای پیروزی»؛ بهره بردن از هنر برای خدمت به مقاومت

حزب الله لبنان به مناسبت چهلمین سالگرد آغاز مقاومت بی نظیرش، فعالیت هنری ارزشمند و یادبود طلایی مزین به پرچم پیروزی تحت عنوان «الفبای پیروزی» ارائه کرد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: جهاد ایوب: به محض تفکر و تأمل مشخص می‌شود که آثار هنری از هر نوع، نقطه قوتی برای کمک به ایفای نقش مقاومت یا حامل پیامی برای مشارکت در نبرد است. یعنی هرکسی که واقعاً اراده کند، اهمیت هنر و پیشگامان آن و خطر استفاده نکردن از هنر و یا استفاده از آن در مکانی غیر از جایگاهش را درک می‌کند. خطرناک‌ترین موضوع هم این است که ما اجازه دهیم که هنر را از دشمن دریافت کنیم.

حزب الله لبنان به مناسبت پایان جشن‌های چهلمین سالگرد تأسیس و آغاز مقاومت بی نظیرش که تقریباً تنها مقاومتی است که به پیروزی‌های عربی و اسلامی علیه دشمن اسرائیلی دست یافته است، فعالیت هنری ارزشمند و یادبود طلایی مزین به پرچم پیروزی تحت عنوان «الفبای پیروزی» ارائه کرد. این فعالیت هنری، شایسته درنگ و تأمل است چرا که از عناصر جوان شکل گرفته و به وسیله آنها راه اندازی و اجرا شد؛ جوانانی که با دیدگاه امروزی و مدرن به گذشته فکر کرده و می‌کنند.

حزب الله با مقاومت بی نظیرش، تقریباً تنها جنبشی است که به پیروزی‌های اسلامی و عربی علیه دشمن صهیونیستی دست یافته است

این فعالیت هنری با تکنیک‌های معاصر که با بلندپروازی‌ها و دانش جوانان همخوانی دارد، اجرا شد و مفهوم و مضامین مقاومت و مقاوم بودن را توسعه داد و تداوم بخشید. مهم‌ترین خصوصیت این فعالیت این است که از علم تئاتر و صحنه نمایش با تمام ریزه کاری‌های آن اعم از نقّال، جلوه‌های بصری هوشمند و آواهای احساسی برای جامعه‌ای که هنوز دردها و پیروزی‌هایش را به یاد دارد، استفاده کرد.

قبل از نمایش، بیش از یک بخش مستند و هنری از رسانه الاعلام الحربی (تبلیغات جنگ) را تماشا کردیم و تحت تأثیر آن قرار گرفتیم. هنگامی که شهید «سید عباس موسوی» در صحنه‌های آزادسازی زندان خیام می‌گوید: «حتی رؤیاهایمان را دزدیده‌اند… اسرائیل سقوط کرده است»، گویا به مسافرتی بصری و فکری رفته‌ایم. در اینجا حالتی از ارزش هنری پیش روی ما ظاهر شد که نتیجه اش، با تحریک خاطره‌ها و نورپردازی زیبا همراه بود.

*میدان عمل

فعالیت هنری «الفبای پیروزی» با پخش سرود ملی لبنان از منطقه «ملیتا»، عکس هوایی فوق العاده و زیبا و پرواز به سمت بیروت و تمام مناطق لبنان و سپس سرود حزب الله آغاز شد. سپس گروهی متشکل از ۲۰۰ شخصیت که در این همایش کار می‌کردند، روی صحنه شرکت کردند و واقعیت بمباران وحشیانه صهیونیست‌ها، نبردهای «خَلده»،  نفرت «شارون» و شکل گیری جوانان مقاومت در سال ۱۹۸۲ با اشاره هوشمندانه به علمای «جبل عامل» و عقب نشینی اسرائیل از بیروت به نمایش درآمد.

برای اینکه روایت ما از شرح جزئیات این همایش مقاومتی به درازا نکشد، به آغاز داستان در ۱۱/‏ ۱۱/‏ ۱۹۸۲ و عملیات شهادت طلبانه قهرمان «احمد قصیر» بسنده می‌کنیم. اصل داستان اینجاست و با استناد به آن می‌توان اسرار قهرمانی، صبر، نشاط و ماندن در یک وطن را تصور کرد زیرا خاطره‌های آن هنوز زنده است و به پیروزی‌ها متصل می‌شود. صحنه به گونه‌ای بازآرایی شده بود که انگار ما در قلب حوادث حضور داریم در حالی که یک گروه مقاومت داستان اولین عملیات را به صورت تصویری اجرا می‌کردند.

سپس تصاویر شهادت سید عباس موسوی، تسبیح شهدا، اعلام شکل گیری تیپ‌های مقاومت به نمایش درآمد و ما از به نمایش درآمدن تصویر فرمانده عماد مغنیه و صحبت‌هایش در مورد روحیه‌ای که در ما مقاومت ایجاد می‌کند، لذت بردیم.

آنگاه به واقعه بازگشت اسرا و پیروزی سال ۲۰۰۰ می رسیم که مسیر تاریخ را تغییر داد. در ادامه جنگ ژوئیه، انهدام ناو جنگی، جشن پیروزی و شهادت فرمانده عماد مغنیه، نگاه تئاتری متفاوتی می‌طلبد، به ویژه شیوه ورود تابوت حاوی پیکر شهید مغنیه. سپس به مرحله جنگ داعش، رفتن به سوریه، شهادت فرماندهان ذوالفقار، اللقیس و سلیمانی منتقل شدیم و صحنه به گونه‌ای آراسته شد که به صورت غیرمستقیم این واقعیت را نمایش داد که داعش ساخته دست آمریکاست. تا رسیدیم به نماز در بیت المقدس، جایی که در آن لحظه سید حسن نصرالله پس از سرود سلام یا مهدی (نسخه عربی سلام فرمانده) ظاهر می‌شود.

** یادداشت‌ها و نقطه نظرات سریع

- بی انصافی است که از همه تیم کاری به خاطر این زحماتی که در آرشیو طلایی مقاومت کشیده شد، تشکر نکنیم. ما بیشتر از نقدهای جامع، یادداشت‌های انتقادی با هدف تداوم این گونه فعالیت‌ها و همایش‌ها خواهیم نوشت و در کار بعدی، نگاه انتقادی متفاوتی خواهیم داشت و قطعاً به جلسه‌ای با حضور کارگروه متشکل از متخصصان برای بهره مندی بیشتر از این گونه فعالیت‌ها خارج از بازی رسانه‌ای نیاز است.

آنچه در اجرای همایش «الفبای پیروزی» جدید بود، ارائه فناوری‌های مدرن با تلاش جدی و مسئولانه جوانان تحصیلکرده لبنانی است و برای این کار باید به احترام آنها کلاه از سر برداشت

- استفاده از فناوری تصاویر سه بعدی و هولوگرام سازی که با وجود اشکالاتی که در نحوه به کارگیری آن وجود داشت، اما از ارزش آنکه حیرت و هماهنگی دوست داشتنی مخاطب را برانگیخت، کم نمی‌کند. استفاده از این فناوری‌ها در عرصه هنرهای تصویری در داخل لبنان البته با کمک گرفتن از متخصصان خارجی از آلمان، هلند و سایر کشورها موضوع جدیدی نیست؛ اما آنچه در اجرای همایش «الفبای پیروزی» جدید بود، ارائه این فناوری‌ها با تلاش جدی و مسئولانه جوانان تحصیلکرده لبنانی است و برای این کار باید به احترام آنها کلاه از سر برداشت.

- با وجود اینکه «محمد کورانی» به عنوان راوی این همایش، صدایی فوق العاده و رسا داشت، اما کارگردان تئاتر قادر به خواندن حرکات بدن و اجرای بلاغی او نبود.

- دکور بسیار جذاب، لباس‌ها قانع کننده و موسیقی متن بسیار جالب توجه بود.

-همچنین لازم است از تولید، تکنسین‌ها، سازمان دهنده‌ها، پذیرایی و مدیریت مکانی که میزبان این تعداد از شرکت کنندگان بدون ارتکاب اشتباه بود، تشکر و قدردانی شود.

کد خبر 5572331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha