۸ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۵۸

در نشست ادبی کانون معرفت بررسی شد؛

مؤلفه‌های بررسی شعر در نشست‌های ادبی چیست؟

مؤلفه‌های بررسی شعر در نشست‌های ادبی چیست؟

یک شاعر گفت: شنیدن فقط به بررسی کلی، ارائه پیشنهاد و در نهایت تحلیل شعر منجر می‌شود و از این مرحله فراتر نمی‌رود. بنابراین در شنیدن شعر از نظر زیبایی شناسی موضوع التذاذ حتماً نقش دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست کانون ادبی «معرفت» با موضوع بررسی مؤلفه‌های بررسی شعر در نشست‌های ادبی با حضور سمانه نائینی شاعر و روزنامه نگار و اجرای مهدی نورقربانی برگزار شد.

نورقربانی در ابتدای جلسه ضمن طرح این پرسش از سمانه نائینی گفت: با توجه به اینکه شما سال‌ها همراه با استاد محمدعلی بهمنی جلسات نقد شعر برگزار می‌کردید، به نظر شما بررسی و نقد شعرها توسط منتقدین در جلسات باید دارای چه مولفه‌هایی باشد تا نتیجه گیری خوبی برای شاعران حاصل شود؟

نائینی در پاسخ به این سوال نقد را امری مکتوب و دارای رویکرد روشن تعریف کرد که با تنها با شنیدن منتقد و پاسخگویی آنی به این مقصد نمی‌رسد.

به گفته او شنیدن فقط به بررسی کلی، ارائه پیشنهاد و در نهایت تحلیل شعر منجر می‌شود و از این مرحله فراتر نمی‌رود. بنابراین در شنیدن شعر از نظر زیبایی شناسی موضوع التذاذ حتماً نقش دارد و ممکن است حتی بر عکس نقد مکتوب اتفاق بیفتد.

این شاعر و روزنامه نگار در پاسخ به اینکه شیوه‌ای که شما و آقای بهمنی استفاده می‌کردید و باعث می‌شد مطالبی به دانسته‌های شاعران اضافه شود چه بود، گفت: توجه به سابقه شاعر و صاحب اثر بسیار مهم است؛ به این معنی که در برخورد با نوآموز باید نکاتی را مد نظر قرار داد که شاید در نقد مکتوب مورد توجه قرار نگیرند.

وی درباره دلایل عدم حضور نسل جوان در جلسات ادبی گفت: باید میزان دسترسی نسل جدید به منابع را مورد توجه قرار داد به این صورت که شنیدن نقد و تحلیل احتمالاً ماندگار نخواهد بود. همچنین تحلیل شنیداری تا حدودی وابسته به سلیقه شخصی و اعمال نظر شاعرانه است.

نائینی معتقد است که بررسی اشعار در جلسات شعر هر چه باشد نامش نقد کارشناسانه و اصولی نیست.

این شاعر در ادامه در پاسخ به اعتراض برخی از شاعران که می‌گویند ما شعر می‌خوانیم ولی اساتید نشست به شعر ما توجه ندارند زیرا فقط نام آشنا برایشان مهم است، گفت: نگاه به نام شاعر در برخورد با شعر بسیار تأثیرگذار است؛ ممکن است در بررسی اثر یک شاعر تازه کار و گمنام مواردی به عنوان ایراد مورد توجه قرار بگیرد که اگر شاعر سرشناس باشد چه بسا نقطه قوت شعر هم ذکر شود.

او در پایان گفت: علاوه بر شعرخوانی، لذت بردن و اقناع نیاز به شعر و شنیدن، کسب تجربه و توجه به نقطه نظرات حاضرین در جلسه برای صاحب اثر از مزایای این نوع جلسات است.

همچنین سامی تحصیلداری، ساغر شفیعی، علی محمد مسیحا، ایمان مشایخی، بهاره قزلو، سمانه ارجمندی، امیر گرایی، نازنین مرادی، مهتاب فدایی، مریم موفقی، محمدحسین نجفی از جمله شاعرانی بودند که در این مراسم به شعرخوانی پرداختند.

سلسله نشست‌های کانون ادبی معرفت دو هفته یک بار یکشنبه‌ها از ساعت ۱۷:۳۰ میزبان شاعران و اهالی شعر و ادب است.

کد خبر 5576915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha