۱۴ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۵۳

توسط نشر بزنگاه؛

«تاریخ کیمبریج کرد» به فارسی منتشر می‌شود

«تاریخ کیمبریج کرد» به فارسی منتشر می‌شود

ترجمه فارسی «تاریخ کیمبریج کرد» توسط نشر بزنگاه منتشر می‌شود. این کتاب در زبان اصلی به سال ۲۰۲۱، توسط انتشارات کمبریج منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، «تاریخ کیمبریج کرد» مجلدی جامع است که در سال ۲۰۲۱، توسط انتشارات کمبریج و به ویراستاری ولی یادرگی، حمید بزارسلان و چنگیز گونش چاپ و روانه بازار شد. این اثر مطالعه‌ای فراگیر پیرامون حوزه‌های مختلف فکری، فرهنگی، هنری، سیاسی، تاریخی و اجتماعی کردها از قرن پانزدهم میلادی تا قرن بیست و یکم است و حاصل تلاش مجموعه نویسندگان و متخصصان حوزه مطالعات کردی است که سراسر جهان گرد هم آمده‌اند تا نتایج آخرین یافته‌ها و پژوهش‌های علمی خود را از تاریخ کردستان در عصر امارت‌ها گرفته تا تحولات اخیر در این مطالعه به اشتراک گذارند. اثر مذکور به طور ویژه به حوزه‌های کمتر شناخته شده و کمتر پرداخته شده فکری - فرهنگی جامعه کردی همچون سینما، تئاتر و رمان مدرن پرداخته است و از این لحاظ بسیار حائز اهمیت است.

«تاریخ کمبریج کرد» با آغاز فصل پاییز به تدریج در چهار جلد مجزا توسط نشر بزنگاه و با ترجمه سامان ابراهیم زاده چاپ و روانه بازار کتاب خواهد شد. هم‌اکنون جلد نخست این اثر سترگ در آستانه ورود به ویترین کتابفروشی‌هاست. در این جلد تحولات کردستان از دوران قرون وسطی تا اوایل قرن بیستم مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته است، بیشتر این دوران معروف به «عصر طلایی میرنشین‌های کرد» است و نویسندگان مختلف تلاش کرده‌اند با مطالعه انبوهی از شواهد تاریخی و مدارک آرشیوی بایگانی‌های مختلف عثمانی، روسیه و بریتانیا که بسیاری از آن‌ها برای نخستین بار در اختیار پژوهشگران مطالعات کردی قرار گرفته، درک نوین و واقعبینانه‌تری از کم و کیف این دوران به دست دهند.

فصل پایانی این بخش مطالعه‌ای است پیرامون اقتصاد سیاسی کردستان از دوران امارت‌ها تا میانه دو جنگ جهانی که نظر به استفاده نویسنده از انبوهی از اطلاعات و داده‌های اقتصادی، تجاری و مالی آرشیوهای عثمانی مطالعه‌ای کم نظیر است و به دشواری می‌توان مشابه آن را در میان دیگر آثار متخصصان یافت.

کد خبر 5582086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha