۲۰ شهریور ۱۴۰۱، ۱۸:۴۴

سخنگوی ستاد اربعین ایران در عراق در گفتگو با مهر:

دولت و ملت عراق در راهپیمایی اربعین امسال سنگ تمام گذاشته‌اند

دولت و ملت عراق در راهپیمایی اربعین امسال سنگ تمام گذاشته‌اند

حجت الاسلام اباذری گفت: دولت عراق تمامی درخواست های ما برای تسهیل تردد و حضور زائران اربعین را همدلانه پذیرفت و مردم عراق نیز همچون سالهای گذشته سنگ تمام گذاشته اند.

حجت الاسلام غلامرضا اباذری سخنگوی ستاد اربعین جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفتگو با خبرنگار اعزامی مهر به کربلا گفت: از ماه‌ها قبل که به همراه سفیر جمهوری اسلامی ایران و به عنوان نماینده ایران در جریان مذاکرات اربعین ۱۴۰۱ با نخست وزیر و وزیر کشور عراق بودم، دولت عراق برای استقبال از زائران ایرانی از هیچ کوششی دریغ نکرد و تمامی درخواست‌های ما را همدلانه مورد پذیرش قرار داد.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق ادامه داد: زبان ما در برابر دولت و مردم عراق بابت میزبانی زائران اربعین باید زبان شکرگزاری باشد و نباید بی‌توجهی به ظرفیت‌های واقعی موجود و نیز برخی ناهماهنگی‌ها را به پای ناتوانی یا کم کاری آنان بگذاریم.

وی افزود: اولین خدمت دولت عراق این بود که پس از مذاکرات در زمینه لغو روادید با ما همکاری کردند. همچنین در زمینه اعتبار گذرنامه‌ها نهایت همکاری را داشتند. برای سفر اتباع غیر ایرانی هم نهایت همکاری را داشتند و در زمینه انتقال وسایل موکب ها هم همراهی خود را دریغ نکردند.
اباذری ادامه داد: علاوه بر دولت عراق، اقلیم کردستان عراق نیز در این زمینه نهایت همکاری را خصوصاً در پروتکل‌های عبور و مرور مرزی اقلیم اعمال کرد.
وی افزود: شرایط سیاسی روزهای منتهی به آئین پیاده‌روی اربعین در عراق شرایط مساعدی نبود اما مردم عراق نهایت همکاری را با زائران ایرانی داشتند. آیا ما به مردمی که پای زائر ایرانی را در وطن خودش می‌شوید و می‌بوسد که پا در راه امام حسین (ع) گذاشته است، می‌توانیم بی‌مهری کنیم؟
سخنگوی ستاد اربعین ایران در عراق با اشاره به ظرفیت‌های دولتی و مردمی موجود در عراق تصریح کرد: واقعیت این است که ظرفیت شهرهای نجف و کربلا پر شده بود و ما خواستیم فعالیت مرزهای زمینی متوقف شود که ظرفیت پذیرش بیشتر با خروج بخشی از زائران ممکن شود چرا که زیارت در ایام اربعین مورد سفارش بزرگان دین بوده و صرفاً محدود به روز اربعین نمی‌شود. لذا با مدیریت زمان و ورود و خروج منطقی زائران، مشکلات حل می‌شود.
اباذری افزود: ۱۲۰ هزار نیروی نظامی عراق درگیر کار اربعین است. مدیریت عتبه مقدسه در شهرهای نجف، کربلا، سامرا و کاظمین نیز با تمام امکانات در خدمت زائران بوده‌اند. پس زبان ما از عراقی‌ها باید زبان شکر باشد. وقتی ظرفیت بیش از این وجود ندارد ما باید کار خودمان را مدیریت کنیم. فشار کاری اربعین روی دوش عراقی‌ها است.
رایزن فرهنگی ایران در عراق ادامه داد: مجموعاً حدود ۵۰۰ میلیون وعده غذایی برای زائران لازم است که بیش از ۹۰ درصد آن را ملت شریف عراق تأمین می‌کنند. در واقع آنها شبانه روز هزینه می‌کنند که به زائران خدمت کنند. مشکل اصلی هر ساله در زمینه پیاده روی اربعین حسینی مسأله حمل و نقل است که باید برای آن برنامه‌ریزی دقیقی داشت. مابقی هر چه هست، لطف عراقی‌ها برای عاشقان امام حسین (ع) است.
کد خبر 5587404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha