۲۰ شهریور ۱۴۰۱، ۱۹:۲۱

میخائیل اولیانوف:

ایران از محورهای نشست فردای شورای حکام آژانس انرژی اتمی است

ایران از محورهای نشست فردای شورای حکام  آژانس انرژی اتمی است

نماینده روسیه در سازمان‌ های بین المللی مستقر در وین اعلام کرد: ایران از محورهای نشست فردای شورای حکام آژانس انرژی اتمی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌ های بین المللی مستقر در وین امروز یکشنبه در پیامی توئیتری پیرامون نشست روز دوشنبه شورای حکام آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی موضع گیری کرد.

نماینده روسیه در سازمان‌ های بین المللی مستقر در وین در این خصوص نوشت: نشست سپتامبرِ شورای حکام آژانس از روز دوشنبه آغاز خواهد شد. موضوعات کلیدی که قرار است مورد بحث قرار گیرند، عبارتند از: انتقال مواد هسته‌ ای در قالب پیمان «آکواس» (AUKUS)، ایمنی هسته‌ ای، امنیت و پادمان‌ ها در اوکراین و همچنین موضوعات نظارت و پادمانی در ایران.

ایران از محورهای نشست فردای شورای حکام  آژانس انرژی اتمی است

وی پنجشنبه پیش پیرامون صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی و تبعات ناشی از آن هشدار داده و اعلام کرده بود که صدور قطعنامه‌ بسیار غیرسازنده خواهد بود و پیامدهای بسیار منفی تصویب قطعنامه درباره ایران در نشست ژوئن شورای حکام آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی را باید به خاطر بیاوریم.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی فردا در وین برگزار خواهد شد. دیروز «لارنس نورمن» خبرنگار روزنامه آمریکائی وال استریت ژورنال با انتشار پیامی توئیتری گفته بود که قرار نیست قطعنامه‌ ای علیه ایران در نشست هفته آتی شورای حکام آژانس انرژی اتمی صادر شود.

این در حالی است که «رافائل گروسی» دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی چهارشنبه گذشته در گزارشی که به دست خبرگزاری رویترز رسیده بود، ادعا کرد: ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۱۹ برابر از حد مجاز (تعیین شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام) فراتر رفته است. ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا ۶۰ درصد، نزدیک به درجه تسلیحاتی، بسیار بالاتر از مقداری است که برای یک بمب اتمی کافی است. اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد و در قالب هگزافلوراید اورانیوم (UF۶) ایران تخمین زده می‌شود که از آخرین گزارش فصلی آژانس که در ۳۰ ماه می سال جاری منتشر شد، ۱۲.۵ کیلوگرم افزایش داشته و به ۵۵.۶ کیلوگرم رسیده است!

در همین ارتباط، بهروز کمالوندی درباره گزارش اخیر مدیرکل آژانس تصریح کرد: مطالب گزارش فصلی اخیر مدیرکل آژانس تکرار موارد بی اساس قبلی با اهداف سیاسی است و هیچ نکته جدیدی جز بازی با عبارات برای اهداف خاص ندارد. بدیهی است همانند گزارشات قبلی سفیر و نماینده دائم کشورمان در جلسه هفته آینده شورای حکام پاسخ‌های حقوقی و مستدل ایران به گزارش اخیر مدیرکل را ارائه خواهد کرد. این در حالی است که برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران تاکنون بیشترین شفافیت را داشته است.

کد خبر 5587450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha