۲۱ شهریور ۱۴۰۱، ۱۵:۳۴

برای ادامه تحصیل در رشته زبان فارسی؛

۱۰ نفر از دانشجویان نخبه عراقی بورسیه تحصیلی گرفتند

۱۰ نفر از دانشجویان نخبه عراقی بورسیه تحصیلی گرفتند

رایزنی فرهنگی ایران در بغداد به ۱۰نفر از برگزیدگان دوره کارشناسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌های دولتی واسط، کوفه و بغداد طی مراسمی در مرکز فرهنگی ایران در بغداد، بورسیه تحصیلی اعطا کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، با پایان سال تحصیلی در عراق و اعلام نمرات درسی و صدور مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان دانشگاه‌های عراق، رایزنی فرهنگی ایران در بغداد، ضمن تجلیل از فارغ التحصیلان برتر گروه‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌های دولتی و نمونه عراق، نسبت به اعطای بورس در مقطع تحصیلی بعدی در دانشگاه‌های ایران برای سال تحصیلی جدید اقدام کرد.

محمد جواد نجفی، مسئول بخش علمی‌دانشگاهی و زبان‌فارسی رایزنی با حضور و سخنرانی در جمع این فارسی‌آموزان نخبه دانشگاهی، ادامه تحصیل آنان در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های ایران را ارزشمند و فرصتی گران‌بها ارزیابی کرد و به داوطلبان گفت: از همین حالا مطالعات خود در حوزه زبان و ادبیات فارسی را بیش از پیش غنی کنند و تنها به مرور متون درسی اکتفا نکنند.

وی افزود: به همان اندازه که شنیدن وخواندن شعر کنار عرب زبانان علاقه‌مند به ادبیات عرب، شیرین و لذت بخش است، خواندن و شنیدن منابع اصیل ادبیات فارسی نظیر دیوان‌های شعر شعرای بزرگی همچون حافظ، سعدی و مولانا و همچنین خواندن نثر ادیبان پارسی برای دوستداران زبان و ادبیات فارسی شیرین و لذت‌بخش است و در این فرآیند آشنایی با فرهنگ و هنر اصیل ایرانی- اسلامی برای مخاطب لذت‌بخش‌تر می‌شود.

\نجفی تأکید کرد: در نظر داریم در کنار تحصیل این نخبگان در ایران با همکاری بنیاد سعدی و مؤسسات دانشگاهی، دوره‌های روش تدریس و ارزیابی آموزش زبان فارسی را نیز برای آن‌ها برگزار کنیم تا علاوه بر ارتقای سطح علمی، به صورت کاربردی نیز از دانش آن‌ها در ارتقای آموزش زبان فارسی در عراق استفاده شود.

وی کمبود اساتید خبره دانشگاهی زبان و ادبیات فارسی را از مشکلات برخی از گروه‌های زبان فارسی دانشگاهی در عراق دانست و افزود: به خاطر این موضوع برخی از این گروه‌ها تا حد تعطیلی نیز پیش رفته اند که با اقدامات رایزنی فرهنگی نظیر اعزام اساتید دانشگاهی خبره از ایران این مشکلات تا حدی برطرف شده است. همچنین اعطای بورسیه تحصیلی در مقاطع تحصیلات تکمیلی زبان و ادبیات فارسی ویژه نخبگان این رشته در عراق موجب کادرسازی آموزشی و پژوهشی برای دانشگاه‌های این کشور خواهد شد.

مسئول بخش علمی‌دانشگاهی و زبان‌فارسی رایزنی فرهنگی در پایان ابراز امیدواری کرد که این اقدام در آینده منجر به برگزاری دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های عراق شود که امروز تنها دوره کارشناسی این رشته را برگزار می‌کند.

گفتنی است؛ در این رویداد که افراد شرکت کننده از استان‌های مختلف عراق حاضر شده بودند، مشاوره‌های تحصیلی درباره آموزش در دانشگاه‌های مختلف ایران و شرایط تحصیلی آن به برگزیدگان نهایی ارائه شد.

کد خبر 5588147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha