۷ مهر ۱۳۸۶، ۹:۴۱

شکستی دیگر برای آمریکا:

به تعویق افتادن بررسی تشدید تحریمها علیه ایران تا دو ماه دیگر

به تعویق افتادن بررسی تشدید تحریمها علیه ایران تا دو ماه دیگر

وزیران امور خارجه کشورهای عضو دائم شورای امنیت و آلمان شب گذشته تصمیم گرفتند اعمال تحریمهای شدیدتر در شورای امنیت سازمان ملل متحد را علیه ایران تا دو ماه دیگر و پس از ارائه گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تعویق اندازند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، وزیران امور خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان دیشب در نشست خود در نیویورک توافق کردند بررسی اعمال تحریمهای جدید علیه ایران را تا ماه نوامبر آینده به تاخیر اندازند و از "خاویر سولانا"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستند مذاکراتی را با "علی لاریجانی"، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران انجام دهد.

در جلسه دیشب که به میزبانی "کاندولیزا رایس"، وزیر امورخارجه آمریکا برگزار شد، آمریکا و فرانسه در پی فشارهای سیاسی و اقتصادی شدیدتر بر ایران به دلیل امتناع از توقف غنی سازی اورانیوم بودند، اما روسیه و چین خواستار مذاکرات بیشتر بودند و اصرار داشتند باید به تهران فرصت بیشتری داده شود.

رایس پس از این نشست گفت: کشورهای شرکت کننده به دقت پیشرفت کار آژانس بین المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپا را ارزیابی خواهند کرد. وی تهدید کرد: درصورت عدم پیشرفت، به سوی تصویب تحریم در شورای امنیت حرکت خواهیم کرد.

رایس پیش از نشست دیشب، دیدارهای دوجانبه ای با وزیران امورخارجه پنج کشور دیگر و سپس دیدار با وزیر امورخارجه سه کشور اروپایی داشت. وی همچنین گفت : آمریکا و اعضای اروپایی گروه اعمال تحریمهای یکجانبه مالی را علیه ایران و نهادهای دولتی ایران پیگیری خواهند کرد.

"برنارد کوشنر"، وزیرامورخارجه فرانسه نیز گفت : وزیران شش کشور فهرستی از 14 تحریم احتمالی را مورد بررسی قرار دادند که شامل محدودیتهای مالی و مسدود شدن سرمایه گذاری تا ممنوعیتهای ویزا و سفر، تحریم تسلیحاتی و نیز محدودیتهایی در زمینه معاملات نفت می شود. وی درعین حال با اذعان به اینکه اتحادیه اروپا هنوز آمادگی اعمال تحریمهای یکجانبه را علیه ایران ندارد، گفت که وی و وزیر امورخارجه آلمان روز 15 اکتبر با سایر وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا دیدار خواهند کرد تا درباره تحریم ایران رایزنی کنند، اما برای اعمال آن تا زمان تصمیم گیری شورای امنیت منتظر خواهند ماند.

در پایان نشست دیشب گروه 1+5 ، بیانیه مشترکی از سوی شش کشور منتشر شد که در آن وزیران امور خارجه شش کشور و خاویر سولانا از توافق ماه جولای گذشته بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره رفع ابهامات از فعالیتهای هسته ای ایران استقبال کردند.

"سرگئی لاوروف"، وزیر امورخارجه روسیه دیشب به خبرنگاران گفت: بیانیه بسیار صریح است. آنچه ما امروز بحث کردیم بر انجام هرکار ممکن برای کمک به پیشرفت مذاکرات متمرکز بود.

قرار است معاونان امورسیاسی وزیران امور خارجه شش کشور ماه آینده (اکتبر) دو بار با یکدیگر ملاقات کرده و متن پیش نویس تحریمهای جدید را پیش از گزارش سولانا و آژانس در اواخر نوامبر تهیه کنند. "محمد البرادعی"، مدیرکل آژانس قراراست گزارش خود را در اواخر نوامبر به شورای حکام آژانس ارائه کند.

"نیکلاس برنز"، معاون رایس نیز گفت : هیچ تاریخی برای ارائه پیش نویس قطعنامه جدید به شورای امنیت و رأی گیری درباره آن مشخص نشده، زیرا شش کشور مایلند به سولانا و البرادعی زمان کافی در تهیه گزارش هایشان بدهند. لاوروف نیز تاکید کرد توافق دیشب الزاماً به معنی تصویب قطعنامه در آخر ماه نوامبر نیست.

کد خبر 560419

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha