به گزارش خبرنگار مهر، مولوی احمد صارمی ظهر یکشنبه در نشست علمی آموزههای مشترک فریقین در قرآن که به همت پژوهشکده علوم اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، دوری از تفرقه، اخوت و همدلی، آگاهی از خدمات و برکات الهی را از نتایج وحدت اسلامی برشمرد و اظهار کرد: وحدت رمز موفقیت امت اسلامی است.
وی ادامه داد: مهمترین عنصر پیوند دهنده جوامع و ملتهای مسلمان وحدت است همچنین وحدت اسلامی فراهم کننده قدرت حقیقی است که خداوند متعال به عنوان تکیه گاه استواری برای مسلمانان از آن یاد کرده است.
مولوی احمد صارمی با بیان اینکه وحدت اسلامی یک رؤیا و خیال نیست، گفت: وحدت اسلامی یک باور و اعتقاد راسخ است که ریشه در آموزهها و نصوص قرآنی و روایی ماست. در واقع وحدت اسلامی از آرزوهای شیرین و دیرین امت اسلامی بوده و انسجام در زیر سایه اسلام، عمل به قرآن و سیره نبوی رسول اکرم (ص) است.
امام جمعه شهرنصرآباد تربت جام بیان کرد: مسلمانان، امروز با جمعیتی نزدیک به دو میلیارد پس از مسیحیت، جامعه مذهبی و دینی را تشکیل دادهاند و به دلیل منابع عظیم انرژی که در بخشهای مسلمان نشین جهان وجود دارد همواره مورد تهاجم وطمع قدرتهای بزرگ اقتصادی جهان بوده اند تا منابع امت اسلامی را به یغما ببرند. از همین رو وظیفه متفکران و اندیشمندان این است که در پی آگاهی تودههای مردم برآیند، آنان را از اندیشه شوم دشمنان آگاه کرده و وحدت اسلامی را در امت اسلامی حاکم کنند.
رسیدن به وحدت در پرتو عصمت انبیا الهی
در ادامه، مولوی یحیی شاه مردی، مدرس حوزه علمیه احمدیه تربت جام نیز به موضوع «عصمت پیامبر و وحدت اسلامی» پرداخت و اظهار کرد: آیات بسیاری در قرآن کریم خبر از عصمت پیامبران میدهد و ما میتوانیم در پرتو عصمت انبیا الهی به وحدت برسیم.
مدرس حوزه علمیه احمدیه تربت جام به معانی مختلف از عصمت اشاره کرد و گفت: معنای عصمت از منظر متکلمین و فلاسفه اسلامی این است که خداوند انبیا را از چیزی به نام گناه مصون داشته است و از همین رو انبیا الهی هیچ گاه معصیت نمیکنند.
وی ادامه داد: معتزله نیز عصمت را لطفی از جانب خدا دانسته که در حق پیامبران عطا فرموده است و امامیه نیزعصمت را به معنای پاکی از گناهان صغیره و کبیره و دوری از خطاها میدانند و معنای حداکثری از عصمت را بیان میکنند.
شاهمردی گفت: در واقع عصمت به این معنا نیست که فرد قدرت انجام گناه را نداشته باشد بلکه معصوم به درجهای از باور و یقین رسیده است که ضمن امکان انجام گناه اما در پی آن نمیرود.
اختلاف به معنای تفاوت امری تکوینی و اجتناب ناپذیر است
آیتالله علی نصیری، استاد درس خارج حوزه علمیه قم نیز در ادامه این مراسم به تبیین موضوع «بن مایههای وحدت از منظر قرآن» پرداخت و اظهار کرد: اختلاف به معنای تفاوت امری تکوینی و اجتناب ناپذیر است، اما نباید دچار چندگانگی و پیدایش اختلافات درون دینی و برون دینی شود.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: صراط مستقیم همواره بدون تکثر و تعدد بوده است و اما راه کج دارای بی نهایت تکثر است بر همین اساس در قرآن کریم هرگز صراط به صورت جمع نیامده است.
وی همچنین گفت: قرِآن کریم توجه به نقاط مشترک، چنگ زدن به ریسمان الهی، مراجعه به سنت پیامبر (ص) و مراعات حقوق دیگران را از راههای ایجاد وحدت میداند.
نظر شما