۲۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۵:۲۲

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی:

پیشرفتهای جمهوری اسلامی باعث سرخوردگی کشورهای استعمارگر شده است

پیشرفتهای جمهوری اسلامی باعث سرخوردگی کشورهای استعمارگر شده است

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به اتفاقات اخیر گفت:پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور در حال تحریم باعث سرخوردگی کشورهای استثمارگر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه جامع علمی‌کاربردی، حسین بلندی رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در اولین گردهمایی سال ۱۴۰۱ رؤسای واحدهای استانی این دانشگاه ضمن تبریک به مناسبت آغاز سی و یکمین سالروز تأسیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اتفاقات اخیر کشور بیان داشت: استکبار، موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در دوران تحریم را برنمی‌تابد.

وی افزود: دشمن اگر می‌توانست ما را مورد تهاجم قرار دهد این کار را می‌کرد، ولی نمی‌تواند. اتفاقات این روزها رویدادی جهانی است که با فرماندهی مشخص و برنامه‌ریزی در حال انجام است. پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور در حال تحریم باعث سرخوردگی کشورهای استثمارگر شده است.

بلندی ادامه داد: دانشگاه جامع علمی‌کاربردی با هدف بازسازی کشور پس از جنگ تحمیلی و بسترسازی برای اشتغال و رفع نیازهای آموزشی بازار شغلی به وجود آمده است. وی افزود: ما برای برنامه ریزی و تحقق مأموریت‌های محوله به افرادی نیاز داریم که بازار کار را بشناسند در واقع رفع مشکل بازار با هم‌فکری بازارشناس و متخصص حوزه آموزش امکان‌پذیر است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه سخنان خود به شرایط نامناسب دانشگاه جامع علمی‌کاربردی طی سال‌های گذشته اشاره کرد و ادامه داد: در دوره جدید مدیریت دانشگاه که تقریباً ۱۱ ماه از آغاز خدمت آن می‌گذرد، تلاش شده با برنامه‌ریزی عملیاتی برای رفع چالش‌ها اقدام شود.

بلندی در ادامه سخنان خود با اشاره به روند کاهشی آمارهای مرتبط با مراکز آموزشی، برنامه‌های درسی، مدرسان و غیره؛ تعطیلی مراکز آموزش علمی‌کاربردی دولتی را بزرگ‌ترین آسیب و محدودیت به لحاظ دسترسی به تجهیزات و امکانات ویژه و بی‌بدیلی دانست که بخش خصوصی توان تأمین آن را ندارد.

وی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده از سال ۱۳۹۶ که مراکز دولتی وابسته به دستگاه‌های اجرایی دانشگاه با تعطیل شدند، سالانه حداقل ۵۰ هزار دانشجو کمتر جذب دانشگاه شده‌اند یعنی ۲۰۰ هزار نفر طی ۴ سال به طور کلی یعنی با یک تصمیم اشتباه ۱۴۰ هزار شغل در کشور نابود شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی همچنین پبرامون برنامه‌های درسی دانشگاه افزود: با وجود اینکه در دوره کرونا بیش از هزار شغل از بین رفته و هزار شغل جدید به وجود آمده، متأسفانه طی سال‌های پیشین عملاً بازنگری در برنامه‌های درسی انجام نشده است. وی با اشاره به تعداد مشاغل موجود در دنیا و ایران افزود: در حال حاضر این دانشگاه برای حدود ۱۰۰۰ شغل برنامه درسی تدوین نموده است.

دکتر بلندی درخصوص اقدامات مدیریتی خود در حوزه برنامه‌ریزی درسی تصریح کرد: طی این مدت، ۱۲۵ برنامه درسی جدید در دانشگاه تصویب، ۱۱ برنامه بازنگری و برنامه‌ریزی برای بازنگری ۱۰۴ برنامه نیز صورت پذیرفته است.

وی درخصوص نحوه جذب و نگهداشت مدرسان نیز افزود: در دوره قبلی وضعیت مدرسان بدون توجه به شاخص‌های تدریس در نظام آموزش عالی علمی‌کاربردی مورد پالایش قرار گرفته است. این در حالی است تدریس در دوره‌های عالی علمی‌کاربردی نیازمند تسلط توأمان در انتقال مباحث نظری و فناوری و مهارت است.

وی تصریح کرد: طی هفته‌های آینده و براساس نیازسنجی‌های جدید برای جذب مدرس فراخوان خواهیم داد.

دکتر بلندی با اشاره به شرایط جذب دانشجو ادامه داد: هر چند شیب پذیرش دانشجو در کشور روند نزولی دارد، اما به فضل الهی با برنامه‌ریزی در بهمن ماه توانستیم ۴۵ هزار دانشجوی جدید جذب دانشگاه کنیم و در پذیرش مهرماه سال جاری نسبت به دوره مشابه در سال ۱۴۰۰ با رشد ۱۷ درصدی پذیرفته‌شدگان روبرو بودیم.

بلندی در پایان ضمن اعلام چالش‌های احصا شده دانشگاه در حوزه‌های مختلف دانشگاه، برنامه‌ها و اقدامات مشابه به آن به اعلام انتظارات از واحدهای استانی به عنوان پیشرانان این نظام پرداخت.

کد خبر 5607630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha