۲۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۲۶

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

گسترش «اخلاق مداری» و «مهرورزی» در جامعه مورد توجه قرار گیرد

گسترش «اخلاق مداری» و «مهرورزی» در جامعه مورد توجه قرار گیرد

همدان- جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی به لزوم توجه به اخلاق مداری، مهرورزی و گسترش محبت در جامعه تاکید کرد و گفت: نباید بگذاریم که مادیات جای این موارد را بگیرد.

امان الله قرایی مقدم با اشاره به روز «اخلاق و مهرورزی» در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: همه مردم جهان با توجه به ظاهر، یکدیگر را قضاوت می‌کنند؛ ازدواج، کار، خانواده، فامیلی‌ها، رابطه‌ها وحتی عشق هم مادی شده و افراد به اندازه دارایی فرد به او نزدیک شده و با وی ارتباط برقرار می‌کنند.

وی با بیان اینکه این روزها شاهدیم که محبت ورزی و احساس در جامعه کمرنگ شده است، افزود: به سرمایه اجتماعی، سرمایه چسبندگی می‌گویند و بدان معنا است که این سرمایه اجتماعی عامل چسبندگی به یکدیگر است. سرمایه کشاورزی، صنعت و انسانی وقتی می‌تواند کارآمد شود که همدلی، هم زبانی، مهر و محبت وجود داشته باشد و بدین صورت اعتماد به وجود می‌آید.

این پژوهشگر اجتماعی با تاکید بر اینکه اکنون جامعه به سوی زندگی مکانیکی پیش می‌رود، تشریح کرد: امروزه، افراد کار می‌کنند بدون اینکه بدانند کارشان چه تأثیری بر جامعه دارد و سرمایه همدلی و محبت به دلیل اینکه ذهنیت مادی در جامعه حاکم شده، کمرنگ شده است.

قرایی مقدم در این راستا به رفت و آمدهای بیشتر افراد با خانواده‌های پولدار اشاره کرد و افزود: منشأ این عوامل در جامعه مشخص است و نیاز است که مسئولین به آن توجه کنند و شکاف‌ها را کاهش دهند.

وی در ادامه گفتگو، به لزوم توجه به اخلاق مداری، مهرورزی و گسترش محبت در جامعه تاکید کرد و گفت: نباید بگذاریم که مادیات جای این موارد را بگیرد چراکه این روند می‌تواند وجب شود که تعاملات اجتماعی نیز به صورت ظاهری و صوری ادامه حیات داده و افراد با یکدیگر بیگانه و دچار نوعی خودمداری و خودخواهی شوند.

این جامعه شناس با بیان اینکه نباید انسان‌ها در جامعه شهری مانند ربات در کنار هم زندگی کنند و نسبت به یکدیگر بی تفاوت شوند، افزود: باید جلوی این روند گرفته شود تا پیامدهای اجتماعی آن را در آینده شاهد نباشیم.

کد خبر 5608974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha