۲۴ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۴۶

یادداشت مهمان؛

انگیزه کتابخوانی؛ اندیشیدن اثربخش

انگیزه کتابخوانی؛ اندیشیدن اثربخش

کتاب اگر ما را به اندیشیدن و شناختن و کوشیدن «تفکراثربخش» و فهم بهتر از جهان زندگی و کیفیت زندگانی سوق می‌دهد، چیزی جای آنرا نمی‌گیرد.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: محمدعلی نویدی نویسنده و پژوهشگر به‌مناسبت سی‌امین هفته کتاب و کتابخوانی جمهوری اسلامی ایران، یادداشتی درباره کتاب و کتابخوانی نوشته که برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته است.

در ادامه مشروح این‌یادداشت را می‌خوانیم:

کتاب و کتابخوانی چه نسبتی با انگیزه های انسانی و اندیشیدن های آدمی دارد؟

کوتاهی عمر انسان و کوچکی پیمانه زمانی زندگانی وی سبب شده است تا بشر از فهم آغاز و انجام امور و از درک سیر تحول و تطور پدیده ها و رخدادها طبیعت و واقعیت زندگی خود، در دوره حیات واقعی و زنده خویش، تقریباً بی خبر و غافل بماند و این درک و اندیشه را به آینده و آیندگان و تاریخ و تجربه احاله کند و بگذرد و برود. اگر دقیق باشیم، بسیاری از انگیزه‌های بشری مثل آگاهی عقلانی و آرامش اثربخش، عدالت اجتماعی، زندگی بسامان و حیات مطلوب و آزادی و امکان رشد و بالندگی اصیل و نظایر آن، با این مطلب، یعنی کوتاهی عمر و کوچکی و کاستی ظرفیت پیمانه زندگی او ارتباط دارد و به همین دلیل ناقص و عقیم می ماند. از جانب دیگر، پیشرفت و پیشتازی شگرف تکنولوژی و فناوری های دیجیتالی و اینترنتی و تکنولوژی های نو و بیو، و بدین سان، ظهور امکان ارتباطات و تعاملات جدید در بستر فضای مجازی، و نیز، تولید و توزیع و اشتراک گذاری معلومات و داده های فراوان و گوناگون که اغلب با وضعیت متون و مطالب گذشته فرق ها و فاصله ها دارند و از خصلت سطحی بودن، کم عمق، تکثر، تنوع و البته سرعت و از ویژگی سرگرم کنندگی برخوردار اند، موجب شده سطح و میزان «اندیشیدن» پایین بیایید و به‌ویژه «اندیشیدن اثربخش» در بین آدمیان کاهش یابد. یعنی، کار و مشغله و مسؤولیت سختکوشی و سختخوانی جای خود را به سهل کوشی و سرچ خوانی داده است. شاید، این خصلت و ویژگی زمانه ما و نسل اینترنت و قرن بیست و یکم باشد که هنگامه فشردگی زمانی و مکانی است. لیکن، در این جامعه و جهان چیزی جای اندیشیدن و کوشیدن فایده مند و اثربخش را پر نمی کند.

اما، هرچی باشد، انگیزه ها و اندیشیدن‌ها با کتاب و کتابخوانی ارتباط وثیق و رابطه عمیق دارد. انگیزه ما از کتاب و کتابخوانی چیست؟ چرا بطور مشخص کتابهای رمان و داستان پرطرفدار هستند؟ چرا کتاب‌های آشپزی و عکاسی مورد اقبال می باشند؟ چرا آثار ترجمه شده مورد استقبال است؟ چرا ناشران به چاپ و نشر آثار ترجمه بیش از تألیف و تولید اهمیت و بها می‌دهند؟ چرا بیشتر جوانان و علاقه‌مندان به کتاب بیشتر رمان می خوانند تا کتاب حکمت و هنر اندیشه ورزی؟

کتاب‌خوان هوشمند و دور اندیش و عاقبت فهم، لاجرم و حتماً از خود سؤال می کند: از خواندن کتاب و مطالعه و صرف عمر کوتاه و نقد خود چه منظوری دارد و چه فایده و خیری نصیب او می شود؟ خیلی از کسانی که درس و مشق و تحقیق و تحصیل و پژوهش و بررسی تخصصی علمی را رها کردند و دنبال مشاغل پولزا و پردرآمد و حتی دلالی رفتند، الان بظاهر موفق تر از اهل کتاب و کتابخوانی هستند. لحظه‌ای درنگ و تأمل کنیم! و به گذر عمر بیاندیشیم! کتاب به ما چه می دهد؟ و کتابخوانی ما را به کجا می برد؟ آیا هر کتابی ارزش و اهمیت خواندن دارد؟ بیاندیشیم کدام کتاب ها را بخوانیم؟ صدای عقل را بشنویم.

کتابخوانی اگر ما را با انسانیت و آدمیت خودمان بیشتر آشنا و مأنوس می‌کند، هیچ‌چیز جای آن را پر نمی کند. کتاب اگر ما را به اندیشیدن و شناختن و کوشیدن «تفکراثربخش» و فهم بهتر از جهان زندگی و کیفیت زندگانی سوق می‌دهد، چیزی جای آن را نمی‌گیرد. خواندن کتاب اگر برای ما زندگی و عشق و آرامش می آورد، با چیزی قابل مبادله و معاوضه نیست.

کتابخوانی، اگر از سر سوداگری صرف و سرگرمی محض نباشد و از دل سپردگی و اشتیاق به دانستن و فهمیدن و اثرمندی باشد، لذت بی بدیل و بی نظیری دارد. آیا دانایان با نادانان یکسان هستند؟ آیا خردمندان با بی خردمندان همالان و همتایان هستند؟ آیا ادب مندان با بی ادبان مساوی و هستند؟ آیا فهم با نفهمی مساوق است؟ کتاب با انسان، زندگی، آگاهی و آزادی و اندیشه نسبت دارد و بدون این معانی و مفاهیم هستی آدمی، تهی از مصداق و معناست.

یک پرسش بنیادین از اهل کتاب دارم: اصیل ترین و برترین فعالیت و پیشه انسانی را در این عمر نقد نام ببرید که امتیاز انسان را از حیوانات نمایان کند؟

کد خبر 5632626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha