۲۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۰۶

معاون مدیرکل میراث فرهنگی البرز خبر داد؛

تشدید حفاظت از درخت کهنسال اُرس شهرستانک

تشدید حفاظت از درخت کهنسال اُرس شهرستانک

کرج- معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز از تشکیل جلسه‌ای برای تشدید اقدامات حفاظتی از درخت اُرس کهنسال شهرستانک خبر داد.

شهباز محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: درخت اُرس شهرستانک به عنوان کهن‌ترین درخت اُرس ایران به ثبت ملی رسیده و یکی از نادرترین درختان در ایران است که پس از ثبت ملی حفاظت و نگهداری آن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. به همین منظور جلسه‌ای با حضور معاونان اداره کل منابع‌طبیعی، محیط زیست و مصطفی خوشنویس، یکی از پیشکسوتان و پژوهشگران برجسته حوزه میراث‌طبیعی در محل معاونت میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه به زودی تابلوی معرفی این درخت نیز در محل نصب می‌شود، گفت: قرار بر این است که این درخت بیش از پیش به مردم معرفی و نسبت به حفاظت و نگهداری آن فرهنگ سازی صورت بگیرد. با توجه به اهمیت نقش مردم در حفاظت از میراث طبیعی به زودی جلسه‌ای با دهیار و اهالی روستای شهرستانک برگزار می‌شود تا اهمیت این درخت برای مردم این منطقه جا بیفتد که هر فرد به تنهایی یکی از حافظان این درخت باشد.

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز افزود: تلاش محیط زیست نیز بر این است که درخت اُرس را در محیط زیست به عنوان یک اثر ملی به ثبت برساند. این اقدام می‌تواند در حفاظت بیشتر از این درخت بسیار اثر گذار است. از طرفی به دنبال این هستیم که از طریق اداره کل ثبت اعتباری برای این درخت جذب کنیم.

وی تهدیدات این درخت را شامل خطرات طبیعی و انسان عنوان کرد و گفت: خطرات طبیعی مانند امراض و آفات و یا اتفاقات طبیعی چون برف سنگین و رعد و برق است که بناست که پایش‌های دوره‌ای با کمک اداره‌کل منابع‌طبیعی برای جلوگیری از این خطرات صورت بگیرد. خطرات انسانی در مورد آسیب‌هایی است که احتمال دارد از طرف انسان به درخت وارد شود مانند آتش روشن کردن زیر درخت یا شکستن شاخه‌های درخت است. از طرفی استقرار گله گوسفندان در زیر این درخت و کوبیده شدن خاک زیر درخت می‌تواند بر سلامت آن تأثیر بگذارد.

کد خبر 5635400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha