۱۳ آذر ۱۴۰۱، ۱۱:۴۳

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی:

نظام حکمرانی فرهنگی کشور نیازمند اصلاح است

نظام حکمرانی فرهنگی کشور نیازمند اصلاح است

زنجان- معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی بر اصلاح نظام حکمرانی فرهنگی، اصلاح ساختارها و نظام بودجه‌ریزی تأکید کرد.

حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مسئله فرهنگ و مهندسی فرهنگی در کشور اظهار کرد: فرهنگ مسئله‌ای پیچ در پیچ و لایه و لایه است و به عوامل و مسائل متعدد پیرامونی ارتباط پیدا می‌کند و حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در آن نقش دارد.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرهنگ را به هوا تعبیر کردند، یادآور شد: اگر هوا سالم باشد همه انسان‌ها ولو افراد بیمار در آن تنفس می‌کنند اما در هوای آلوده انسان‌های سالم هم از تنفس می‌افتند.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: این موضوع اشرافیت و کلیتی را محقق می‌کند که اگر به فرهنگ پرداخته شود، اقتصاد هم اصلاح می‌شود و ساختارهای سیاسی و اجتماعی تغییر می‌کند؛ برای مثال با اصلاح فرهنگ زیست، معضل حاشیه‌نشینی برطرف می‌شود.

عزت زمانی با اشاره به اینکه تا کنون زحمات زیادی برای حوزه فرهنگ کشیده شده و انسان‌های فرهیخته در ساختارهای فرهنگی نقش‌آفرینی می‌کنند، تصریح کرد: با این حال چند مانع در این حوزه وجود دارد که نخستین آن، نبود اشرافیت فرهنگی در نظام‌های برنامه‌ریزی است؛ چراکه همه مسائل ذیل فرهنگ است.

وی افزود: ما به یک نقشه فرهنگی و مهندسی جامعه نیاز داریم که همه مسائل در سایه آن هویت پیدا کند و متناسب با فرهنگ و تمدن کشور نظام‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شکل گیرد.

عزت‌زمانی خاطرنشان کرد: مانع دوم این است که نظام‌های حکمرانی در کشور وجود دارد اما بازتاب آن در فرهنگ شایسته و تمام عیار نیست، در حالی که مقام معظم رهبری اصلاح ساختار فرهنگی را اولین مطالبه از دولت جدید دانستند.

وی بودجه‌های فرهنگی را چالش دیگر عنوان کرد و گفت: در مقایسه نظام‌های بودجه‌ریزی کشورها می‌بینیم، سرانه فرهنگی در کشور آمریکا ۴۰۰ دلار، انگلیس ۵۰۰ دلار و ایران ۹ دلار است، همچنین کره جنوبی برای هر دانش‌آموز ۱۲ هزار دلار و ایران ۶۰۰ دلار در نظر گرفته است و این موضوع نشان می‌دهد به اصلاح ساختارهای بودجه‌ای نیاز داریم.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه منکر برخی سوءمدیریت‌ها در کشور نیستیم، بیان کرد: مسئولیت‌های متعددی روی دوش دستگاه‌های فرهنگی قرار گرفته که با بودجه‌های اندک باید آن‌ها را انجام دهند.

عزت زمانی به اصلاح نظام حکمرانی و تغییر نگاه به فرهنگ تأکید کرد و افزود: نظام بودجه‌ریزی و حجم آن نیز باید اصلاح شود، ضمن اینکه باید از ظرفیت‌های مردمی برای پیشبرد اهداف استفاده کرد.

کد خبر 5646515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha