۱۷ آذر ۱۴۰۱، ۲۱:۴۱

مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان مطرح کرد؛

تخلیه فاضلاب و آتش زدن بقایای گیاهی از عوامل تخریب خاک در لرستان

تخلیه فاضلاب و آتش زدن بقایای گیاهی از عوامل تخریب خاک در لرستان

خرم‌آباد- مدیرکل محیط‌زیست لرستان، تخلیه فاضلاب، آتش زدن بقایای گیاهی، استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی توسط کشاورزان غیر بومی و ... را از عوامل تخریب و آلودگی خاک در این استان برشمرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی سالاروند امروز پنج شنبه در میز گرد تخصصی روز جهانی خاک با اشاره به اهمیت موضوع خاک از نگاه مقام معظم رهبری، اظهار داشت: لازم است بیانات مقام معظم رهبری و تذکرات ویژه ایشان را در خصوص مغفول ماندن موضوع خاک جدی بگیریم.

تخلیه فاضلاب و آتش زدن بقایای گیاهی از عوامل تخریب خاک

وی، آتش زدن بقایای گیاهی را یکی از عوامل تخریب خاک بر شمرد و در این خصوص، بیان داشت: این عمل ضمن آسیب به میکروارگانیسم‌های خاک، باعث تأثیر منفی بر بافت خاک و عدم تأمین هوموس خاک می‌شود که لازم است ادارات متولی طبق ماده ۲۰ قانون هوای پاک ضمن ارائه اقدامات ترویجی افراد خاطی را برای سیر مراحل قانونی به اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان معرفی کنند.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست لرستان با عنوان این موضوع که خاک بستر اصلی تأمین غذا در جهان محسوب می‌شود؛ آبیاری با فاضلاب و تخلیه فاضلاب توسط تانکرهای حامل فاضلاب در اراضی کشاورزی را یکی از چالش‌های اساسی در حوزه سلامت خاک و امنیت غذایی برشمرد و برخورد با متخلفین در این حوزه را برای حفظ سلامت غذایی شهروندان ضروری دانست.

سالاروند، استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی توسط کشاورزان خصوصاً کشاورزان غیر بومی استان را یکی از عوامل اصلی آلودگی خاک برشمرد و گفت: اختصاص سهمیه کود و میزان مصرف آن‌ها در اراضی کشاورزی باید بر اساس آنالیز خاک و در باغات بر اساس آنالیز برگ دانست و مقابله با آفات را به صورت ارگانیک توصیه کرد.

انتقاد از وضعیت دفن پسماندها در لرستان

وی با اشاره به وضعیت دفن پسماند در استان، یکی از عوامل آلوده کننده خاک را انتشار پسماند در سطح اراضی دانست و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی استان به خصوص دستگاه‌های متولی را برای اجرای اصولی قوانین مدیریت پسماند را برای رفع این معضل ضروری دانست و بر پیگیری همه موضوعات مدیریت پسماند در کارگروه تخصصی پسماند استان تاکید کرد.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست لرستان، امنیت غذایی از دیدگاه محیط زیست را رسیدن غذای سالم و به دور از هرگونه آلودگی به سفره مردم عنوان کرد و اظهار داشت: برخی از مشکلات و بیماری‌های موجود در سطح جامعه ناشی از ایجاد آلودگی در چرخه مواد غذایی است.

سالاروند با تاکید بر اینکه ارائه پیوست زیست محیطی خاک ضروری است، گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان این مهم را در کمیته ماده دو بررسی طرح‌های مشمول ارزیابی اثرات زیست محیطی مورد توجه قرار داده است.

وی، آموزش، فرهنگ‌سازی و طرح‌های ترویجی را در کاهش آسیب‌های خاک مؤثر دانست و خواستار برنامه ریزی منسجم دستگاه‌های متولی برای ارتقا سطح آگاهی مردم در خصوص حفاظت از خاک شد.

کد خبر 5650272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha