۲۲ آذر ۱۴۰۱، ۲۲:۲۵

مدیرکل بهزیستی اردبیل:

اجرای طرح کاهش آسیب‌های اجتماعی/محلات آسیب‌خیز هدف قرار گرفت

اجرای طرح کاهش آسیب‌های اجتماعی/محلات آسیب‌خیز هدف قرار گرفت

اردبیل-مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: با هدف کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی نوجوانان محلات آسیب‌خیز اردبیل تحت پوشش طرح «مانا» قرار می‌گیرند.

حامد رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: بررسی رویکردها و راهکارهای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نشان می‌دهد که مشارکت اجتماعی و ظرفیت سازی برای جلب حمایت و نیز توانمندسازی مخاطبان و ذی‌نفعان در طراحی و اجرای برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌تواند سبب افزایش کارایی و اثربخشی اقدامات شود.

وی با اشاره به اینکه این رویکرد به ویژه در گروه سنی نوجوانان و زنان به دلیل تأثیر همسالان بر یکدیگر علاوه بر این که زمینه ارتقای دانش و آگاهی آنان را فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: توانمندی و ظرفیت لازم برای ترویج پیام‌های پیشگیری، شناخت مسائل، مخاطرات و چالش‌های اولویت دار و در نتیجه ارائه راه حل‌های خلاقانه برای حل مسائل و طراحی پروژه‌های کوچک همیاری به منظور اجرا در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را برای نوجوانان و زنان فراهم می‌آورد.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با بیان اینکه بهزیستی اردبیل با همکاری مؤسسات و مراکز غیردولتی اقدام به اجرای این برنامه‌ها در محله‌ها به ویژه در مناطق آسیب خیز می‌کند، تصریح کرد: برنامه «مانا» توسط پایگاه‌های سلامت اجتماعی جمعیت‌های همیاران سلامت روان اجتماعی تحت نظر اداره کل بهزیستی استان در محلات آسیب خیز و حاشیه‌ای اجرا می‌شود.

رضایی بیان کرد: از نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ ساله و زنان ۱۸ الی ۵۰ ساله در زمان اوقات فراغت فصل تابستان با هماهنگی و همکاری والدین نوجوانان و زنان ثبت نام به عمل می‌آید و نوجوانان در گروه‌های ۱۰ الی ۲۵ نفری و زنان در گروه‌های ۱۰ الی ۲۰ نفری با راهنمایی و هدایت تسهیلگران پایگاه‌های سلامت اجتماعی که قبلاً دوره‌های مختلف و آموزشی این طرح را گذرانده اند، جلسات توجیهی برای والدین نوجوانان و زنان برای شناساندن برنامه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این گروه‌ها با نوجوانان و زنان در طول سه ماه تابستان در هر هفته دو جلسه آموزشی ۹۰ دقیقه‌ای برنامه را پیش می‌برند و نوجوانان و زنان در قالب گروه‌ها در محلات خود با راهنمایی تسهیلگران، مسائل و مشکلات گروهی و اجتماعی قشر خودشان را با در نظر گرفتن علل و پیامدهای آن از طریق تکنیک نقشه کشی اجتماعی، درخت مشکلات و جدول ماتریکس بررسی و احصاء می‌کنند.

رضایی تصریح کرد: اجرای برنامه‌های مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران «مانا» و مشارکت اجتماعی زنان زمینه را برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مساعد می‌کند.

کد خبر 5654649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha