۲۷ آذر ۱۴۰۱، ۲۲:۲۶

رییس دانشگاه آزاد اسلامی:

حوادث اخیر کشور هشداری برای نظام تعلیم و تربیت بود

حوادث اخیر کشور هشداری برای نظام تعلیم و تربیت بود

قم- رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آنچه در حوادث اخیر رخ داد، هشداری برای نظام تعلیم و تربیت بود و نشان داد بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت بین حوزه و دانشگاه هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی طهرانچی عصر یکشنبه در «همایش تخصصی وحدت حوزه و دانشگاه» و گردهمایی مسئولان دبیرخانه‌های استانی همکاری مشترک حوزه‌های علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی که در سالن همایش دارالولایه مرکز مدیریت حوزه علمیه قم برگزار شد اظهار داشت: بحث وحدت حوزه و دانشگاه موضوع مهمی است و در این راستا اقداماتی از سوی این دو نهاد صورت گرفته، اما کارهای انجام نشده بسیاری نیز وجود دارد و ضرورت دارد که از مباحث گفتاری فاصله گرفته و وارد عرصه عمل شویم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به حوادث اخیر کشور بیان داشت: آنچه در ماه‌های اخیر رخ داد، هشداری برای نظام تعلیم و تربیت در دانشگاه و مدرسه بود که این امر نشان داد، بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت بین حوزه و دانشگاه هستیم.

طهرانچی ابراز داشت: آنچه که در این ایام در فضای دانشگاه دیدیم، کنشگری جوانان و نوجوانان متأثر از سبک زندگی غربی بود.

وی ابراز داشت: باورهایی که برخی از نسل جدید بیان می‌کنند، با باورهای نسل قدیم متفاوت است و نشان می‌دهد در حلقه تربیتی آنان کم کاری و غفلت شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان داشت: برخی‌ها تصور می‌کنند که اگر اساتید دانشگاه حزب اللهی شوند، مشکلات دانشگاه برطرف می‌شود، اما اینگونه نیست.

وی بیان داشت: بسیاری از اساتیدی که به مرحله جذب می رسند، نمی‌توانند یک صفحه از قرآن را صحیح قرائت کنند.

طهرانچی با بیان اینکه برای تربیت جوانان در دانشگاه نیازمند وحدت حوزه و دانشگاه هستیم ابراز داشت: سیاستگذاری در این عرصه، نباید با رفت و آمد دولت‌ها تغییر کند.

وی عنوان داشت: حوزه علمیه در سالهای اخیر فعالیت‌های خوبی در حوزه علوم اسلامی و انسانی داشته و تحول در علوم انسانی با تحول در کتاب‌ها حاصل نمی‌شود و این موضوع بسیار عمیق و جدی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشت: امروز در پایتخت‌های کشورهای اروپایی پرچم‌های همجنس‌گرایی بر درب خانه‌ها می‌زنند و تیم فوتبال آلمان با هواپیمایی که علائم این فرقه را دارد، قصد ورود به قطر داشتند که از این امر جلوگیری شد.

وی افزود: هم حوزه و هم دانشگاه و هم بین ایمان و علم باید وحدت رخ دهد و این تاکید امام راحل در راستای پیشرفت کشور است.

طهرانچی ابراز داشت: نیازمند سیاستگذاری مبتنی بر علم و حکمت هستیم که حکمت از دل دانشگاه در نمی‌آید، چرا که این امر باید مبتنی بر معارف الهی و اسلامی باشد و خاستگاه آن حوزه است.

وی با بیان اینکه دین، علم و حکمت در عرصه حکمرانی توأمان با هم نیاز است افزود: امام در قانون اساسی مجلس و شورای نگهبان را کنار هم آورد و اگر این دو گذاره که شامل علم و حکمت است به نتیجه نرسید، آنگاه برای عبور از بن بست در مجمع تشخیص مطرح می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان داشت: نیازمند کانون‌های سیاست پژوهی برای ساماندهی نظام تربیت و تعلیم هستیم که حوزه علمیه در عرصه حکمت می‌تواند نقش آفرینی کند و دانشگاه هم باید به دنبال علم برود و در این راستا نیازمند وحدت عملی هستیم.

وی اضافه کرد: در دانشگاه آزاد برنامه پنج ساله در این راستا داریم که ارتقا تربیت معنوی، اخلاقی و کارآمدی تحصیلی از جمله اهداف است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشت: علم و فناوری باید در جهت منافع مردم و آحاد جامعه باشد و در حکمرانی و سیاستگذاری باید حکمت در کنار آن قرار گیرد.

وی گفت: این امر امکان پذیر نیست که علم دانشگاه وارد حوزه شود و بر عکس، بلکه باید کانون‌هایی ایجاد شود که در راستای وحدت و حوزه و دانشگاه کمک کنند.

طهرانچی با بیان اینکه فرهنگ و علم در سند همکاری حوزه و دانشگاه در دانشگاه آزاد دنبال می‌شود افزود: آنچه احیای ایران اسلامی را برای ما رقم زده است نهضت امام راحل بود و اگر این امر رخ نمی‌داد ایران نیز تابع ارزش‌های غربی بود.

کد خبر 5658995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      0 0
      تازه هشدار بود؟ مسئله رو تقلیل ندید. هشدار واسه قبل از این حوادث بود. هشدار برا پیشگیریه، الان با این هشدار می‌خوان چیکار کنن؟ از چی پیشگیری کنن؟ چیو درست کنن؟
    • DE ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      0 0
      ماشالله پدران ما آن‌قدر تو کار خودشان هستند و به حرف کسی گوش نمیدهند تا دیر شود و اتفاقات ناگوار پیش. بیاید. کمی یار پذیتر و شنواتر باشیم بهتذ است.