۲ دی ۱۴۰۱، ۱۵:۳۰

امام جمعه دشتی:

نامگذاری فرزندان و اماکن با فرهنگ اسلامی ایرانی سازگار باشد

نامگذاری فرزندان و اماکن با فرهنگ اسلامی ایرانی سازگار باشد

بوشهر- امام جمعه دشتی گفت: باید نام‌گذاری اسامی فرزندان و حتی اماکن با فرهنگ اسلامی و ایرانی ما سازگار باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام علی زاهد دوست در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر خورموج با تسلیت شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار داشت: عبودیت و بندگی خداوند، خدمت رسانی و توجه به مردم و ولایت پذیری از ارکان زندگی فاطمی است.

امام جمعه دشتی با گرامیداشت روز ثبت احوال و تقدیر از خدمات فعالان در این عرصه افزود: ‎یکی از حقوق فرزندان این است که نام‌های نیک و شایسته بر روی آن‌ها بگذاریم.

‎وی گفت: با وجود این همه اسامی خوب و با معنی در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما، معلوم نیست چرا برخی‌ها اصرار دارند بر روی فرزندان خود نام‌های نامانوس و غربی بگذارند..

‌امام جمعه دشتی ادامه داد: با وجود داشتن این فرهنگ غنی، دلیل ندارد که بر روی فرزندان و اماکن در شهرهای ما نام‌های نا مأنوس غربی گذشته شود که در فرهنگ ما هیچ معنا و مفهومی ندارد.

وی ادامه داد: باید نام‌گذاری اسامی فرزندان و حتی اماکن با فرهنگ اسلامی و ایرانی ما سازگار باشد.

‎حجت الاسلام زاهد دوست بیان کرد: ثبت احوال باید در ثبت نامگذاری افراد شاخص‌ها و ملاک‌ها و توجه به فرهنگ اسلامی و ایرانی را مبنا قرار دهد و در بحث نامگذاری اماکن هم شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها باید به این موضوع توجه لازم داشته باشند.

‎وی تصریح کرد: ابتدا قرار بود اجرای طرح کاهش فرزند آوری به مدت یک دهه انجام شود ولی الان این طرح بیش از ۳۵ سال طول کشیده و متأسفانه جمعیت به شدت رو به کاهش است.

‎وی بیان کرد: امروز کارشناسان معتقدند اگر این روند کاهش جمعیت ادامه پیدا کند تا چند دهه دیگر جمعیت مسلمانان و شیعیان جهان به حدی پایین می‌آید که هیچ قدرتی نداشته باشند، باید جلوی این روند خطرناک گرفته شود.

‎وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا والامقام کربلای ۴ اظهار داشت: شهرستان دشتی در این عملیات ۱۸ شهید تقدیم انقلاب و نظام اسلامی کرده که یاد این شهدا برای همیشه در تاریخ این شهرستان و کشور جاودان مانده است.

‎حجت الاسلام زاهد دوست یادآور شد: تقدیم ۲۳۴ شهید سرافراز از این دیار به اسلام و انقلاب اسلامی، بالاترین دلیل بر نقش بارز دشتیاتی های غیرتمند در دفاع مقدس و جبهه‌های نبرد حق علیه باطل است.

‎وی بیان کرد: مراسم وداع با پیکر شهید گمنام و مهمان عزیز شهرستان و تجلیل از خانواده عظیم الشأن این ۱۸ شهید همزمان با شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در همین مکان مقدس برگزار خواهد شد، همچنین مراسم استقبال در روز شنبه و تشییع پیکر مطهر شهید گمنام بعد از ظهر روز شهادت حضرت زهرا (س) در روستای شهید پرور درازی برگزار می‌شود.

‎وی گفت: ان شاءالله مردم عزیز ما هم مثل همیشه با حضور باشکوه خود دین خود را به شهدا ادا خواهند کرد.

‌امام جمعه دشتی بیان کرد: این روزها مانند سنوات قبل برنامه‌های متنوعی به مناسبت روز خورموج در سطح شهر برگزار می‌شود.

وی افزود: بنده با خودم فکر می‌کردم چه خوب بود انتخاب روز خورموج یک انتخاب با مسمی و پرافتخاری می‌شد، مثلاً در تنگستان و دلوار وقتی صحبت از انتخاب روز دلوار شد، پیشنهاد روز ولادت سردار شهید رئیسعلی دلواری داده شد و بحمدلله نهایی هم شد، خیلی بجا بود.

وی افزود: اگر در خورموج هم روز ولادت شهید نادر مهدوی یا ۴ دی ماه که سالروز عملیات کربلای ۴ و سالروز آسمانی شدن این ۱۸ شهید عزیز، که روز مهم و کربلایی در دشتی اتفاق افتاده، بعنوان روز خورموج انتخاب و مایه سرافرازی همگان می‌شد.

‎وی ادامه داد: ما باید به تاریخ پرافتخارمان بر خود ببالیم و اجازه ندهیم این رویدادهای مهم و بااهمیت به فراموشی سپرده شود.

‌امام جمعه دشتی گفت: ضمن اینکه به برادران عزیزم در شورای شهر توصیه می‌کنم مراقب باشند هم امسال و هم سال‌های آینده، از سیاسی کاری و خرج‌های زائد به بهانه روز خورموج جلوگیری شود.

‎وی گفت: سرکشی دسته جمعی شورای شهر و شهردار به محلات مختلف شهر خصوصاً محلات آسیب پذیر به صورت پررنگ انجام شود و در میان مردم حضور پیدا کنند و از نزدیک مشکلات محلات را ببینند و رسیدگی کنند.

کد خبر 5662959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha