۳ دی ۱۴۰۱، ۱۳:۵۷

رئیس تبلیغات اسلامی دامغان:

۱۶ آئین سنتی عزاداری دامغان ثبت ملی شد

۱۶ آئین سنتی عزاداری دامغان ثبت ملی شد

سمنان- رئیس تبلیغات اسلامی دامغان با بیان اینکه ۱۶ آئین سنتی در نخستین رویداد ثبت تصویری مراسم عزاداری سنتی شهرستان به ثبت ملی رسید، گفت: نمایشگاه «صبح تیره رو» ماحصل این عملیات فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد علی ملکیان ظهر شنبه در مراسم آغاز به کار نمایشگاه عکس رویداد تیره رو ویژه آئین‌های سنتی عزاداری محرم به میزبانی حوزه هنری سمنان بیان کرد: آئین‌های سنتی از حیث جامعه شناسی و مردم شناسی و همچنین سبک زندگی ایرانی و اسلامی، شیعه شناسی و … قابل پژوهش است و می‌توان بر روی آنها مطالعه کرد، بیان کرد: بسیار در تربیت نسل جدید و همچنین موضوع بازدارندگی اجتماعی آئین‌های سنتی مؤثر است.

وی در بیان مصادیق تأثیرگذاری آئین‌های سنتی، افزود: وقتی خانواده‌ای خودش را بانی یک آئین سنتی می‌داند و نسل در نسل این مراسم در خانواده آنها برگزار شده، نشان می‌دهد که این خانواده به بهانه اتصال به آئین عزاداری و سیدالشهدا (ع) نسل خودش را از ورود به برخی مسائل محافظت می‌کند و حتی فرزندان آنها مراقبت‌های ویژه‌تری از سوی بزرگان خودشان خواهند داشت تا درگیر برخی مسائل نشوند.

رئیس تبلیغات اسلامی دامغان با بیان اینکه از سوی دیگر شاهد هستیم که در عزاداری‌های سنتی در بسیاری روستاهای استان مانند شهرستان دامغان حتی نوجوانان نیز مسئولیت‌هایی دارند و این امر اتصال به دستگاه اهل بیت (ع) را تحکیم می‌کند، بیان داشت: از لحاظ بازدارندگی اجتماعی و تربیت نسل، باید توجه ویژه‌ای به مراسم سنتی عزاداری شود.

ملکیان افزود: آئین سنتی از بناهای تاریخی می‌تواند حتی ارزشمند تر باشد چرا که اثر تاریخی یک بار ساخته و سال‌ها از آن مراقبت شده، اما یک آئین سنتی، ۲۰۰ تا ۳۰۰ بار مدام ساخته و پرداخته می‌شود و همان حال و هوا و معنویتی که از ابتدا داشته را حفظ کرده است از سوی دیگر مردم پای کار این مراسم هستند و آئین سنتی قرن‌ها بعضاً در دل مردم ارزش مضاعفی پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه آئین‌های سنتی مردمی‌ترین و خود اتکا ترین کنش فرهنگی در گذر تاریخ است، بیان کرد: آئین‌های سنتی حتی اگر ۵۰۰ سال قدمت داشته باشد، تمام این مدت خود اتکا بوده و مردم آن را اجرا کرده‌اند و کمتر نمونه‌ای در کنش‌های فرهنگی و اجتماعی مشابه آن دیده می‌شود.

رئیس تبلیغات اسلامی دامغان با بیان اینکه نمایشگاه عکس رویداد صبح تیره رو، محصول نخستین رویداد ثبت تصویری آئین‌های عزاداری سنتی شهرستان است، ابراز داشت: ۱۶ آئین امسال به ثبت رسید و امیدواریم که سال‌های آینده با همیاری متولیان، بتوانیم بقیه آئین‌های سنتی دامغان را نیز به ثبت برسانیم و حتی بتوانیم در دیگر شهرستان‌های استان سمنان نیز کارهای مشابه را صورت دهیم چرا که این استان از حیث آئین‌های سنتی، جایگاه ویژه و رفیعی دارد.

کد خبر 5663704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha