۲۲ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۱۴

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری:

تالاب گندمان بعد از ۱۰ سال احیا شد

تالاب گندمان بعد از ۱۰ سال احیا شد

شهرکرد_مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: پس از ۱۰ سال و در ۵ مرحله تالاب گندمان دومین تالاب چهارمحال و بختیاری احیا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید یوسف پور اظهار کرد: این تالاب به مساحت هزار هکتار است که با احداث بند چغاخور حق آبه گندمان به این تالاب نرسید و ۱۵ سال این تالاب براثر خشکیدگی با آتش سوزی‌های متعدد مواجه شد که دریک برنامه مدون از سال ۸۹ فرایند احیای تالاب دردستورکارقرارگرفت.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع احیای تالاب با همکاری جوامع محلی و حضورمستمر مردم وحاشیه نشینان تالاب به ثمر نشست تصریح کرد: امسال برای دومین سال متوالی احیای تالاب تثبیت و چهره منطقه را متغیر و مامن انواع پرندگان مهاجرشده است.

یوسف پور افزود: تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، حذف کانون گردوغبار بخش گندمان، تعدیل آب و هوا و رویش بیش از ۱۳۰ نوع گیاه متنوع تالابی، زمستان گذرانی پرندگان مهاجر پیامدهای احیای تالاب گندمان است.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: در آخرین سرشماری زمستانه پرندگان تالاب، بیش از ۲۰ هزار پرنده در ۶۰ گونه از شمال سیبری هم اکنون در تالاب گندمان زمستان گذرانی می‌کنند.

خانم اسلامی افزود: در بین این پرندگان گونه‌های شاخص جهانی ازجمله غاز پیشانی سفید کوچک، اردک مرمری، اردک بلوطی، گونه اردک سرحنایی دیده شده‌اند که رده حفاظتی دارند و کانون توجه پرنده نگران داخلی و خارجی شده‌اند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری هم گفت: مشارکت جوامع محلی و همکاری تنگاتنگ مردم با کارشناسان اداره کل دربرنامه‌های احیای تالاب یکی از مؤثرترین عوامل احیای تالاب گندمان بود.

دکتر حبیبی افزود: خوشبختانه تأثیر احیای تالاب، رونق زندگی مردم بویژه کشاورزان را به همراه داشت و همین امر سبب شده تا همراهی مردم و جوامع محلی دربرنامه‌های بعدی تالاب استمرار یابد

تالاب گندمان درسال ۱۳۵۲ ثبت دفترپرندگان آبزی لندن شده است که احیای آن دوباره آن را به چرخه تلاب‌های کشور باز گرداند. حالا پیگیری‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان برای ثبت این تالاب در کنفدراسیون رامسر ادامه دارد که پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری در این کنفدراسیون ثبت و دومین تالاب بین المللی استان شود.

کد خبر 5680410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha