۲۸ دی ۱۴۰۱، ۱۴:۴۵

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان خبرداد؛

ثبت ۷۷ روز پاک برای زنجان در سال ۱۴۰۱

ثبت ۷۷ روز پاک برای زنجان در سال ۱۴۰۱

زنجان-مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: امسال ۷۷ روز پاک برای هوای زنجان به ثبت رسیده است.

محمدرضا یافتیان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ۲۴ تا ۳۰ دی هفته هوای پاک و ۲۹ دی ماه روز ملی هوای پاک نامگذاری شده و شعار امسال در این هفته تحقق هوای پاک، حقوق عامه و اراده ملی است.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست در ارتباط با حفظ حقوق عامه موضوع صنایع آلاینده را دنبال می‌کند، ابراز کرد: پایش‌ها و رصدهای دائمی و بررسی‌های سه ماهه انجام می‌شود تا آلایندگی صنایع مورد بررسی قرار گیرد و در صورت وجود آلایندگی، آن‌ها در فهرست صنایع مشمول عوارض سبز قرار می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان یادآور شد: صنایع مشمول عوارض سبز باید یک درصد از مجموع فروش سه ماهه خود را به این امر اختصاص دهند و صنایع آلاینده از طرف محیط زیست به سازمان حفاظت محیط زیست معرفی و از طریق دارایی عوارض آن‌ها دریافت و به حساب شهرداری منطقه واریز می‌شود.

وی در مورد بازدارندگی برخوردهای حقوقی محیط زیست با صنایع دنیا بیان کرد: حدود ۹۰ درصد صنایع در رفع مشکلات و آلودگی‌ها با محیط زیست همکاری و به اخطارها توجه می‌کنند و نباید تولید و صنعت را با نگاه ۱۰ درصد مشکل‌دار مقایسه کرد.

یافتیان در مورد وضعیت هوای استان در سال ۱۴۰۱ تصریح کرد: ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در بهار امسال دو روز خطرناک را ثبت کردند و در تابستان و پاییزه امسال روز خطرناک نداشتیم و یک روز بسیار ناسالم هم ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال ۶ روز هوای ناسالم برای همه و ۱۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشتثه ایم، ادامه داد: علاوه بر این ۱۳۵ روز هوای سالم و قابل قبول بوده و تعداد روزهای پاک ۷۷ روز است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در سطح استان را سه مورد عنوان کرد و گفت: دو دستگاه در شهر زنجان و یک دستگاه در شهر ابهر استقرار دارند و با این دستگاه‌ها ذرات با قطر دو و نیم و ۱۰ میکرون را اندازه‌گیری و کیفیت هوا را تعیین می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان در شهرستان‌های مختلف دارای اقلیم‌های متفاوتی است، بیان کرد: با این وجود نمی‌توانیم با یک ابزار و خط کش هوای کل استان را تعیین کنیم و اعلام میزان آلایندگی‌ها با خطاهایی مواجه است؛ به همین منظور تلاش داریم تا در سال آینده ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا را در سطح استان گسترش داده و هر شهرستان حداقل یک واحد سنجش داشته باشد.

یافتیان خاطرنشان کرد: همچنین در حال پیگیری یک موضوع هستیم که در یک مجموعه صنعتی واحد سنجش آلایندگی هوا را داشته باشیم.

کد خبر 5685794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمد IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      0 0
      دروغ پی دروغ اگر همین الان ساعت ۲۳ به بعد به پلیس راه زنجان بروید بوی اسیدی گزنده ای شبها باز می شود بستگی به جهت باد دارد جنوب شهر هم به علت ارتفاع پایین قرار داردگاهی تنفس سخت می شود البته پسماند را هم در شیارها بخصوص شیار حد فاصل پلیس راه بیجار و پمپ بنزین قابل رویت بود که آثار آن را از بین بردن