۲۹ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۳۸

گزارش مهر از امدادرسانی به زلزله زدگان خوی؛

اسکان اضطراری ۱۱ هزار زلزله زده در خوی/۶ کمپ دایر شد

اسکان اضطراری ۱۱ هزار زلزله زده در خوی/۶ کمپ دایر شد

ارومیه - پس از وقوع زمین لرزه ۵.۴ ریشتری در خوی امدادرسانی به زلزله زدگان ۱۵ روستای این شهرستان آغاز شده و این روند همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر ظهر روز چهارشنبه شهرستان خوی را لرزاند و موجب بروز خسارات مالی به ۱۵ روستا، خسارت ۵۰۰ واحد مسکونی و مصدومیت بیش از ۲۰۰ نفر شد.

پس از وقوع این زمین لرزه ۳۰ تیم ارزیابی، به همراه مسئولان آذربایجان غربی برای ارزیابی دقیق میزان خسارات، روند امدادرسانی و خدمات رسانی به مناطق زلزله زده اعزام شده‌اند.

صبح پنجشنبه نیز ارزیابی دقیق میزان خسارات زمین لرزه در خوی آغاز شده و همزمان روند امدادرسانی و خدمات رسانی به زلزله زدگان نیز در حال انجام است.

بر اساس اعلام سایت مرکز لرزه نگاری کشور تاکنون ۲۰ زمین لرزه به بزرگی بین ۵.۴ تا ۲.۸ ریشتر در این منطقه ثبت شده است.

تاکنون این زمین لرزه موجب مصدومیت ۲۰۰ نفر و خسارت مالی به ۱۵ روستا شده است، بر اساس اعلام مسئولان مدیریت بحران این زمین لرزه تاکنون خسارت جانی در پی نداشته است.

همچنین زمین لرزه‌ای با قدرت ۵.۴ ریشتر روز ۱۳ مهر امسال در خوی اتفاق افتاده بود که موجب خسارت کلی به هزار و ۱۰۰ واحد و خسارت جزئی به بیش از چهار هزار واحد مسکونی شهری و روستایی شده بود.

اخبار تکمیلی از روند امدادرسانی در مناطق زلزله زده در خوی را در گزارش تجمیعی خبرگزاری مهر می‌خوانید.


۲۲:۰۷مناطق زلزله خیز خوی مقاوم سازی می شوند

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: مناطق زلزله خیز شهرستان خوی در سه تا پنج سال آینده به طور کامل مقاوم‌ سازی می‌شود.

محمد حسن نامی عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید از اسکان اضطراری ورزشگاه شهید سلیمانی شهر فیرورق و در گفتگو با خبرنگاران افزود: مدیریت استان آذربایجان‌غربی در ارائه تسهیلات برای نوسازی و بازسازی مناطق زلزله زده بی نظیر عمل‌ کرده و الگویی در سطح کشور است.

وی با بیان اینکه میزان ارائه تسهیلات به بازسازی مناطق زلزله زده خوی‌افزایش می‌یابد، اضافه کرد: تسهیلات ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی برای بازسازی مناطق حادثه دیده در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: کمک‌های بلاعوض دولت برای بازسازی مناطق زلزله زده نیز افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه طبق ارزیابی‌های اولیه در زلزله ۵.۴ ریشتری دیروز خوی ۵۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده است، گفت: تمامی این واحدها در اسرع وقت بازسازی یا نوسازی خواهد شد.

نامی همچنین از حضور موکبان اربعین حسینی در منطقه زلزله زده خوی خبرداد و اظهار کرد: موکبان اربعین حسینی روزانه تا ۷ هزار پرس غذای گرم‌ در این مناطق توزیع خواهند کرد.

وی به توزیع بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ چادر در مناطق زلزله زده اشاره کرد و یادآور شد: وسایل گرمایشی لازم نیز در بین زلزله زدگان توزیع شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با قدردانی از استاندار آذربایجان‌غربی در ارائه خدمات به مناطق زلزله زده، تاکید کرد: وزیر کشور شخصا پیگیر خدمات رسانی به مردم زلزله زده خوی است.


۲۲:۰۳اکیپ های ارزیابی بنیاد مسکن در خوی به ۳۰ اکیپ افزایش یافت

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی گفت: اکیپ های ارزیابی مستقر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در مناطق زلزله زده شهرستان خوی به ۳۰ اکیپ افزایش یافت.

جعفر برزگر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به منظور اتمام سریع عملیات ارزیابی واحدهای مسکونی و تعیین میزان دقیق خسارت وارده به واحدهای مسکونی، اکیپ های ارزیابی مستقر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در مناطق زلزله زده شهرستان خوی به ۳۰ اکیپ افزایش یافت.

وی ادامه داد: ۱۵ اکیپ اررزیابی متشکل از کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کار ارزیابی واحدهای مسکونی در شهر فیرورق را از نخستین ساعات صبح امروز آغاز کرده اند.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی عنوان کرد: هیچ یک از واحدهای مسکونی مقاوم سازی شده توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاهای شهرستان خوی در زلزله ۱۳ مهر ماه و ۲۸دی ماه دچار خسارت سازه ای نشده است.

وی یادآور شد: باتوجه به قرارگرفتن استان در پهنه خطر پذیری بالا از نظر وقوع حوادث و بلایای طبیعی مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از مردم خواست با مراجعه به شعب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرستان های استان نسبت به اخذ وام مقاوم سازی و مقاوم نمودن واحدهای مسکونی روستایی پیش از وقوع حوادث اقدام کنند.

برزگر خاطرنشان کرد: از تعداد ۲۷ هزار و ۹۹۱ واحد مسکونی روستایی در سطح روستاهای شهرستان خوی، ۵۲ درصد واحدها یعنی ۱۵ هزار واحد مقاوم سازی شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی یادآور شد: در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر شهرستان خوی نیز از مجموع ۶ هزار و ۳۹۷ واحد، ۴۷ درصد واحدها یعنی ۲ هزار و ۹۸۷ واحد مقاوم سازی شدند.

وی افزود: با توجه به اینکه این منطقه روی‌ گسل فعال قرار دارد باید کار اصولی بر مبنای کار علمی در منطقه صورت گیرد و مقاوم سازی بسیار جدی تر گرفته شود البته این امر بیش از همه نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.


۲۱:۱۸بازدید رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از مناطق زلزله زده خوی

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به همراه استاندار و جمعی از مسئولان آذربایجان غربی از آخرین وضعیت مناطق زلزله زده خوی بازدید کرد.

محمدحسن نامی عصر پنجشنبه به همراه محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی از آخرین وضعیت امدادرسانی و خدمات رسانی از مناطق زلزله زده خوی بازدید کرد.


۲۰:۳۷اسکان اضطراری ۱۱ هزار زلزله‌زده در خوی

رئیس جمعیت هلال احمر کشور از اسکان اضطراری ۱۱ هزار زلزله زده در خوی خبر داد.

دکتر پیرحسین کولیوند در تشریح اقدامات انجام شده در امدادرسانی به زلزله‌زدگان خوی با اشاره به تمهیدات این جمعیت در پی وقوع زمین‌لرزه ۵.۴ ریشتری در خوی و خسارت به واحدهای مسکونی در مناطق حادثه‌دیده گفت: از روز گذشته تاکنون ۲۲۰۰ چادر امدادی توزیع و ۱۱ هزار نفر امدادرسانی و اسکان اضطراری داده شدند.

وی با بیان اینکه تا ساعت ۱۸ امروز، ۱۱ هزار و ۷۰ چادر امدادی میان زلزله‌زدگان توزیع و خدمات امدادی لازم به حادثه‌دیدگان ارائه شد، افزود: علاوه بر برپایی ۲ اردوگاه اسکان اضطراری با ظرفیت ۱۰۰ چادر امدادی، ۲۲۰۰ چادر امدادی نیز میان آسیب‌دیدگان از زلزله خوی توزیع شده است.

به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر تا این ساعت ۲۱۰۰ بسته غذایی نیز در منطقه توزیع شده و علاوه بر توزیع اقلام امدادی مورد نیاز، با کمک خیرین غذای گرم هم در منطقه پخت و پخش شده است.


۶۲۰:۳۳کمپ اسکان اضطراری در خوی دایر شد/توزیع ۲۲۰۰بسته غذایی

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی از دایر شدن ۶ کمپ اسکان اضطراری برای اسکان زلزله زدگان در خوی خبر داد.

امیرعباس جعفری در خصوص آخرین وضعیت امداد و نجات و خدمات رسانی به مناطق زلزله زده خوی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به بالا بودن میزان خسارات زلزله در شهر فیرورق تاکنون ۳ کمپ در سالن چندمنظوره آماده شده و در شهر خوی نیز ۳ مکپ در سالن ورزشی برای اسکان زلزله زدگان دایر شده است.

وی با بیان اینکه در راستای خدمات رسانی به مردم زلزله زده خوی تاکنون ۲۲۰۰ تخه چادر توزیع شده است، افزود: همچنین دو هزار و ۲۰۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته نیز به همراه لوازم گرمایشی، پتو و موکت تاکنون توزیع شده است.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با بیان اینکه از لحظه وقوع زمین لرزه تاکنون تیم های ارزیاب بنیاد مسکن در حال ارزیابی دقیق واحدهای خسارت دیده هستند، گفت: در ارزیابی اولیه ۵۰۰ واحد مسکونی که بین ۲۰ تا ۸۰ درصد آسیب دیده اند شناسایی شده است.

جعفری با اشاره به اینکه تمام نیروهای مدیریت بحران استان و شهرستان به همراه نیروهای امدادی مشغول خدمات رسانی در منطقه زلزله بوده و در حال آماده باش قرار دارند، عنوان کرد: هر روز ۵ هزار پرس غذای گرم به همراه ۲ هزار بسته نان نیز در بین زلزله زدگان خوی توزیع شده و خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در اثر وقوع زمین لرزه ۱۹۴ نفر مصدوم شدند، افزود: ۲۰ نفر در مراکز درمانی بستری هستند و مابقی به صورت سرپایی مرخص شده اند.


۱۸:۴۴قطعی در برق، گاز و آب شهرستان خوی بر اثر زلزله وجود ندارد

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: هیچ قطعی در برق، گاز و آب شهرستان خوی بر اثر زلزله وجود ندارد و خدمات پایدار از سوی شرکت‌های خدمات رسان ارائه می‌شود.

محمدصادق معتمدیان بعد از بازدید از اسکان اضطراری ورزشگاه شهید سلیمانی شهر فیرورق به همراه رییس سازمان مدیریت بحران کشور و در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد:نهادهای حاکمیتی همچون بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت و شستا برای ارائه خدمات و کمک به بازسازی مناطق زلزله زده شهرستان خوی‌ اعلام آمادگی کردند.

وی ادامه داد: نهادهای حاکمیتی در بازسازی مناطق زلزله زده مهرماه خوی‌ نیز پای کار بودند و سیمان، میلگرد و بلوک قابل توجهی برای بازسازی واحدهای آسیب دیده اهدا کردند.

معتمدیان‌ با بیان اینکه دستگاه‌های خدمات رسان ۲۴ ساعته در مناطق زلزله زده خوی حضور دارند، افزود: تیم‌های ارزیابی دستگاه‌ها نیز برای برآورد میزان خسارت و تسهیل در ارائه خدمات به صورت میدانی در مناطق زلزله زده حضور دارند.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به حضور تیم‌های ارزیاب در منطقه، گفت: تا پایان روز شنبه هفته آتی باید ارزیابی‌های انجام شده، نهایی شود.

وی با بیان اینکه در این زمین لرزه نزدیک ۲۰۰ نفر مصدوم شدند که ۲۴ نفر بستری هستند، گفت: از تجربه به دست آمده از بازسازی مناطق حادثه دیده این شهرستان در زلزله مهر امسال نیز ستفاده می‌کنیم.


۲۵۰۰۱۸:۳۲چادردرمناطق زلزله زده خوی توزیع شد/بازسازی کامل تا ۵سال آینده

رئیس سازمان مدیریت بحران از توزیع دو هزار و ۵۰۰ چادر بین زلزله زدگان خوی خبر داد و گفت: پیش بینی می شود تا ۳ الی ۵ سال آینده مناطق زلزله زده خوی به طور کامل بازسازی شود.

محمدحسن نامی بعد از ظهر چهارشنبه در بازدید از مناطق زلزله زده خوی خوی‌ از تخریب ۲۰ تا ۸۰ درصدی ۵۰۰ خانه در این مناطق خبر داد و گفت: در صدد افزایش وام ۲۰۰ میلیونی به ۳۰۰ میلیون و کمک بلاعوض ۵۰ میلیونی به ۸۰ میلیون تومان به افرادی که در این زلزله منازلشان تخریب شده، هستیم.

وی با بیان اینکه مناطق زلزله خیز شهرستان خوی در سه تا پنج سال آینده به طور کامل مقاوم‌ سازی می‌شود، عنوان کرد: مدیریت استان آذربایجان‌غربی در ارائه تسهیلات برای نوسازی و بازسازی مناطق زلزله زده بی نظیر عمل‌ کرده و الگویی در سطح کشور است.

نامی با اشاره به وقوع زلزله متعدد در برخی از مناطق کشور گفت: دولت برای نوسازی و مقاوم سازی این مناطق طرح دارد و رئیس جمهور همواره به این موضوع تاکید دارد که باید در ساخت و ساز توجه جدی به بحث مقاوم سازی شود.

وی افزود: آمار وقوع زلزله‌ها در سال‌های گذشته نشان از این امر دارد که فلات ایران تحت فشار است؛ از یک سو تحت فشار صفحه شبه جزیره حجاز و از سوی دیگر صفحه اوراسیا است. بنابراین ما همواره شاهد وقوع زلزله در مناطقی از ایران هستیم. دولت وظیفه دارد در این راستا از جان و مال مردم حفاظت کند.

رئیس سازمان مدیریت بحران آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: طبق ارزیابی‌های اولیه در زلزله ۵.۴ ریشتری دیروز خوی ۵۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده است، تمامی این واحدها در اسرع وقت بازسازی یا نوسازی خواهد شد.

نامی همچنین از حضور موکبان اربعین حسینی در منطقه زلزله زده خوی خبرداد و اظهار کرد: موکبان اربعین حسینی روزانه تا ۷ هزار پرس غذای گرم‌ در این مناطق توزیع خواهند کرد.

وی به توزیع بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ چادر در مناطق زلزله زده اشاره کرد و یادآور شد: وسایل گرمایشی لازم نیز در بین زلزله زدگان توزیع شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با قدردانی از استاندار آذربایجان‌غربی در ارائه خدمات به مناطق زلزله زده، تاکید کرد: وزیر کشور شخصا پیگیر خدمات رسانی به مردم زلزله زده خوی است.


۱۸:۲۸بازدید رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از کمپ اضطراری در فیرورق

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به همراه استاندار آذربایجان غربی از کمپ اسکان اضطراری جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی در شهر فیرورق شهرستان خوی بازدید کرد.

محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور عصر امروز پنجشنبه برای بررسی وضعیت امدادرسانی و نیز میزان خسارات زمین لرزه روز چهارشنبه به خوی سفر کرده است.

در این سفر نامی همراه استاندار آذربایجان غربی از کمپ اسکان اضطراری جمعیت هلال احمر در شهر فیرورق خوی بازدید کرد.


۱۸:۱۱امدادرسانی و ارائه خدمات به زلزله زدگان خوی همچنان ادامه دارد

نیروهای امدادی و جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی از ظهر روز چهارشنبه بلافاصله بعد از وقوع زمین لرزه در مناطق زلزله زده حاضر و اقدامات اولیه امدادرسانی را انجام دادند و هم اکنون نیز این امدادرسانی ادامه دارد.

تاکنون ۲۰۰۰ بسته غذایی در بین مردم مناطق زلزله زده خوی توزیع شده است.


۱۲۱۵:۲۱ تیم ارزیاب بنیاد مسکن آذربایجان غربی به خوی اعزام شدند

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: ۱۲ تیم ارزیاب بنیاد مسکن به مناطق زلزله زده اعزام شدند و در ۱۵ روستای کانون زلزله حضور دارند.

جعفر برزگر ظهر پنجشنبه در بازدید از مناطق زلزله زده خوی اظهار کرد: ارزیابی میزان خسارت واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده روستاهای شهرستان خوی توسط کارشناسان ارزیابی بنیاد مسکن آغاز شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: ارزیابی واحدهای مسکونی آسیب دیده در زلزله خوی تا پایان روز شنبه هفته آینده به اتمام خواهد رسید.

برزگر با تاکید بر اینکه بازسازی سریع مناطق زلزله زده در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: با توجه به برودت هوا و شرایط منطقه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تمامی توان در ۲ بخش اتمام بازسازی مناطق زلزله زده روستایی و شهری پای کار است و به خدمات رسانی به شهروندان زلزله زده خواهد پرداخت.


۱۴:۴۸ساکنین مناطق زلزله زده خوی نگران تامین سوخت حرارتی خود نباشند

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ارومیه گفت: ساکنین مناطق زلزله زده خوی نگران تامین سوخت حرارتی خود نباشند.

احمد مجرد در گفتگو با خبرنگار مهر با ابراز همدردی با مردم مناطق زلزله زده خوی اظهار کرد: ساکنین مناطق زلزله زده شهرستان خوی به خصوص در بخش فیرورق نگران تأمین سوخت حرارتی مورد نیاز خود نباشند

وی یادآور شد: وضعیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی در انبار نفت خوی مطلوب بوده و به محض درخواست کمیته بحران فرمانداری خوی و یا مدیریت بحران استان، سوخترسانی به مناطق زلزله زده آغاز خواهد شد.


۱۴:۳۱خسارت ۶۰ میلیارد ریالی زلزله به بناهای تاریخی خوی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوی گفت: میزان خسارت زلزله به تعدادی از بناهای تاریخی این شهرستان ۶۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

عزیز میرزایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بلافاصله پس از وقوع زلزله ۵.۴ ریشتری در خوی تیمی از کارشناسان این اداره برای ارزیابی و بررسی آسیب‌ها و خسارت‌ها برای بازدید از بناهای تاریخی سطح شهرستان اعزام شدند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوی افزود: در این بررسی‌ها مشخص شد که بخش‌هایی از بازار تاریخی خوی و خانه تاریخی آیت‌اللهی دچار آسیب شده است.

وی گفت: آسیب به بخش‌هایی از خانه تاریخی کبیری، ساختمان شهرداری، کلیسای تاریخی قریس، مسجد تاریخی سیدالشهدا (ع)، مناره شمس تبریزی و سالن نمایشگاه میراث مکتوب موزه خوی از جمله آسیب‌های وارده در اثر زلزله هستند.

میرزایی یادآور شد: میزان خسارات برآورد شده بناهای تاریخی در خوی ۶۰ میلیارد ریال است.


۱۳:۱۳رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از مناطق زلزله خوی بازدید می کند

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برای ارزیابی وضعیت مناطق زلزله زده خوی وارد آذربایجان غربی شد.

محمدحسن نامی ظهر پنجشنبه ارزیابی آخرین وضعیت زلزله شهرستان خوی به استان سفر کرده است.

وی در اولین برنامه خود با استاندار آذربایجان غربی دیدار و در جریان آخرین روند وضعیت مناطق زلزله زده خوی قرار گرفت.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برای بازدید میدانی از مناطق زلزله زده خوی عازم این شهرستان است.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر حدود ساعت ۱۳ و ۳۸ دقیقه چهارشنبه ۲۸ دی شهرستان خوی در شمال آذربایجان غربی را لرزاند.

مکان دقیق این زمین لرزه در طول جغرافیایی ۴۴.۵۸ درجه و عرض جغرافیایی۳۸.۵۸ و عمق ۱۰ کیلومتری زمین بود.

تاکنون حدود ۲۰ پس‌ لرزه با قدرت‌های مختلف بعد از آن در مناطق زلزله زده ثبت شده است.


۱۰:۴۳ارزیابی های بنیاد مسکن از زلزله خوی باید تا شنبه اعلام شود

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: ارزیابی‌های بنیاد مسکن باید با استفاده از همه ظرفیت‌ها به سرعت انجام و طی حداکثر ۷۲ ساعت یعنی تا پایان ساعت اداری روز شنبه نتایج اعلام شود.

محمدضادق معتمدیان بامداد پنجشنبه درجلسه هماهنگی مدیریت بحران با موضوع وقوع زلزله در بخش فیرورق‌ شهرستان خوی‌ با اشاره به لزوم سرعت عمل و فرماندهی واحد در رسیدگی به امور زلزله زدگان بخش فیرورق شهرستان خوی گفت: باید حداکثر تا هفته آینده کار آواربرداری در مناطق زلزله زده آغاز شود.

وی ادامه داد: افزود: مثل زلزله‌ایی که ۱۳ مهر امسال در بخش مرکزی خوی رخ داد باید از همه ظرفیت‌ها برای آوراربرداری اماکن مسکونی آسیب دیده استفاده کرد.

معتمدیان ادامه داد: پیش از موضوع اسکان هم، در مرحله اول بحث خدمت رسانی و امدادرسانی، اسکان موقت و تغذیه باید با قدرت و سرعت در منطقه انجام شود و تلاش کنیم در این شرایط کنار مردم باشیم.

استاندار آذربایجان‌غربی‌ با اشاره به لزوم برنامه ریزی بلندمدت برای کاهش آثار سوء زمین لرزه در شهرستان خوی گفت: با توجه به اینکه این منطقه روی‌ گسل فعال قرار دارد باید کار اصولی بر مبنای کار علمی در منطقه صورت گیرد و مقاوم سازی بسیار جدی تر گرفته شود البته این امر بیش از همه نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

معتمدیان با اشاره به تجربه خوب کسب شده از خدمات رسانی در زلزله مهر ماه امسال در بخش مرکزی خوی، در هماهنگی برای ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر به زلزله زدگان تاکید کرد و یادآور شد: باید تمهیداتی اندیشیده شود که در این زمین لرزه هم، آورده‌ای که از سوی مردم برای بازسازی لازم است، کم باشد.

استاندار آذربایجان غربی یادآور شد: طبق برآورد اولیه حدود ۵۰۰ واحد مسکونی در شهر فیرورق و روستاهای تابعه آسیب دیده‌اند ولی تا شنبه و طی ۷۲ ساعت بعد از وقوع زلزله ارزیابی دقیق از میزان خسارت‌ها انجام و اعلام خواهد شد.

معتمدیان اظهار کرد: همچنین تا اواخر شب گذشته ۱۹۴‌ مصدوم‌ زلزله به مراکز درمانی مراجعه کردند که تنها ۲۴ نفر آنان بستری شدد که ۱۰ نفر مورد عمل جراحی قرار گرفته و باقی در صف انجام عمل جراحی هستند خوشبختانه بیشتر کسانی که به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند به صورت سرپایی معالجه و مرخص شدند.


۱۰:۲۰ توزیع ۱۸۰۰ تخته چادر بین زلزله زدگان خوی / آواربرداری شنبه آغاز می‌شود

۱۸۰۰ تخته چادر بین زلزله زدگان خوی شد/احداث کمپ های موقت

مدیر بحران شهرستان خوی از توزیع یک هزار و ۸۰۰ تخته چادر بین زلزله زدگان این شهرستان خبر داد و گفت: این روند ادامه دارد.

سالم خویی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بعد از وقوع زمین لرزه در خوی بلافاصله خدمات رسانی به زلزله زدگان ۱۵ روستای این شهرستان آغاز شده است، افزود: زمین لرزه روز گذشته در خوی موجب خسارات مالی به ۱۵ روستاو آسیب به ۵۰۰ واحد مسکونی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ارزیابی میزان خسارات زمین لرزه در حال انجام است و این روند تا شنبه نیز تداوم خواهد داشت، گفت: از روز شنبه بعد از اتمام ارزیابی میزان خسارات این زمین لرزه پیش بینی می‌شود عملیات آواربرداری آغاز شود.

خویی با بیان اینکه هم اکنون ۳۰ تیم ارزیاب و امدادی در خوی و در مناطق زلزله زده مشغول فعالیت هستند، افزود: تاکنون یک هزار و ۸۰۰ تحته چادر به همراه یک هزار و ۸۰۰ بسته غذایی و وسایل گرمایشی به همین میزان در بین مردم زلزله زده توزیع شده است.

مدیر بحران شهرستان خوی با بیان اینکه از امروز پنجشنبه ۵۰۰۰ هزار غذای گرم بین زلزله زدگان توزیع می‌شود، گفت: در اثر وقوع این زمین لرزه ۲۰۰ نفر مصدوم شده‌اند که از این تعداد ۲۷ نفر بستری شده و مابقی به صورت سرپایی مداوا و مرخص شده‌اند.


۹:۵۵ احداث کمپ‌های موقت در مناطق زلزله زده خوی

استاندار آذربایجان غربی گفت: بعد از وقوع زمین زلزله ۵.۴ ریشتری در خوی ۸۵۰ تخته چادر بین زلزله زدگان این شهرستان توزیع شده است.

محمدصادق معتمدیان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت خدمات رسانی به زلزله زدگان خوی اظهار کرد: بر اساس برآوردهای اولیه حدود ۵۰۰ واحد مسکونی در شهر فیرورق و روستاهای تابعه آسیب دیده‌اند.

وی با بیان اینکه با اشاره به ارزیابی‌های های اولیه صورت گرفته از مناطق زلزله زده خوی گفت: در این زمین لرزه ۵۰۰ واحد مسکونی در ۱۵ روستا بین ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت دیده‌اند.

معتمدیان ادامه داد: ارزیابان و تیم‌های امدادی از دقایق اولیه پس از زمین لرزه ۵.۴ ریشتری ظهر امروز به کانون زلزله اعزام شده و علاوه بر ارزیابی‌های اولیه، بلافاصله کار امدادرسانی به زلزله‌زدگان را هم آغاز کردند.

استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: همچنین تا اواخر شب گذشته ۱۹۴ مصدوم زلزله به مراکز درمانی مراجعه کردند که تنها ۲۴ نفر آنان بستری شدد که ۱۰ نفر مورد عمل جراحی قرار گرفته و باقی در صف انجام عمل جراحی هستند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به برودت هوا، اسکان کسانی که منازلشان دچار خسارت شده از اولویت‌های امدادرسانی است، ادامه داد: در یک ساعت اول پس از وقوع زلزله شاهد حضور مدیران دستگاه‌های امدادی در شهرستان بودیم و برنامه ریزی ویژه‌ای برای امدارسانی و اسکان مردم صورت گرفته است.

معتمدیان با تاکید بر ارائه خدمات حداکثری اظهار کرد: ۸۵۰ تخته چادر جهت اسکان در میان مردم منطقه توزیع شده و توزیع بسته غذایی ۷۲ ساعته نیز در دستور کار قرار گرفته و بخشی از آن هم انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه در سریع‌ترین زمان ممکن، روند بازسازی آغاز می‌شود، گفت: همه ظرفیت‌های لازم برای امدادرسانی به مردم حادثه دیده به کار گرفته خواهد شد.


۸:۱۰ ثبت ۲۰ پس لرزه در خوی/۱۰ زمین لرزه بالای ۳ ریشتر

۱۸۰۰ تخته چادر بین زلزله زدگان خوی شد/احداث کمپ های موقت

بنا بر اعلام مرکز پایش زمین لرزه دانشگاه ارومیه، از روز چهارشنبه تاکنون ۲۰ پس لرزه در خوی ثبت شده است.

مرکز پایش زمین لرزه دانشگاه ارومیه اعلام کرد: پیش لرزه‌ای به بزرگی ۳.۶ ریشتر در ساعت ۱۳:۱۹ روز چهارشنبه آغاز زلزله‌های شهرستان خوی بود.

زلزله اصلی در ساعت ۱۳:۳۸ دقیقه به بزرگی ۵.۴ ریشتر در عمق ۱۲ کیلومتری زمین و در ۹ کیلومتری شهر خوی ثبت شده است.

بعد از زلزله اصلی نیز تا این ساعت بیش از ۲۰ پس لرزه در این ایستگاه ثبت و به شبکه لرزه نگاری کشور به صورت آنلاین مخابره شده است.

از میان پس لرزه‌های ثبت شده، ۲ زلزله با بزرگی بیش از ۴ ریشتر و ۳ زمین لرزه با بزرگی بیش از ۳ ریشتر مهم‌ترین پس لرزه‌های روز چهارشنبه بود.

کد خبر 5686512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha