۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۲۲

مدیر پایگاه ملی هگمتانه:

حذف ترافیک از هگمتانه زودتر عملی شود

حذف ترافیک از هگمتانه زودتر عملی شود

همدان-مدیر پایگاه ملی هگمتانه گفت: حذف ترافیک از عرصه هگمتانه یکی دیگر از نکات ضروری است که باید زودتر انجام شود.

صاحب محمدیان منصور در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: پرونده ثبت جهانی هگمتانه در حال ارسال مدارک به یونسکو است و باید به این نکته توجه داشت محدوده‌ای که برای ثبت جهانی در نظر گرفته شده است یک محدوده شهری است که با زندگی مردم در ارتباط است که مشارکت دستگاه‌ها اجرایی و خدماتی الزامی است.

وی تشریح کرد: وقتی یک، تک بنا می‌خواهد ثبت جهانی شود سازمان میراث فرهنگی طبق وظیفه کارهای بنا را انجام خواهد داد اما وقتی بنا، یک محدوده شهری است تمام ادارات درگیر برنامه‌های ثبت جهانی خواهند شد.

مدیر پایگاه ملی هگمتانه در ادامه با بیان اینکه در سنوات گذشته چه همکاری‌هایی از ادارت مختلف انجام شده است افزود: میراث فرهنگی با شهرداری پروژه‌هایی مانند پیاده رو بوعلی و میدان و پیاده راه امام را انجام داده که به میراث فرهنگی جهت ثبت جهانی کمک خواهد کرد.

محمدیان منصور یادآور شد: هم‌افزایی بین دستگاه‌های استان در این امر بسیار اساسی است و باید رفع موانع با جدیت پیگیری شود، حذف ترافیک میدان هگمتانه، بازسازی جداره‌های اکباتان، اصلاح الحاقات بازار و مرمت کاروانسراهای متروکه از جمله این کارهاست که باید انجام شود.

وی با بیان اینکه جداره‌های خیابان اکباتان اوضاع اسفناکی دارد و باید مانند پیاده‌راه بوعلی مدیریت شود خاطرنشان کرد: برخی بخش‌ها قبل از ورود ارزیابان و برخی بخش‌ها بعد از اینکه ارزیابان بازدید می‌کنند در پرونده مدیریتی متعهد می‌شویم که برخی کارهای دیگر انجام شود و این امر باعث پیشرفت پرونده خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه حذف ترافیک از عرصه هگمتانه یکی دیگر از نکات ضروری است که باید زودتر انجام شود که بار ترافیکی این منطقه کمتر شود گفت: توسعه اقتصادی استان یکی از مهمترین برنامه‌ها در ثبت جهانی هگمتانه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ حدود ۶ میلیون نفر توریست خارجی وارد ایران شده است مطرح کرد: طبق آمار ۳ دهم درصد از این تعداد وارد همدان شده است که اگر این آمار را ۳ برابر نمائیم به یک درصد از جذب گردشگر خواهیم رسید یعنی ۱۸ هزار توریست سهم همدان شده است و این آمار خیلی بدی است چون نتوانسته‌ایم گردشگری که وارد ایران شده را جذب کنیم و ثبت جهانی می‌تواند این آمار را به شدت بالا ببرد.

مدیر پایگاه ملی هگمتانه در ادامه بیان کرد: مردم باید در ثبت جهانی پای کار باشند چون وقتی بازار رونق پیدا کند گردشگر و توریست وارد بازار خواهد شد.

محمدیان منصور با بیان اینکه شما اگر در ساعات پایانی روز وارد فرودگاه یزد شوید پویایی و زنده بودن آن را احساس می‌کنید و دلیل این امر این است که شهر یزد ثبت جهانی شده است افزود: در حال حاضر عمده ترین فعالیت اقتصادی مردم همدان به سمت سرمایه گذاری در ساخت و ساز و مسکن است.

وی با بیان این مطلب که مردم همدان تا چند سال دیگر می‌توانند به ساخت آپارتمان مشغول باشند گفت: امروز نسبت به ۲۰ سال گذشته سوددهی این بخش کمتر شده است و دلیل، پایین آمدن تقاضا است.

محمدیان منصور متذکر شد: در استان همدان باید دید مدیران و برنامه ریزان کلان برای ۱۰ سال آینده چه محور توسعه، پیشرفت و اقتصادی را برای استان همدان برنامه ریزی کرده‌اند، یعنی باید مشخص شود همدان در چه محور توسعه باید پیشرفت کند چون آپارتمان سازی عمر کوتاهی دارد بنابراین یکی از طرح‌های آمایش استان که برای محور توسعه همدان برنامه ریزی شده است توسعه گردشگری، افزایش و رونق اقتصادی از مباحث آثار ثبت جهانی است.

مدیر پایگاه ملی هگمتانه در پایان با بیان اینکه رسانه‌ها در ثبت جهانی نقش بسزایی دارند خاطرنشان کرد: رسانه‌ها با آگاهی دادن به مردم در زمینه ثبت جهانی می‌تواند به آنها یادآوری کنند که با ثبت جهانی تعداد توریست‌های خارجی بیشتری جذب همدان می‌شود که علاوه بر تأثیری که بر گردشگری دارند آورده اقتصادی بالایی را به استان همدان خواهند آورد.

کد خبر 5692541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha