۱۲ بهمن ۱۴۰۱، ۸:۲۲

اقدامات ویژه در راستای آبرسانی به خراسان شمالی پس از انقلاب

اقدامات ویژه در راستای آبرسانی به خراسان شمالی پس از انقلاب

بجنورد- خراسان شمالی پس از انقلاب با رشد قابل توجه زیرساخت های آبرسانی به عنوان یکی از نیازهای اساسی توسعه و پیشرفت مواجه شده است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: خدمت رسانی به مردم اگر چه یکی از اهداف انقلاب اسلامی بود و در این حوزه عملکرد ویژه و خاصی داشته است. خدمات ارائه شده به مردم حتی در دوردست‌ترین روستاها در حوزه‌هایی مثل آب و راه می‌تواند این گزاره را به صورت قطعی تأیید کند.

خبرگزاری مهر پیش از این در گزارشی با عنوان «رشد کم‌نظیر خراسان شمالی در حوزه بهداشت و درمان» برخی از خدمات در حوزه بهداشت و درمان را برشمرد اما در این گزارش نگاهی به حوزه تأمین زیرساخت‌های آبرسانی و ذخیره آب خواهیم انداخت.

میانگین بارندگی سالانه در خراسان شمالی کمتر از ۲۷۰ میلی متر و حجم منابع آب تجدید پذیر حدود یک میلیارد و ۴۲ میلیون متر مکعب است.

از این مقدار حدود ۵۷۸ میلیون متر مکعب آب‌های سطحی استان را تشکیل می‌دهد و حدود ۴۶۴ میلیون متر مکعب آبخوان‌های زیرزمینی را تغذیه می‌کند.

از سال ۱۳۵۷ تا زمان تشکیل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی در سال ۱۳۸۴، ۵ سد با مجموع توان تنظیم ۱۲۵ میلیون متر مکعب در سال و بخشی از شبکه‌های آبیاری پایاب این سدها اجرایی شده است.

همچنین چند طرح کوتاه مدت تأمین آب شرب و بهداشت برای شهرهای بجنورد، شیروان، اسفراین و جاجرم و گرمه و آشخانه اجرا شد و پس از تشکیل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی نیز طرح‌های متعددی برای مدیریت منابع آب خراسان شمالی اجرا شده است.

در مجموع تاکنون ۸ سد با ظرفیت ذخیره سازی حدود ۲۴۰ میلیون متر مکعب و توان تنظیم ۱۷۳ میلیون متر مکعب آب در استان ساخته شده و به بهره برداری رسیده است.

از جمله اقدامات مهم این حوزه می‌توان به ۲۲ هزار هکتار شبکه آبیاری زمین‌های پایاب سدهای در دست بهره برداری اشاره داشت.

اقدامات ویژه در راستای آبرسانی به خراسان شمالی پس از انقلاب

همچنین ۴ طرح بزرگ بلندمدت آبرسانی به شهرهای بجنورد، شیروان، اسفراین و گرمه و جاجرم از سدهای شیرین‌دره، شیروان و اسفراین، شامل ۱۵۶ کیلومتر خط انتقال با ظرفیت انتقال هزار و ۵۳۰ لیتر بر ثانیه، ۳ تصفیه خانه بزرگ، ۴ ایستگاه پمپاژ با ۳۲ دستگاه پمپ مکش، ۱۲ مخزن با مجموع ظرفیت حدود ۷۵ هزار مترمکعب و ۳ حلقه چاه با دبی ۸۰ لیتر در ثانیه، با مجموع ظرفیت انتقال سالانه بیش از ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب شرب تصفیه شده احداث و به بهره برداری رسیده است.

اجرای خط انتقال پساب فاضلاب شهر اسفراین به طول ۱۶ کیلومتر، تجهیز تمام چاه‌های کشاورزی برقی استان به شمارشگرهای هوشمند آب و برق به تعداد هزار و ۱۸۹ حلقه، بازگشایی ۱۴۵ کیلومتر از رودخانه‌های داخلی و مرزی در ۶۰ طرح، احداث و بازسازی، تجهیز و آنلاین سازی ۶۸ ایستگاه شبکه سنجش سطح آب زیرزمینی از جمله اقدامات شاخص این حوزه بوده است.

تأمین آب شرب شهرها و روستاهای استان، کشاورزی و واحدهای صنعتی پرآب طلب و کم آب طلب از منابع آب سطحی و زیرزمینی به میزان بیش از ۷۰ میلیون مترمکعب از دیگر مواردی است که نمی‌توان به سادگی از آن عبور کرد.

طرح‌های متعددی در دست اجرا است

از سوی دیگر این خدمات باعث توقف روند پیشرفت نشده است و هم اکنون طرح‌های متعددی در حال اجرا است.

عملیات ساخت ۵ سد گلمندره، بش قارداش، دربند، گراتی و علاج بخشی سدبیداز، طرح آب رسانی از محدوده سرانی به شهرهای استان با خط انتقال ۲۳۰ کیلومتر و حجم انتقال ۴۰ میلیون متر مکعب در سال و آبرسانی به شهرک صنعتی اسفراین از سد بی دو در کنار ده‌ها طرح دیگر در دستور کار است.

کد خبر 5697151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha