۲۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۸:۰۱

مهر بررسی کرد؛

چگونه رذالت شارلی ابدو، دامن زلزله زدگان ترکیه را گرفت؟

چگونه رذالت شارلی ابدو، دامن زلزله زدگان ترکیه را گرفت؟

نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» که تحت لوای سران الیزه همواره اعتقادات مسلمانان را به چالش می‌کشد، این بار با انتشار کاریکاتوری غیرانسانی در ارتباط با زلزله ترکیه، اوج رذالت خود را عیان ساخت.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: چند روزی است که شمار روزافزون قربانیان زلزله ترکیه و سوریه در تیتر نخست رسانه‌های جهان قرار دارد و تازه‌ترین آمار از گذر کشته شدگان در ترکیه از مرز ۱۷ هزار تن و زخمی‌ها از ۷۰ هزار تن دیگر حکایت می‌کند. در این فضا که جهانیان در شوک و اندوه زلزله زدگان فرو رفته اند، بار دیگر نشریه موهن شارلی ابدو برای خودنمایی وارد گود شده است. این نشریه فرانسوی زلزله ترکیه را به سخره گرفته و کاریکاتور تحریک آمیزی را تحت عنوان «نقاشی روز» منتشر کرده است.

در این نقاشی غیر انسانی و به دور از وجدان بشری، ساختمان‌های ویران شده به تصویر کشیده شده و عبارت «زلزله ترکیه» درج شده و همچنین آمده است: «نیازی به ارسال تانک نیست.»

چگونه رذالت شارلی ابدو، دامن زلزله زدگان ترکیه را گرفت؟

از این جمله کاریکاتور شارلی ابدو، چنین برداشت می‌شود که برای کشتن ترک‌ها نیازی به ارسال تانک نیست زیرا آن‌ها در جریان زلزله کشته شدند!

خشم ترکیه و جهان از رذالت بی حصر شارلی ابدو

هتاکی تازه شارلی ابدو به بهانه زلزله مرگبار در ترکیه در شرایطی صورت گرفته که لحظه به لحظه به شمار قربانیان افزوده می‌شود و انتشار تصاویر مرتبط با اجساد زنان و کودکان در زیر خروارها خاک و بتن، قلب هر انسانی را در کره خاکی به درد می‌آورد.

چگونه رذالت شارلی ابدو، دامن زلزله زدگان ترکیه را گرفت؟

کاریکاتور ضدبشری و زننده این مجله که گویا از کشته و مجروح شدن ده‌ها هزار انسان در زلزله ترکیه و سوریه خوشحال است، واکنش‌های متعددی را به دنبال داشته است.

«اکسپت گاید ترکی» یک رسانه ترکیه‌ای است که واکنش تندی به شارلی ابدو نشان داد و نوشت: «مجله فرانسوی شارلی ابدو که پیش از این کاریکاتورهای زشتی در توهین به اعتقادات مسلمانان منتشر کرده بود، یک رسوایی دیگری به بار آورده است.»

بر پایه این گزارش، شارلی ابدو «در جدیدترین کاریکاتور خود زمین لرزه‌هایی که ۱۰ استان ترکیه را ویران کرد و در نتیجه آن هزاران نفر جان خود را از دست دادند، به سخره گرفت».

با نگاهی به موضع گیری کاربران شبکه‌های اجتماعی به ویژه بین مردم ترکیه، اوج انزجار به توهین شارلی ابدو نمایان می‌شود.

«اومیت» یکی از کاربران ترکیه‌ای در توئیتر خطاب به گردانندگان مجله شارلی ابدو نوشت: شما هیچ سهمی از انسانیت ندارید! اگر فکر می‌کنید این [کاریکاتور] برای خنده یا آزادی بیان است، واقعاً در اشتباهید!

«میرفی» نیز توییت کرد: این آزادی بیان نیست! این نفرت محض است! این مربوط به اعتقادات یا نژاد شما نیست، بلکه مربوط به عدم انسانیت شماست! شرم بر شما باد.

«اوزنر کوچکر» هم نوشت: «شما جرئت می‌کنید رنج یک ملت را به سخره بگیرید. هنوز کودکانی زیر آوار هستند که منتظر کمک هستند

اما اقدام متقابل «ابرار صباح» هنرمند گرافیک را می‌توان انتقام با زبان هنر تلقی کرد که اتفاقاً بسیار تأثیرگذار و پربازدید شد و وی با ویدئویی که در شبکه اجتماعی به نشر رساند، کاریکاتور منتشر شده شارلی ابدو در مورد فاجعه زلزله ترکیه را دوباره ترسیم کرد و گفت: آهای، شارلی بی‌حیا. نباید آن‌طور می‌کشیدی. لازم است تا به این شکل ترسیم کنی! دوباره به پا خواهیم ایستاد. این ملت قوی دوباره به پا خواهد برخاست!

چگونه رذالت شارلی ابدو، دامن زلزله زدگان ترکیه را گرفت؟

اثر صباح که به حساب اجتماعی مجله مذکور نیز ارسال شده بود، در مدت کوتاهی هزاران لایک گرفته و توسط کاربران اینترنتی به اشتراک گذاشته شد.

پرونده قطور شارلی ابدو در ترسیم رفتار ضدانسانی

اگرچه توهین به مردم مصیبت زده ترکیه بسیاری را شوکه کرد اما این نشریه موهن فرانسوی سابقه طولانی در هتاکی و توهین به اعتقادات مسلمانان داشته است که البته هر از گاهی نیز شاهد چنین رفتار زشت و زننده‌ای در لوای آزادی بیان در قبال جمهوری اسلامی ایران هستیم.

دی ماه شارلی ابدو مسابقه‌ای با هدف نشر کاریکاتورهای موهن به رهبر معظم انقلاب برگزار کرد که انتقادات زیادی به این نشریه و همچنین سیاست یک بام و دو هوای غرب به ویژه فرانسه وارد شد، تا جایی که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام موهن، «نیکلاس رش» سفیر فرانسه را احضار کرد.

اما تمرکز این نشریه موهن بر دین اسلام و جمعیت نزدیک به ۲ میلیاردی مسلمانان جهان است. هنوز مسلمان ماجرای توهین شارلی ابدو به ساحت مقدس پیامبر اسلا (ص)، قرآن کریم و دین مبین اسلام را در سال ۲۰۱۵ از یاد نبرده‌اند.

هنگامی که شارلی ابدو دست به انتشار کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد (ص) و مقدسات مسلمانان زد، نه تنها دولت‌های مدعی آزادی بیان این کار نشریه فرانسوی را محکوم نکردند بلکه از آن نیز حمایت کردند؛ اقدامی که نشان داد مفاهیم ارزشمندی مانند آزادی بیان و حقوق بشر تنها وسیله‌ای برای پیشبرد رویکردهای ناصواب دولت‌های اروپایی و غربی است و در عمل مادام که به ارزش‌های آنها تعرض نشده باشد، از این حربه علیه دیگر مذاهب، ملت‌ها و کشورها استفاده می‌کنند.

برایند بازی غرب با آزادی بیان و این استاندارد دوگانه، ایجاد و افزایش تنفر و انزجار با مسلمانان و جهان اسلام بود. در نتیجه ۱۲ عضو این تحریریه توسط دو مرد مسلح کشته و ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند. البته از آن زمان شارلی ابدو شهرتی جهانی پیدا کرد و کاریکاتورهای آن مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی جهان قرار گرفت. البته کسب شهرت نیز می‌تواند یکی از دلایل ارتکاب آنها به افترا و اتهام زنی باشد.

حال این پرسش به ذهن می‌رسد که چرا آزادی بیان شامل هولوکاست نمی‌شود و توهین و تحقیر صرفاً به مسلمانان و دین اسلام ارتباط می‌یابد و یهودیت از این قاعده مستثنی است؟

در سال ۲۰۰۹ میلادی «موریس سینه» کاریکاتوریست مجله فرانسوی «شارلی ابدو» مجبور شد استعفای خود را تقدیم کند. دلیل استعفا آن بود که این کاریکاتوریست با رسم کاریکاتوری، از ازدواج «جان سارکوزی» فرزند «نیکولا سارکوزی» رئیس‌جمهور اسبق فرانسه با «جسیکا دارتی» دختر یهودی که از خانواده‌ای ثروتمند بود و با انگیزه پول به دین یهودیت گرویده بود، انتقاد کرد.

انتقاد موریس سینه علیه دین یهودیت نبود و به هیچ صورت اهانتی به این دین نکرده بود اما تنها اشاره به یهودیت کافی بود تا او مورد اتهام دشمنی با این دین قرار گیرد و به تحویل او به مراجع قضائی و اخراج شدن وی از کار بینجامد. در آن زمان مجله شارلی ابدو هیچ دفاعی از کارمند خود نکرد و با دروغ «آزادی بیان» درصدد توجیه کار او برنیامد.

پس از آن همان نشریه کاریکاتوری موهن نسبت به پیامبر اسلام (ص) منتشر کرد که خشم و غضب مسلمانان سراسر جهان را برانگیخت. این مجله انتشار کاریکاتورهای موهن را با بهانه «آزادی بیان» توجیه کرد.

آشکار ترین مثال نقض در این باره به ماجرای معروف «روژه گارودی» بازمی‌گردد. در سال ۱۹۹۸ یک دادگاه فرانسوی گارودی را به جرم انکار هولوکاست و افترای نژادی مجرم شناخت و به خاطر کتاب «اسطوره‌های بنیان‌گذار سیاست اسرائیل» (به فرانسوی Mythes fondateurs de la politique israélienne) که در سال ۱۹۹۵ نوشته بود، ۱۲۰ هزار فرانک فرانسه (۴۰ هزار دلار) جریمه کرد.

این کتاب با پذیرفتن دیدگاه‌های منکر هولوکاست، «رابرت فاریسون» مورخ منکر هولوکاست فاش می‌کند که در طی هولوکاست یهودیان در اتاق‌های گاز کشته نشدند. فاریسون در سال ۲۰۰۶ به دلیل مصاحبه‌ای که در سال ۲۰۰۵ با شبکه «سحر ۱» انجام داد، به جرم انکار هولوکاست به سه ماه زندان و پرداخت ۷ هزار و ۵۰۰ یورو محکوم شد.

نتیجه گیری

غربی‌ها در حالی توهین به رهبران کشورها همچون رهبر معظم انقلاب و پیامبر اسلام (ص) با حدود ۲ میلیارد پیرو را مصداقی از آزادی بیان می‌نامند که خودشان در بسیاری از کشورها، انکار و حتی تردید هولوکاست را جرم انگاری کرده‌اند و با هر که در این باره جز قرائت رسمی چیزی بگوید یا بنویسد، شدیدترین برخوردها را می‌کنند.

بنابراین، آزادی بیان در غرب و شارلی ابدو به عنوان نماینده آن همانند بسیاری از نقاط دیگر دنیا درگیر پدیده قدیمی «یک بام و دو هوا» و تابعی از لابی‌های سیاسی و اهداف ایدئولوژیک است وگرنه کدام منطق می‌تواند بپذیرد که تشکیک و تردید درباره یک موضوع تاریخی مثل هولوکاست جرم باشد و محققان این حوزه به زندان بروند ولی اهانت به رهبر ایران و پیامبر اسلام (ص)، مصداقی از آزادی بیان به شمار رود!

همچنین آزادی بیانی که غرب مدعی اجرا و حمایت از آن است، چند روز پیش با اخراج «ایلهان عمر» نماینده مجلس نمایندگان آمریکا از کمیته مهم روابط خارجی بار دیگر پوشالی بودن خود را نمایان ساخت. جرم این نماینده سیاهپوست و مسلمان، نقد جنایات رژیم صهیونیستی بود؛ موضوعی که نشان داد حتی قانونگذاران آمریکا تاب تحمل نقد این رژیم را ندارند و آغوش آنها برای آزادی بیان تنها در انتقاد از اسلام و مسلمانان باز است.

کد خبر 5705545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ق ر IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      31 6
      شک نداشته باشید این افراد خود شیطان هستن
    • جعفری IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      33 9
      ترکها باید عبرت بگیرند چند دهه است که به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا که پست ترین انسانهای نژاد پرست در این اتحادیه استعمارگر هستند ،است اکنون این مسلمانان انساندوست هستند که به داد برادران مسلمان خویش شتافتند و اما شالی فرانسه نمایانگر ظات پست غرب هست که بفکر کشتن انسانهای جهان هستند حتی با تانک
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      39 5
      چهره این جماعت بیشرف حیوون صفت در همین مصیبتها روشن میشه.
    • خزر IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      36 4
      تو این سرمای زمستون که آدم تو خونه هم سردشه اونا نهایت از زیرآوار به زیر چادر رفتن،رنج یک ملت چه جای تمسخره داره ،خواستم بنویسم حیوان،ولی شرمم اومد از هر نوع حیوانی
      • مریم IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
        1 0
        حیوان هم دل داره هم احساس داره هیچ صفتی بهتر از شیطان و شیطان پرستی نمیشه داد بهشون... در شرایطی که دل هر انسانی به درد میاد چه مسلمان چه غیر مسلمان
    • محمد IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      20 11
      ابرار صباح یک هنرمند فلستینی است که جواب ارازل ضد انسانی شارلو عبدو را با قلم هنر داده است ؛ اما شما چه مشکلی دارید که فلستینی بودن این هنرمند را سانسور کردید؟! اینکه یک فلستینی طرفدار ترکیه باشد ، خوشایند شما نیست؟!!
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      21 4
      انشاالله بهسرش بیاد شاید درس عبرت بشه برای دیگران۲۹۴
    • سعید SE ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      15 2
      Michel-Ange Flori را فراموش نکنید که ده هزار یورو بخاطر به تصویر کشیدن مکرون مثل هیتلر در سال ۲۰۱۸ جریمه شد
    • ناشناس IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      14 6
      این کاریکاتور در دفاع مردم مسلمان وبرادران وخواهران دینی ترک ما اجرا شده که آقای رئیس جمهور ترکیه واسه کسانیکه به کمبود کمک رسانی انتقاد داشتن تو فضاهای مجازی وترکیه این فضا روغیلتر کردو تعدادی از این فعالان انتقاد گر رو گرفت و بازداشت کرد شارلی ابدودردقاع از مردم مسلمان ترک این کاریکاتور رآقای
    • محمد IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      12 2
      این حیوانات درپوست انسان از گرگ از سگ ولگرد بدتر شدند ببینید در چه اوضاعی دارند تسویه حساب شخصی میکنند .این روزنامه و کاریکاسترش باید بشدت مجازاتشون برسند باید مثل سلمان رشدی حکمی در مورد اعمال وقیحانشون صادر کرد تا جوانان مسلمان تکلیفشان را بدانند.
    • جمشید IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      7 2
      اگر خبر تعطیلی کنسولگری های نه کشور غربی و هشدارهای امنیتی آنها مبنی بر.. عدم سفر شهروندانشان به ترکیه را .تقریباً یک هفته قبل از زلزله را بررسی کنیم ..واضح استکه.. یا آنها زلزله را ایجاد کرده اند ..و یا از آن اطلاع داشته اند‌. اما مخفی کرده اند.. چرا ؟!!
    • محمد کاظم راد IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      9 2
      شارلی ابدو نه شارلی احمق سقوط اسرائیل شروع شده شارلی احمق یکی از نشانه‌های که خدا وعده داده
    • اوبوتو IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      14 8
      اولا نوشته ،دیگر بدای خراب کردن تانک لازم نیست،اصلا از اسم تورک خا نام نبرده ،فرانسه یکی از خبیثترین کشورهاست ولی شما ها به خاطر کاریکاتوری دیگری ناراحت هستید و همیشه هم این فرانسه خبیث حامی شماها بوده و در بیشتر مواقع باهم هم فکر هستید نمونه اش ارمنستان هست لازم نیست نیست تحریف کنید فکر نکنید همه س
    • رضا AE ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      11 5
      شرم بر شماها که ذاتتون خرابه
    • حمزه IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      8 3
      بخدا سوگند دستم برسه بتو با داشتن ده نفر اسکورت خواهم کشت تورا خدا لعنت کند تورا
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      10 3
      خاک تو سرتون جای کمک به مردم زلزله زده نمک روی زخم میریزید خاک ته سر
    • خطیر IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      4 2
      وقتی این همه اختلاف بین مسلمانان است دیگران هم سوء استفاده میکنند
    • رحیم رنجبر IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      6 3
      ایکاش بوی از انسانیت برده بودیم مگر مسلمان انسان نیست اگر دانشمندان مسلمان نبودن شما هنوز هم مانند وحوش زندگی میکردیم در مراکز علمی شما هرچه منابع ذیقیمت وجود دارد آثار متفکران مسلمان است هویت شما مشخص و کاملا نمایان می‌باشد از خودتان چه دارید ارایه کنید
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      9 13
      البته که کار نشریه شارلی ابدو اصلا درست نیست و حساب مردم ترکیه و باکو جداست اما قطعا این رجب و الهام خیلی بیشرم تر از اونا هستن شک نکنید و مردمشون و مردم منطقه چوب رزلی اونها رو میخورن
    • احسان CA ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      8 6
      آقا برو از یک فرانسوی بپرس منظور از این کاریکاتور چیه !؟یا واقعا نمیدانید و یا تعبیری ارایه میدهید که دوست دارید!! عزیز برادر این منظورش حمله تانک‌های روسی به اوکراین و انتقادی به احتمال فرستادن تانک‌های فرانسوی به اوکراین که نتیجه هردوتاش تخریب ،کشتار و بی خانمانی برای مردم بی گناه و بی پناه میباشد
      • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
        0 0
        تو از اون ها پست تری که کار شون رو توجیه می کنی !!! چته ؟! چرا اینقدر بهت برخورده ؟! چکاره شون هستی ؟! سرباز شیطان
      • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
        0 0
        مگه تو اوکراین زلزله اومده؟! چه ربطی به ترکیه داره؟!
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      2 4
      لعنت خدا بر فرومایه های پست باد مجله ی لعنتی و صاحبان لعنتی تر آن خوک های کثیف شما رذل ترین انسان ها هستید
    • محمد گرامی نژاد IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      4 2
      شرایط آخرالزمان یه . نوبت فرانسه هم میرسه
    • حامد پارسا IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      2 3
      فرانسوی ها اگر هویت و شرافت داشته باشند باید بخاطر همون کاریکاتور از فرانسوی بودنشان شرمنده میشدند.
    • سیاوش IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      7 1
      پیشنهاد میکنم جهت مقابل ب مثل کردن این روزنامه ما هم مجله ی کاریکاتوری در باب هلوکاست و رژیم منحوس اسرائیلی تشکیل بدیم و کاریکاتور رو با کاریکاتور جواب بدیم .اسمش هم بزاریم آزادی بیان😉
    • ایرانی IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      4 11
      منطور شارلی لشکرکشی ترکیه به شهرهای کردنشین ترکیه است که با تانک اقدام به تخریب خیلی از خانه ای همین شهرها در چند سال نمود. کاش نویسنده متن یه کم مطالعه داشت دفاع نکردن بهتر از دفاع بد کردن است . ضمنا حساب رژیم فاشیست اردوغان از مردم ترکیه جداست و اتفاق کاریکاتور از مردم بی دفاع مناطق زلزله زکرده
      • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
        0 0
        به فرض که اینطور بوده باشه، باز دلیل نمیشه چنین چیزی رو در قالب کاریکاتور بگه. یعنی دیگه به خودت سختی نده، کارِشون ساخته شده!
    • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      11 12
      آره ملت تورک به پاست..در سته دشمن ارمنی فرانسوی وسایرین در دلشان شادن.....این بلا حتی سر آنها هم نیاد چون بچه‌ها بیگناه ند
    • محمد رضا AE ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      9 3
      الاغ های فرانسوی زمان تفرقه بینداز حکومت کن توسط شما تمام شده ملت بزرگ ترکیه به یاری خدا وملتهای مسلمان با قدرت بلند میشود وما ملت ایران هماره وشریک دردشان هستیم اما اگرشما زمین بخوری هرگز بر نمیخیزد
    • سمیه IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      4 4
      مرتیکه حال بهم زن...
    • حمید IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      4 7
      اردوغان تهدید کرده منتقدارو چرا الکی حرف میزنی
    • بیطرف AE ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      12 3
      کسی که از این اتفاقات خوشحال بشه. از حیوانات هم حیوانتره
    • IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      4 2
      منظورش این بوده چرا زلزله به فرانسه نیومد و جان ترکهای ترکیه و سوری ها را گرفت که مسلمان هستن . چون گردانندگان شارلی لاییک هستند
    • 🤕 IR ۰۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      0 4
      خدایـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاچــــــــــرا
    • مصطفی IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      8 14
      ترکهای عثمانی یک مشت جنایتکاران از نبرد ناجوانمردانه چالدران تا نسل کشی مردم قسطنطنیه و نسل کشی ارامنه یونانی ها و کردها و اسکان ارامنه با همکاری تزارها در شهرهای آذری نشین قفقاز تا دخالت در امور کشورهای همسایه و حمایت از تروریسم داعش جبهه النصر و حمایت از دولت باکو که در جنایت شاهچراغ دست داشت
      • جعفری IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
        7 3
        زلزله درمناطق کردنشین وعرب نشین ترکیه وسوریه رخ داده است وربط چندانی به ترکها ندارد.
      • ماهر جواهری DK ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
        0 0
        از من تاریخ خوانده بپرس.خیانت ارامنه به ایران و شکست ایران از روسیه در حالی که عباس میرزا روس ها رو شکست داده بود(اسهال خونی قشون و گرفتاری ۹۰درصد قشون)و راپورت دادن ارامنه ی ایرانی!!!(منبع؛تاریخ ایران-عباس اقبال آشتیانی)،خیانت ارامنه ی ترکیه به خاک خودشون و دادن راپورت به روس ها و بریتانیایی ها و..
    • اسکندری IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      13 5
      انشالله یک کودک غیور ترک که از زیرآوار بیرون آمده باشد روزی انتقام این کاریکاتور رنج آور را خواهد گرفت . لبیک یا رسول الله(ص)
    • خالو IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      5 2
      خدالعنتش کند شارلی ابدو لعین
    • محمد IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      10 2
      اگر چیزی غیر از این مینوشت جای تعجب داشت زیرا این مجله تروریستی و نژاد پرست دشمن اسلام و انسانیت است
    • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      3 2
      تعجبی نداره جایی که با بزرگان مسلمانان اونطور وقیح برخورد کنه بویی از انسانیت نبرده باشه
    • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      3 2
      تعجبی نداره جایی که با بزرگان مسلمانان اونطور وقیح برخورد کنه بویی از انسانیت نبرده باشه
    • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      3 2
      مثال عینی از موقعی که کسی که دشمن اسلام است، دشمن انسانیت هم هست، هم به بزرگان اسلام توهین می کنند هم به زجر مردم
    • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      3 1
      مثال عینی از موقعی که کسی که دشمن اسلام است، دشمن انسانیت هم هست، هم به بزرگان اسلام توهین می کنند هم به زجر مردم
    • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      3 1
      این زلزله های اخیر ترکیه وسوریه کار خداست نباید ب تعنه ی غیر مسلمانی که خدا را قبول نداره و دلسوز نیست اکتفا کنیم درایران درگذشته بدترش در شهر بَم و نرماشیر رخ داد زلزله ایی مهیب بود ! وهمچنین در ایران دراین اواخر شهر خوی را گرفتار کرد وکشته داد ادم جیگرش میسوزه ! خدا صبر جمیل ب بازماندگان عنایت
    • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      3 3
      این زلزله های اخیر ترکیه وسوریه کار خداست نباید ب تعنه ی غیر مسلمانی که خدا را قبول نداره و دلسوز نیست اکتفا کنیم درایران درگذشته بدترش در شهر بَم و نرماشیر رخ داد زلزله ایی مهیب بود ! وهمچنین در ایران دراین اواخر شهر خوی را گرفتار کرد وکشته داد ادم جیگرش میسوزه ! خدا صبر جمیل ب بازماندگان عنایت
    • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      4 1
      چ سرباز دلسوزی بچه ی بازمانده ی ترکی را بغل گرفته سخته خدا یا بیشتر ازاین امتحان نکن لطفا ! ای خداوند بزرگ خودت مردگان فاجعه زلزله رو ببخش و بهشت برین را جایگایشان قرار ده آمین 😔😢
    • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      4 3
      چ سرباز دلسوزی بچه ی بازمانده ی ترکی را بغل گرفته سخته خدا یا بیشتر ازاین امتحان نکن لطفا ! ای خداوند بزرگ خودت مردگان فاجعه زلزله رو ببخش و بهشت برین را جایگایشان قرار ده آمین 😔😢
    • هاشم IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      2 3
      حرف الکی وشعار الکی فایده باید یه حرکت جدی وتاثیر گذار کرد تااین مدل توهین کنندها رو خفه دائمی کرد که به مسئولین بیشتر ربط داره
      • سعید IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
        1 0
        جنگ میشه و کشتار بین المللی میشه فایده نداره .
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      5 6
      خدا لعنت کنه آمریکا ،، اسراییل ،، انگلیس و فرانسه و بقیه دنباله روهاشون
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      1 1
      قابل توجه قابل توجه سلبریتیهای متوهن تا پول داری رفیقام اردوغان ترکیه که با غرب مشکل نداره؟!
    • قدرت اسلام IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      5 1
      تا زمانی که مسلمانان باهم متحد نشوند و جلوی استکبار نه ایستند همین اش و همین کاسه است اتحدو یا ایهالمسلمون
    • یونس CA ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      4 3
      شاید منظور ایشان اشاره به هارپ باشد
    • * همراه IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      3 1
      کار زشت وغیر انسانی آدم هایی است که هنوز عقده تاریخی جنگ های صلیبی به دوش می کشند
    • اتیلا IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      6 3
      در بدترین شرایط ترکیه تومار اینان را درجنگ چناق قلعه پیچیددوباره به پا خواهد خواست دولت وملت ترک مطمن باشید
    • علی IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      2 6
      زورتر این شارلی ابدو را منفجر کنید وگرنه روی نژادپرستی اروپا را باز هم نمایان میکنند
    • علی IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      2 2
      نیازی به تانک نیست در اروپا مورد در خاک خودتان در خرابه های شارلی ابدو بازهم منفجر میشوید 😄😄😄😄🤲🤲😯😮😲
    • علی IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      4 2
      این کاریکاتور ، آزادی بیان نیست ، نفرت پراکنی هم نیست ، این کاریکاتور اوج وحشی گری و درنده خویی تفکری است که خودش هم باورش شده که مظهر حقوق بشر است. تفکری که بعد از جنگ جهانی دوم ، در اروپا مجدداً در حال شکل گیری است.
    • شهروند IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      5 5
      🤣🤣🤣🤣
    • عادل IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      5 2
      تسلیت به مردم عزیز ترکیه»🖤
    • سیما IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      1 3
      چرا کاخ سفید و کاخ های کشورهای غربی با زلزله نابود نمیشه ؟ واقعا چرا هر چی بد بختیه مال کشورهای اسیاییه
    • سعید IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      0 0
      فقط یک ایرانی با فرهنگ ایرانیت میتونه جنایت فطری اروپائیان و آمریکا را را درین لحظات خون بار و غمگین و رعب آور درک کند ، گلویم از بغض فشرده شده ...
    • آشنا IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      0 1
      توی سالهاییکه ترکیه با حمایت کردن از داعش خون هزاران بیگناه را بطور مستقیم یا غیرمستقیم میریخت کسی از ترکیه انتقاد نکرد
    • فاطمه IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      0 0
      دشمنان چی از جون مردم میخوان خدایا به خودشون مشغولشون کن آمین
    • فاطمه IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      0 0
      خدایا دشمنان اسلام و مردم مظلوم جهان را نابود کنه وهرکس که از این خوک‌های کثیف دفاع میکنه نابود کنه اینا جونورای انسان نما هستن خائن به وطن
    • رضا IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      0 0
      یکی از دلایل استبداد گسترده در خاورمیانه و ایران خودمون این که با اختناق شدید و بستن رسانه های آزاد مردم تعصبی،کم مطالعه گرد،نژاد پرست و متکبر این منطقه توسط مستبدهای هرمنطقه در جهل عمیق فرو برند. بدین ترتیب رسانه های داخلی می تونند تخیلات،توهمات و کینه های خودشون رو به اسم تحلیل کارشناسان و... بگن
    • علی AE ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      0 0
      اساسا فرانسوی ها مدعی آزادی و دموکراسی بیشترین جنایت‌ها را در رووندا و الجزایر و لیبی و آذربایجان و افعانستان انجام داده و یکی از پست ترین مردمان ارو پا هست
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      0 1
      خیلی هم خوبه کاریکاتورش ، ما ملت ایران حمایت میکنیم از فرانسمون ، تا درس عبرتی شود برای بادکوبه که از ترکیه حمایت نکند و مردم مظلوم ارمنستان را به خاک خون نکشد انشالله بلای بدتر از این سر آذربایجان و ترکیه بیاید و بدست همدیگر نابود بشوند
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      0 0
      متاسفم این یک پدیده طبیعی است نباید به سخره گرفت
    • اسی شاهرخ US ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      0 0
      مرگ برشارلی ابدو
    • اسی شاهرخ US ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      0 0
      مرگ برشارلی ابدو
    • AE ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
      0 3
      اگر سرمایه گذار داشتم به ایشان درس آزادی بیانی یاد میدادم که تمام شیاطین غرب عبرت بگیرند. از فضولی ،دخالت،تفرقه افکنی و ایجاد جنگ و نا امنی در خاور میانه و شرق دست بردارند. از ترس مرگ در خانه‌ های خود بمانند. (زمزمه مرگ)...
    • کامبیز IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
      0 2
      آزادی بیان رو که راست میگن وجود داره البته آزادی بیان غربی نه جای دیگر
    • صفرمحمودی DK ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      0 0
      ملت ما خیلی ساده آمد دانشمند آمریکایی گفته که دستگاه هارپ نمیتواند درعمق 18کیلومتری زمین مواد مذاب راتحریک کند نیازی نیست که مواد مذاب راتحریک کند براحتی می تواند آبهای زیرزمینی را بجوش بیاورد و باعث زلزله شود72
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      0 0
      خدا انشاءالله روزی خونه اش رو سر شارلی عابدو آوار کنه اون موقع میفهمه که طعنه به انسانهای مظلوم یعنی چه؟