۶ اسفند ۱۴۰۱، ۲۲:۰۵

استولتنبرگ:

نشست سه جانبه ترکیه، سوئد و فنلاند اواسط مارس برگزار می‌شود

نشست سه جانبه ترکیه، سوئد و فنلاند اواسط مارس برگزار می‌شود

دبیرکل ناتو اعلام کرد که با رئیس جمهور ترکیه برای برگزاری نشست سه جانبه اواسط ماه مارس میان ترکیه، فنلاند و سوئد به توافق رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان شمالی (ناتو) در رابطه با روند عضویت سوئد و فنلاند در این سازمان گفت: هفته گذشته (به وقت محلی) دیدار مطلوبی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه داشتم.

بر اساس اعلام این خبر گزاری، دبیرکل ناتو در ادامه در این خصوص اضافه کرد: در مورد آغاز دوباره رایزنی‌ ها و برگزاری نشستی سه جانبه بین ترکیه، فنلاند و سوئد در مقر ناتو با نظارت دبیرکل برای بررسی‌ توافقات سال گذشته در این زمینه و اتمام روند عضویت این کشورها در اواسط ماه مارس به توافق رسیدیم.

وی همچنین با اشاره به این که ۲۸ عضو از ۳۰ عضو سازمان ناتو پروتکل عضویت این کشورها را امضا کرده اند، ادامه داد: ترکیه دیدگاه مثبتی برای عضویت فنلاند دارد، اما برخی مسائل در مورد سوئد همچنان وجود دارد. دو کشور به تعهدات‌ شان عمل کرده و زمان اجرای پروتکل عضویت‌ شان فرا رسیده است.

استولتنبرگ گفت: پارلمان مجارستان هفته آینده (به وقت محلی) روند تصویت پروتکل عضویت دو کشور را به رأی خواهد گذاشت.

در ۱۸ مه ۲۰۲۲، هلسینکی و استکهلم درخواست‌های خود را برای پیوستن به ناتو به مقر این ائتلاف ارسال کردند، اما این روند توسط ترکیه، به عنوان عضو ناتو مسدود شد.

ترکیه از دو کشور خواسته است تا سازمان‌های کردی وابسته به پ. ک. ک را به عنوان گروه‌های تروریستی معرفی کنند، مظنونان به تروریسم و دست داشتن در کودتای ۲۰۱۶ را به آنکارا تحویل دهند و ممنوعیت ارسال سلاح به ترکیه را لغو کنند.

برای پیوستن به ناتو تأیید همه اعضای این سازمان ضروری است و تا کنون ۲۸ کشور از ۳۰ کشور موافقت خود برای عضویت سوئد و فنلاند را در ناتو اعلام کرده‌اند، اما تا کنون ترکیه و مجارستان درخواست سوئد و فنلاند را تأیید نکرده‌اند.

کد خبر 5719089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha