۱۱ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۱۱

نماینده مردم شهرکرد، سامان و بن در مجلس:

دولت باید در سیاست های ارزی خود تجدید نظر کند

دولت باید در سیاست های ارزی خود تجدید نظر کند

شهرکرد_نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید در سیاست های ارزی خود تجدید نظر کند زیرا در واقع ازجمله وظایف دولت‌ها حفظ ارزش پول ملی است.

احمد راستینه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: امسال با توجه به صادرات خوب و تراز تجاری مثبت، مشکلی برای تأمین ارز نداریم.

وی با اشاره به اینکه صادرکنندگان عمده نفت، فرآورده‌های نفتی، فروش فولاد و فرآورده‌های آن به عنوان مهم‌ترین تامین‌کنندگان سبد ارزی کشور هستند، گفت: دولت جایی که باید حاکم باشد، خود را به موازات تامین‌کنندگان ارزی قرار می‌دهد.

راستینه با بیان اینکه هم اکنون به تامین‌کنندگان ارز اجازه داده می‌شود که خودشان در تعیین قیمت آن نقش داشته باشند و ارز خود را با پیشنهادات ارزی‌شان در بازار عرضه کنند، توضیح داد: در بازار مبادله‌ای دولت نیز هم راستا با تامین‌کنندگان ارز در قیمت‌گذاری و تعیین سیاست‌های قیمتی برای حکمرانی و حفظ ارزش پولی قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: دولت در جایی که باید حاکم باشد، خود را به موازات تامین‌کنندگان ارزی قرار می‌دهد و خود یکی از تعیین‌کنندگان قیمت ارز می‌شود و از این رو نمی‌تواند سیاست‌های حکمرانی خود را در قصه ارز داشته باشد.

راستینه بیان کرد: در کنار این اتفاقات وقتی نتوانید بازارهای غیررسمی را مدیریت کنید، برنامه روشنی برای آن داشته باشید و برای جلب اعتماد مردم سیاست ارز پاشی را اجرا کنید یک تقاضای کاذب ایجاد کرده‌اید.

وی ادامه داد: وقتی اعلام می‌شود به هر کد ملی پنج هزار ارز داده می‌شود یک تقاضای کاذب ایجاد کرده‌اید زیرا کسی که نیازی به ارز ندارد از ترس ضرورت حفظ ارزش پول و سرمایه خود به تقاضاکنندگان ارز اضافه می‌شود و این یعنی یک تقاضای کاذب بر منابع ارزی کشور تحمیل می‌شود که این سیاست بسیار غلط است.

راستینه گفت: در هیچ جای دنیا مبادلات پولی در کشورشان به غیر پول رسمی خودشان انجام نمی‌شود اما در کشور ما خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها با قیمت ارزی مشخص می‌شود در نتیجه خروجی محصولات این‌ها با قیمت ارز و دلار قیمت‌گذاری می‌شود و این ما به‌تفاوت قیمت ارز و پول ملی بر تمام ارکان کشور تحمیل می‌شود.

وی توضیح داد: همین موضوع سبب ایجاد یک شبکه تورمی می‌شود که به واسطه قیمت‌گذاری ارزی به کشور تحمیل می‌شود و خروجی آن کاهش ارزش و قدرت پول ملی در مقابل ارزهای منطقه است.

کد خبر 5722438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha