۱۳ اسفند ۱۴۰۱، ۲۰:۰۸

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی قم خبر داد؛

دریافت ۱۳۰ ایده در رویداد فناورانه در مسیر کشاورزی دانش بنیان قم

دریافت ۱۳۰ ایده در رویداد فناورانه در مسیر کشاورزی دانش بنیان قم

قم- رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم از دریافت ۱۳۰ ایده در رویداد فناورانه در مسیر کشاورزی دانش بنیان قم خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود ترابی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اساسی‌ترین فعالیت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم در حوزه پژوهش است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم بیان داشت: برخی از پژوهش‌ها به صورت اختصاصی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم صورت می‌گیرد و دستاوردهای این پژوهش‌ها را در راستای افزایش بهره وری در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

ترابی افزود: در کنار مباحث تحقیقات، حوزه آموزش نیز دنبال می‌شود و در این بخش برنامه‌های خوبی داشته ایم و جز استان‌های برتر به شمار می‌رویم که آموزش‌های رسمی شامل هنرستان‌های کشاورزی است که دورس تخصصی دانش آموزان رشته کشاورزی از این مرکز هدایت و دنبال می‌شود.

وی عنوان داشت: ۸۰۰ دانش آموز دروس تخصصی خود را با مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم دنبال می‌کنند و از سویی دیگر هنرستان وابسته نیز داریم که تمامی فعالیت‌های آموزشی آنان از سوی این مرکز دنبال می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم با بیان اینکه آموزش بهره برداران نیز از دیگر برنامه‌های مرکز تحقیقات است و در کنار آن دوره‌های آزاد و دوره‌هایی برای کارکنان حوزه کشاورزی استان قم برگزار می‌شود افزود: عمده ترین فعالیت ما مباحث دانش بنیان است و مرکز رشد کشاورزی زیر مجموعه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم است که تعامل خوبی در این زمینه با پارک علم و فناوری وجود دارد.

ترابی افزود: سالانه ۵۰ طرح تحقیقاتی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم تهیه می‌شود و پس از تصویب در تهران به مرحله اجرا در می‌آید.

وی ادامه داد: ۱۰ عضو هیئت علمی و ده‌ها محقق در این مرکز کارهای پژوهشی را دنبال می‌کنند و تلاش می‌شود طرح‌ها بتواند مشکلات استان را حل کند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم ابراز داشت: سه ایستگاه فعال در قم داریم که در زمینه گیاهان زراعی و شیلات و امور دام پژوهش‌های لازم را انجام می‌دهند و در حوزه آموزش ۱۱ نیرو، کارهای ستادی را انجام می‌دهند و مربیان از بیرون گزینش و به کار گرفته می‌شوند.

ترابی با اشاره به اهمیت دانش بنیان کردن عرصه کشاورزی گفت: استان قم در سطح زیر کشت در مقایسه با استان‌های دیگر جایگاه بالایی ندارد اما در عرصه بهره وری عملکرد خوبی از سوی کشاورزان قمی صورت می‌گیرد.

وی افزود: امروز امکان افزایش سطح زیر کشت در قم و کشور نداریم و کشاورزی باید به سمت افزایش بهره وری حرکت کند و میزان محصول در واحد سطح و هکتار افزایش یابد و در این عرصه مباحث دانش بنیان راه ورود به امنیت غذایی کشور است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم عنوان داشت: مرکز رشد کشاورزی در قم تأسیس شد و ۲۰ شرکت دانش بنیان در حوزه‌های مختلف فعالیت دارند که هوشمند کردن کشاورزی، تجهیزات کشاورزی، بهره گیری از فناوری‌های نوین در عرصه کشاورزی از جمله اقدامات است.

ترابی با بیان اینکه دهکده فناوری کشاورزی در استان قم راه اندازی شده است که در ایستگاه پردیسان قرار دارد افزود: ۱۵ هکتار زمین برای ایجاد پردیس و یا دهکده کشاورزی اختصاص یافته است که شرکت‌های دارای توانمندی در این زمینه، در قالب واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله اقدامات پژوهشی و دانش بنیان کشاورزی انجام می‌دهند.

وی عنوان داشت: زمین و زیرساخت لازم در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد و سایر امکانات از حمله احداث ساختمان با خود شرکت‌ها است که استان قم جز شش استان کشور است که این دهکده را تأسیس کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم گفت: نیازمند ارتباط جدی با مراکز علمی و دانشجویان هستیم تا ایده‌های که در عرصه تولید دانش بنیان نقش آفرین باشد جذب شود و برگزاری رویداد فناورانه در مسیر کشاورزی دانش بنیان در قم برگزار شده است.

ترابی افزود: ۹۰ ایده دانشجویی و ۴۰ ایده دانش آموزی تاکنون دریافت شده است و این رویداد در راستای هویت بخشی به جوانان و نوجوانان است که آنان نیز می‌توانند طرح‌ها و ایده‌های خود را ارائه دهند.

وی ادامه داد: از روزهای گذشته آثار ارسالی داوری شده است که ۳۰ ایده انتخاب شده و در روز دوشنبه هفته جاری داوری نهایی در حضور کارشناسان و کشاورزان نمونه صورت می‌گیرد و صاحبان ایده از ایده‌های خود دفاع می‌کنند و در نهایت سه ایده به عنوان برگزیده نهایی انتخاب می‌شود.

وی تصریح کرد: این رویداد به دنبال جذب ایده‌ها و فکرهای دانشجویان و دانش آموزان در عرصه دانش بنیان شدن کشاورزی بوده است که افراد برگزیده در مراکز تحقیقاتی و مراکز رشد کشاورزی جذب خواهند شد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم ابراز امیدواری کرد: تلاش می‌شود تا در سالهای آینده شمار شرکت‌های دانش بنیان حوزه کشاورزی در قم از ۲۰ شرکت به ۴۰ شرکت برسد.

کد خبر 5725045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha