رئیس بانک مرکزی لبنان در جلسه بازپرسی حاضر نشد

رئیس بانک مرکزی لبنان در جلسه بازپرسی حاضر نشد

منابع لبنانی از عدم حضور ریاض سلامه رئیس بانک مرکزی این کشور در جلسه بازپرسی خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیاالیوم، رئیس بانک مرکزی لبنان در جلسه بازپرسی خود با حضور بازرسان اروپایی که برای دومین بار به منظور تحقیقات درباره ثروت وی به بیروت آمده اند، حاضر نشد.

شربل ابو سمره قاضی بازپرسی بیروت، تاریخ ۱۵ مارس را به عنوان زمان بازپرسی ریاض سلامه رئیس بانک مرکزی و رجا سلامه، برادر وی و ماریان حویک، دستیارش در پرونده اختلاس تعیین کرده بود.

یک مقام قضائی لبنانی تأکید کرد که قاضی بازپرس بیروت احضاریه رسمی به دفتر ریاض سلامه ارسال کرده و از او خواسته که روز چهارشنبه در جلسه بازپرسی با حضور بازپرس‌های اروپایی حاضر شود.

جلسه بازپرسی از ریاض سلامه به فردا پنجشنبه موکول شد.

قاضی شربل گفت: موعد جلسه بازپرسی از ریاض سلامه ساعت ۱۰ و نیم فردا پنجشنبه خواهد بود.

از سوی دیگر وکیل ریاض سلامه اعلام کرد که وی در جلسه فردا حاضر خواهد شد.

لازم به ذکر است که در سال گذشته یک واحد همکاری قضائی میان سه کشور اروپایی فرانسه و لوکزامبورگ و بلژیک، اعلام کرد که پس از تحقیق درباره اموال رئیس بانک مرکزی لبنان و بستگان وی ۱۲۰ میلیون یورو از حساب‌های وی و برادرش را به اتهام اختلاسی به حجم ۳۳۰ میلیون یورو در فاصله میان سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۱ بلوکه کرده است. ماه گذشته، یک نشریه سوئیسی خبر داد که رئیس بانک مرکزی لبنان بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار در ۱۲ حساب بانکی در سوئیس سپرده‌گذاری کرده است.

نشریه «زونتاگستسایتونگ» سوئیس، در یکی از این موارد، ۲۵۰ میلیون دلار در حساب «رجا سلامه» برای «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان وجود دارد. این نشریه افزوده که این ۱۲ حساب در بانک‌های گوناگون سوئیس هستند و حواله به آنها توسط یک شرکت خارجی ثبت‌شده در جزایر «ویرجین» انجام شده ضمن اینکه مبالغ بسیاری تحت عنوان خرید ملک به چند کشور اروپایی منتقل شده است.

با وجود همه شکایت‌ها و پرونده‌ها و تحقیقات و ممنوع‌الخروج شدن ریاض سلامه (۷۲ ساله)، وی همچنان از سال ۱۹۹۳ در منصب خود باقی مانده که یکی از طولانی‌ترین دوره‌های ریاست بانک مرکزی در جهان دانسته می‌شود. دوره مسئولیت او قرار است در مه ۲۰۲۳ پایان یابد و او اعلام کرده که تمایلی به تمدید دوره ریاست خود ندارد.

کد خبر 5734283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha