۲۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۹:۳۱

دیوان کیفری بین‌المللی برای پوتین حکم جلب صادر کرد

دیوان کیفری بین‌المللی برای پوتین حکم جلب صادر کرد

دیوان کیفری بین‌المللی امروز (جمعه) با متهم کردن روسیه به ارتکاب جنایت جنگی در اوکراین، برای رئیس جمهور روسیه قرار بازداشت صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دیوان کیفری بین‌المللی برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به اتهام جنایت جنگی در اوکراین، قرار بازداشت صادر کرد. مسکو همواره اتهامات علیه نیروهای روسیه مبنی بر ارتکاب جنایت در جریان جنگ یکساله با اوکراین را رد کرده است.

این دادگاه بین‌المللی با ادعای مظنون بودن پوتین به تبعید غیرقانونی کودکان و انتقال غیرقانونی ساکنان قلمرو اوکراین به فدراسیون روسیه، برای رئیس جمهور روسیه حکم بازداشت صادر کرده است.

اوایل هفته جاری، رویترز در گزارشی مدعی شده بود که دیوان کیفری بین‌المللی در نخستین حکم صادره پس از آغاز تحقیقات درباره جنگ اوکراین، برای برخی قرار بازداشت صادر خواهد کرد. این دادگاه به طور جداگانه برای ماریا آلکسیِونا، کمیسر حقوق کودکان فدراسیون روسیه نیز به اتهامی مشابه قرار بازداشت صادر کرده است.

دیوان کیفری بین‌المللی نخستین دادگاه دائمی بین‌المللی برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایت جنگی و جنایت تجاوز است و مقر آن در لاهه، هلند قرار دارد.

پوتین اواخر فوریه ۲۰۲۲ بنا به درخواست جمهوری‌های دونباس برای رهانیدن آنها از ستم رژیم نئونازی کی‌یف، فرمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین را صادر کرد.

پس از گذشت چند ماه از جنگ، جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک به همراه دو منطقه زاپروژیا و خرسون پس از برگزاری همه‌پرسی و موافقت اکثریت ساکنان این مناطق با پیوستن به روسیه، به طور رسمی به مسکو الحاق شدند.

کد خبر 5735616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • بابائی IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      1 1
      تا زمان که سران آمریکا در دادگاه لاهه محاکمه نشود حکم دیوان بین‌المللی کیفری علیه پوتین هیچ فایده ای، نتیجه ای و ارزشی ندارد. تا زمان که سران کشورهای اروپایی در دادگاه لاهه محاکمه نشود حکم دیوان بین‌المللی کیفری علیه پوتین هیچ فایده ای، نتیجه ای و ارزشی ندارد.
    • بابائی IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      1 1
      تا زمان که سران عربستان سعودی در دادگاه لاهه محاکمه نشود حکم دیوان بین‌المللی کیفری علیه پوتین هیچ فایده ای، نتیجه ای و ارزشی ندارد. تا زمان که سران رژیم کودک کش صهیونیستی در دادگاه لاهه محاکمه نشود حکم دیوان بین‌المللی کیفری علیه پوتین هیچ فایده ای، نتیجه ای و ارزشی ندارد.
    • بابائی IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      1 1
      حکم دیوان کیفری بین المللی علیه پوتین دیگر نمی تواند بر تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیرانسانی آمریکا، کشورهای اروپایی، عربستان سعودی، امارات، ترکیه، اسرائیل و مزدورانشان سرپوش بگذارد.
    • بابائی IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      1 1
      آمریکا و متحدانش در این مدت 20 تا 21 در افغانستان فقط بیش از 999 هزار بار مرتکب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت شده اند. دیوان کیفری بین‌المللی از سال 2001 تاکنون شریک جرم جنایت های آمریکا و متحدانش در افغانستان جهان بوده است. دیوان بین‌المللی کیفری اول باید از آمریکا و متحدانش شروع و آغاز کند.
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      1 1
      حکم بازداشت پوتین بی‌ارزش و بی‌معنی است حکم دیوان کیفری بین المللی علیه پوتین ارزش قانونی ندارد
    • بابائی IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      1 1
      اولویت ایران و هم عراق خروج تمام نظامیان آمریکا از خاک عراق است/ اولویت ایران و هم سوریه خروج تمام نظامیان آمریکا از خاک سوریه است.
    • بابائی IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      1 2
      اولویت مردم روسیه خروج تمام نظامیان آمریکا از خاک اوکراین است/ اولویت مردم روسیه خروج تمام نظامیان اروپا از خاک اوکراین است/ اولویت مردم روسیه خروج تمام نظامیان ناتو از خاک اوکراین است.
    • بابائی IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      1 1
      ترامپ مرتکب جنایت جنگی شده است. بایدن مرتکب جنایت جنگی شده است. آل سعود مرتکب جنایت جنگی شده است. اردوغان مرتکب جنایت جنگی شده است. نتانیاهو مرتکب جنایت جنگی شده است.
    • NP IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      1 0
      آمریکا غربی بودن یعنی دروغ گو ، خیانتکار، بهانه جو ، ریاکار ، سلطه گر ، دارای قوانین جنگلی داشتن ، تجاوزگر ، غارتگر ، و دارای نهادهای رسمی دروغین بر خلاف حفظ حقوق بشر ، مخفی کاری از واقعیت های حقیقی ملت های کشور خود ،درمورد ویژگی غرب از جمله آمریکا ما ملت ها مسلمانان بگیم کمه عاقلان دانند .
    • بابائی IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      1 1
      واکنش بایدن به صدور قرار بازداشت برای پوتین، دیگر نمی تواند بر تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیرانسانی آمریکا، کشورهای اروپایی، عربستان سعودی، امارات، ترکیه، اسرائیل و مزدورانشان سرپوش بگذارد.
    • بابائی IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      1 0
      دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا مرتکب جنایت جنگی شده است جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا مرتکب جنایت جنگی شده است که نیرو‌های آمریکا در افغانستان، عراق، لیبی، سوریه و یمن مرتکب جنایت جنگی شده‌اند.
    • بابائی IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      1 0
      سوال اینجاست که پس چرا دیوان کیفری بین‌المللی ناتوان و عاجز تاکنون حکم دستگیری حامیان اصلی تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی را صادر نکرده است.
    • بابائی IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      1 1
      سوال اینجاست که پس چرا دیوان کیفری بین‌المللی حکم دستگیری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا جنایتکار را صادر نکرده است. سوال اینجاست که پس چرا دیوان کیفری بین‌المللی حکم دستگیری بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم کودک کش صهیونیستی جنایتکار را صادر نکرده است.
    • بابائی IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      1 1
      و این در حالی است که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا جنایتکار در جنگ اوکراین و روسیه متهم است، نه مدعی
    • بابائی IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      1 1
      و این در حالی است که اوکراین هم با انواع سلاح های مختلف ساخت آمریکا و کشورهای اروپایی و اسرائیل به شهرهای مختلف روسیه حمله کرده است چرا؟
    • بابائی IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      1 1
      ما فقط از عملکرد و رفتار دوگانه دادگاه بین‌المللی اعتراض داریم و این در حالی است که آمریکا و متحدانش از سال 1945 تاکنون و در سایر سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار در سراسر جهان جنایت می کنند، آدم می کشند و هم دست به اقدامات تروریستی می زنند و همچنان نیز ادامه می دهند.
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      1 1
      اعتراف ورلد تریبیون: ناتو تسلیحات مورد نیاز داعش را تامین می‌کند/ اعتراف اردوغان: ناتو تسلیحات داعش را تامین می کند.