۱۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۹:۴۷

مهر گزارش می‌دهد؛

بررسی آمار سفر در نوروز رمضانی/ دلایل کاهش سفرها چه بود؟

بررسی آمار سفر در نوروز رمضانی/ دلایل کاهش سفرها چه بود؟

استقبال از سفرهای شخصی، افزایش اقامت در چادر و کاهش اقامت در هتل‌ها طی ایام نوروز ۱۴۰۲ در میان آمارهای ارائه شده توسط ارگان‌های مختلف عضو ستاد خدمات سفر بیشتر به چشم می آید و قابل تامل است.

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ نوروز ۱۴۰۲ با انجام سفرهای نوروزی دو هفته‌ای و انبوه طی شد این بار هم تحلیل سفرها توسط ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر انجام نگرفت تا آسیب‌ها و نقاط قوت آن مشخص شود. منتها در یک جلسه بدون حضور خبرنگاران باز هم تنها به ارائه آمار پرداختند و نه آسیب شناسی سفرها!

این اتفاقی است که هر سال می‌افتد و اگرچه چندین دستگاه عضو ستاد سفر هستند اما اگر هر کدام که کار خود را جداگانه انجام دهند و در قالب ستاد هماهنگی کار نکنند نیز باز هم مردم در تعطیلات نوروزی به سفر می‌روند. چه آنها که با وسایل حمل و نقل عمومی سفر می‌کنند و چه افرادی که خودروی شخصی را ترجیح می‌دهند.

از سویی هر ساله شاهد هستیم که دستگاه‌ها در جلسات ستاد سفر تنها به بیان گزارش می‌پردازند و برنامه ریزی ها و هماهنگی‌ها در داخل دستگاه‌ها انجام می‌شود و نه ستاد سفر. چون بسیاری از آنها مانند وزارت راه و شهرسازی در داخل دستگاه خود جلسات ستاد سفر را برگزار می‌کنند بدون آنکه نیازی به حضور وزارت میراث فرهنگی داشته باشند.

امسال نیز برنامه ریزی‌هایی صورت گرفت تا مردم بهتر بتوانند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، هتل‌ها هم تا جایی که امکان داشتند قیمت‌ها را به نرخ مصوب رساندند تا جبران تخفیف‌هایی که می‌دادند شود. از آن طرف بوم گردی‌ها نیز که هنوز ضابطه درستی ندارند، به حدی قیمت‌ها را بالا بردند که نرخ آنها با نرخ اقامت در هتل تفاوت محسوسی نداشت.

غیر از آن نظارت بر خانه مسافرها انجام نمی‌شد و همانند ویلاها و خانه‌های اجاره‌ای غیر رسمی فعالیت می‌کردند. چون در سال ۱۴۰۱ مجریان خانه مسافرها خلع ید شدند.

اما امسال سفرهای نوروزی یک تفاوت ویژه داشت و آن هم همزمانی عید نوروز با ماه رمضان بود. این همزمانی موجب شد خیلی‌ها در هفته دوم عید به سفر نروند یا سفرها با مدت ماندگاری کمی رو به رو شود.

تورم بی سابقه و تأثیر آن روی سفر

به هر حال بررسی برخی از آمارهای ارائه شده توسط دستگاه‌های متولی سفر در ایران نشان می‌دهد که وضعیت سفرهای نوروزی ۱۴۰۲ به چه صورت بوده است. این آمارها نشان می‌دهد مردم پس از سال‌ها تردید در سفر به دلیل شیوع کرونا، این بار با با تورم بی سابقه‌ای رو به رو شده‌اند که آنها را از انجام سفرهای مطلوب برحذر می‌کرد. چرا که هزینه سفر یک خانواده چهار نفره در سه روز و اقامت در هتل یا مراکز رسمی مجوزدار بسیار گران شده است.

در عین حال که هتلداران از کاهش اقامت در هتل خبر دادند اسکان فرهنگیان در مدارس و خانه‌های معلم تقریباً با همان میزان افزایش رو به رو بوده است

بنابراین بسیاری از شهرها شاهد افزایش اقامت چادرخواب ها بوده‌اند و میزان سفرهای شخصی و سفر با وسایل حمل و نقل عمومی نیز افزایش پیدا کرد. همچنین در عین حال که هتلداران از کاهش اقامت در هتل خبر دادند اسکان فرهنگیان در مدارس و خانه‌های معلم تقریباً با همان میزان افزایش رو به رو بوده است.

توزیع سفرها نیز آن طور که انتظار می‌رفت به سبک سالهای پیش انجام شد. به گفته مصطفی فاطمی دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور در جلسه‌ای که روز یازدهم فروردین برگزار شد؛ بیشترین میزان سفرها به مقصد استان‌های مازندران، گیلان، هرمزگان، خراسان رضوی، فارس، خوزستان، بوشهر، اصفهان، آذربایجان شرقی انجام شده است. همچنین بیشترین اقامت رسمی به ترتیب در استان‌های خراسان رضوی، هرمزگان، گیلان، مازندران، فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی بوده است.

این آمار نیز نشان می‌دهد که همچنان استان‌های شمالی و شهرهایی که در طول سال همواره مقصد سفر بوده‌اند، مورد توجه قرار دارند و شهر جدیدی در این سال‌ها به عنوان مقصد گردشگری به این فهرست‌ها اضافه نشده است.

آمار تردد جاده بین استانی و شهری در کشور

طبق اعلام سردار سید تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور فراجا ۵۱۳ میلیون تردد از زمان آغاز طرح نوروزی یعنی ۲۴ اسفند تا پایان روز ۱۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۲ انجام شده است. در این جابه جایی ها ۸۷۱ تن در صحنه تصادفات رانندگی جان باختند. در سال گذشته سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهور تعداد کشته شدگان را حدود ۷۴۶ نفر دانست.

۱۶ میلیون نفر از حمل و نقل عمومی استفاده کردند

در مقابل، شهریار افندی‌زاده سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که تعداد مسافران جابجا شده در سطح کشور توسط حمل و نقل عمومی از ابتدای طرح نوروزی یعنی ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ در بازه ۲۰ روز بیش از ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر بوده است.

وی گفت: تا کنون ۶ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۷۹۸ مسافر توسط حمل و نقل عمومی جاده‌ای به مسافرت رفته‌اند و ۴۵ میلیون خودرو در جاده‌های کشور تردد داشته‌اند.

بررسی آمار سفر در نوروز رمضانی/رمضان و تورم، آمار سفرها را کم کرد

۳۵ درصد کاهش اقامت در هتل

اگرچه جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران کشور به خبرنگار مهر گفت: هتل‌های کشور در هفته اول با ۲۵ درصد و در هفته دوم عید با ۳۵ درصد کاهش اقامت در هتل‌های کشور رو به رو بوده‌اند؛ اما در مقابل آن مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفته است که با رشد ۳۰ درصدی پذیرش مهمانان نوروزی (فرهنگیان و خانواده آنها) در اقامتگاه‌های خانه معلم و مدارس رو به رو شده‌اند.

درآمدی میلیاردی از اسکان فرهنگیان

همچنین بیش از یک میلیون و ۶۶۷ هزار نفر تا روز ۱۳ فروردین از این اقامتگاه‌ها استفاده کرده‌اند که بیشترین پذیرش نیز در استان‌های فارس، اصفهان و خراسان رضوی بوده است.

بررسی آمار سفر در نوروز رمضانی/رمضان و تورم، آمار سفرها را کم کرد

طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش تا روز نهم فروردین ماه نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از اسکان فرهنگیان در اقامتگاه‌های این وزارتخانه بوده است.

۶ میلیون نفر بلیت الکترونیکی موزه خریدند

در نشست جمع بندی آمار ستاد تسهیلات سفر که امروز در وزارت میراث فرهنگی برگزار شد، بخش‌های مختلف وزارت خانه آماری را ارائه دادند. از جمله مرتضی ادیب زاده مدیرکل امور موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که گفت: در نوروز ۱۴۰۲ حدود شش میلیون نفر بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی که امکان صدور بلیت الکترونیکی داشته‌اند، ثبت شده است.

ادیب‌زاده بیان کرد: در نوروز امسال، از مجموع ۲۶۸ موزه، ۱۵۳ پایگاه ملی و جهانی و ۳۵ محوطه تاریخی که امکان برگزاری مراسم و رویدادهای فرهنگی را داشتند، حدود شش میلیون بازدید ثبت شده که حکایت از بازدید ۴.۵ میلیون نفر از این اماکن را دارد. البته این تعداد مربوط به اماکن و موزه‌هایی است که امکان فروش بلیت الکترونیکی را داشته‌اند.

بررسی آمار سفر در نوروز رمضانی/رمضان و تورم، آمار سفرها را کم کرد

مریم جلالی معاون صنایع دستی کشور نیز گفت: در نوروز امسال ۹۲۰ بازارچه صنایع‌دستی ایجاد شده که ۱۱۵۰۰ غرفه دارد. این در حالی است که علاوه بر این تعداد بازارچه که به همت همکاران ستادی و استانی در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برپا شد، با همکاری سایر دستگاه‌ها مانند شهرداری‌ها و … شاهد برپایی تعداد دیگری بازارچه صنایع‌دستی بودیم.

برقراری ۲۱ هزار پرواز نوروزی

محمد محمدی‌بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از برقراری ۲۱ هزار پرواز نوروزی در امنیت کامل و جابجایی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزارنفر مسافر در یازه زمانی ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: ۸۳ درصد پروازها به‌موقع انجام شد.

اتفاقات خوشایند سفرهای ۱۴۰۲

با این وجود برخی اتفاقات در طول نوروز امسال نیز باعث شده بود تا طعم خوشی زیر زبان گردشگران نوروزی بیاید از جمله اینکه برای اولین بار در بندر چابهار شناور گردشگری دریایی راه اندازی شد.

قاسم عسکری‌نسب مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: پس از اخذ مجوزهای قانونی دریایی و ارگان‌های نظارتی توسط متولیان امر و متقاضیان برگزاری تورهای گردشگری دریایی و با استفاده از توان بومی محلی و افزایش ضریب ایمنی دریانوردی از جمله تأمین جلیقه نجات به تعداد گردشگران دریایی، تأمین حلقه‌های نجات، تأمین مسیر ایمن تردد به شناور، نرده‌کشی و ایمن‌سازی دیوارهای اطراف و تهیه بروشورهای نکات حفاظت ایمنی سفر و حفظ محیط‌زیست و گماردن راهنمایان و تورگردانان، تلاش کردیم تا برای نخستین‌بار در تاریخ بندر چابهار گردشگری دریایی توسط شناورهای سنتی شروع به کار کند.

بررسی آمار سفر در نوروز رمضانی/رمضان و تورم، آمار سفرها را کم کرد

او اضافه کرد: این حرکت تفریحی و فرهنگی دریایی با هدف اشاعه فرهنگ ایمنی و زیست‌محیطی دریایی و معرفی ظرفیت‌های موجود چابهار که مدت‌ها مورد غفلت قرار گرفته بود نوروز امسال با راه‌اندازی گردشگری دریایی با شناورهای سنتی انجام شد که مورد استقبال بسیار خوب گردشگران و شهروندان چابهاری قرار گرفت.

پیش از این مرکز آمار ایران در آخرین گزارش‌های ارائه داده در طرح آمارگیری از گردشگران ملی، وضعیت سفرهای داخلی ایرانی‌ها را این طور ارزیابی کرد که بیشتر سفرها در طول سال با هدف دیدار دوستان و بستگان انجام می‌شود و بنابراین بیشترین اقامت نیز در خانه آشنایان بوده است.

این آمار را می‌توان به آمار نوروز ۱۴۰۲ نیز بسط داد چون همچنان ایرانی‌ها در ایام عید بیشتر به منازل اقوام می‌روند و در تلاش هستند برای کاهش هزینه‌ها، سفرهای شخصی انجام دهند تا استفاده از تورهای گردشگری.

کد خبر 5745665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha