داودنعمتی انارکی عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما با تحلیل روند انتشار خبر درگذشت کیومرث پوراحمد در رسانههای داخلی و خارجی و حتی فضای مجازی به خبرنگار مهر گفت: موضوع فوت، درگذشت، مرگ خودخواسته، پایان دادن اختیاری به زندگی و خودکشی در خصوص کیومرث پور احمد، اصطلاحاتی است که در این چند روز که از خبر درگذشت این کارگردان میگذرد، توسط رسانهها رونمایی شده است. قاعده بکار بردن هریک از این واژگان توسط رسانهها و افرادی که تحلیلهایی را ارائه کرده اند نیز برگرفته از سه عامل اصلی است؛ شناخت و نگرشی که نسبت به مرحوم پور احمد دارند، نوع نگاهی که به آثار او وجود داشته و شرایط جامعه امروز.
وی افزود: طبیعی است هر کدام از زاویه دید خود به موضوع بپردازند، اما نکته اصلی اینجاست که مخاطب هم پذیرش هر یک از این واژگان را بر مبنای پیش فرضهای خود نسبت به این کارگردان شناخته شده کشور و فعالیتهای هنری اش مورد توجه قرار میدهد و میپذیرد. اگر مخاطب شرایط زندگی و محیط اجتماعی را در نظر داشته باشد، قاعدتاً با واژه مرگ خودخواسته بیشتر ارتباط برقرار میکند تا خودکشی و مضمون منفی آن؛ چرا که رابطه انسان با نظام اجتماعی رابطه ابژه ای است.
این کارشناس علوم ارتباطات و رسانه گفت: زمانی میتوان نسبت به یک رویداد به فهم مشترک رسید که اطلاعات مربوط به رویداد از جنبههای مختلف در اختیار رسانهها قرار گیرد. در چنین شرایطی رسانهها قادر خواهند بود مخاطب خود را به عینیت واقعی رویداد نزدیک کنند و اگر مخاطب حس کند خبر و تحلیل اطراف آن به عینیت رویداد نزدیک است، آن خبر برایش باورپذیرتر خواهد بود.
نعمتی انارکی گفت: در مورد رسانههای خارجی هم این قاعده مصداق دارد. آنها سعی کردند خبر مرگ کیومرث پور احمد را با توجه به شرایط جامعه امروز ایران به برخی مسائل گره بزنند. در چرخه پوشش خبری اینرسانهها این مسائل نقش اساسی داشت. اگر دقت کنید حتی حاشیههای این رویداد را با رویکرد مورد اشاره به همان قاعده، منعکس میکنند. اما همانطور که گفتم، باورپذیری مخاطب نسبت به این اخبار و تحلیلهای آنها بستگی به پیش فرضهای ذهنی مخاطب نسبت به این کارگردان دارد.
عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما ادامه داد: در مورد اینکه برخی رسانهها و یا در فضای مجازی بعضاً مشکوک بودن این فوت یا خودکشی را مطرح کرده اند، شاید به این دلیل باشد که نهادهای مربوطه مانند پزشکی قانونی و یا پلیس که احتمالاً پیگیر ماجرا هستند، اطلاعات مشخصی ارائه نکرده اند. در فضایی که هنوز نتایج بررسیها بطور دقیق اعلام نشده، باید منتظر چنین برداشتهایی از سوی رسانهها باشیم.
وی در پایان گفت: به هر حال باید در پرداخت رسانهای به خبر درگذشت کارگردان شناخته شده ایرانی که خیلیها با آثار او زندگی کرده اند و لحظات امید بخشی برای خود رقم زده اند، دقت بیشتری شود، از حدس و گمان پرهیز شود و انتشار اخبار بر پایه واقعیتها باشد. در واقع باید آنرا مثل یک پازل دید و با چیدن تکههای پازل که همان اطلاعات دقیق است به حقیقت آن پی برد.
نظر شما