۲۶ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۳۴

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

کاهش ورودی سد تهم تأمین آب شرب زنجان را دچار چالش می‌کند 

کاهش ورودی سد تهم تأمین آب شرب زنجان را دچار چالش می‌کند 

زنجان-سرپرست شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: با توجه به حجم آب موجود در سد تهم و عدم تغییر در الگوی بارش‌ها، تأمین آب آشامیدنی زنجان در سال‌های آتی با مشکل جدی مواجه خواهد شد. 

اکبر باقری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در مورد وضعیت آب شرب اظهار کرد: در حال حاضر سه منبع شامل سدهای تهم، کینه‌ورس و تالوار برای تأمین آب شرب در استان زنجان داریم و حجم پرشدگی سد تهم که در سال گذشته تقریباً ۳۱ درصد بود، امسال به ۲۱ درصد رسیده یعنی نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش را شاهد هستیم.

وی در مورد میزان ذخیره آب پشت سدها بیان کرد: تا تاریخ ۱۸ فروردین ماه حجم آب موجود در مخزن سد تهم ۲۰.۷۴ میلیون مترمکعب، سد گلابر ۵۰.۳۴ میلیون مترمکعب، سد کینه‌ورس ۸.۵۵ میلیون مترمکعب و سد تالوار ۱۲۳.۴۱ میلیون مترمکعب برآورد شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به اینکه سد تهم منبع مهم تأمین آب شرب زنجان است، ابراز کرد: با توجه به حجم آب موجود در سد تهم در صورت عدم تغییر در شرایط اقلیمی و بارش و ادامه روند فعلی، طی سال‌های آتی تأمین آب شرب کل شهر زنجان از سد تهم با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در راستای حفظ این منبع مهم و حیاتی شهر، ساخت و سازهای تهدیدآمیز در حریم آن، قلع و قمع شده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر این مطالعه راه‌های افزایش آورد از مناطق اطراف به سد تهم در دستور کار مشاور قرار دارد.

باقری یادآور شد: با توجه به آورد سدها در سال آبی ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ باید ۱۱ میلیون مترمکعب آب از سد تهم برای تصفیه‌خانه فرستاده و وارد شبکه آبرسانی شهر کنیم ولی اکنون ۶ میلیون مترمکعب بوده و ۵ میلیون نسبت به مصرفمان عقب هستیم.

وی در مورد منابع جدید تأمین آب شرب عنوان کرد: ۱۰ حلقه چاه جدید توسط آب و فاضلاب برای جبران کم آبی سد تهم و چاه‌های شرق زنجان درخواست شده که نسبت به صدور مجوزهای لازم اقدام شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد مصرف آب شرب در کل استان زنجان چه در شهرها و چه در روستاها از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود، این موضوع زنگ خطری برای افت آب‌های زیر زمینی به‌شمار می‌رود.

کد خبر 5755200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      0 0
      امور آب( دولت) آب دزدی نکنه و آب شرب مردمو به کارخانه ها و باغ شهرهای خصوصیه بستگانش نده آب سد تهم هیچ وقت کم نمیشه .