۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۴۶

سریل رامافوزا:

آفریقای جنوبی از دادگاه کیفری بین‌المللی خارج می‌شود

آفریقای جنوبی از دادگاه کیفری بین‌المللی خارج می‌شود

رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرد: آفریقای جنوبی به دلیل صدور حکم بازداشت «پوتین»، از دادگاه کیفری بین‌المللی خارج می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه اینتل ریپابلیک، آفریقای جنوبی پس از صدور حکم بازداشت «ولادیمیر پوتین»، از دادگاه کیفری بین المللی (ICC) خارج خواهد شد.

بر اساس اعلام این رسانه، «سریل رامافوزا» (Cyril Ramaphosa) رئیس جمهور آفریقای جنوبی در این باره گفت که تصمیم مذکور پس از برخورد ناعادلانه دادگاه کیفری بین المللی با برخی کشورها گرفته شده است.

حکم بازداشت صادر شده از سوی دیوان بین‌المللی کیفری از نظر فنی به این معنی است که آفریقای جنوبی پس از ورود پوتین به اجلاس بریکس در ژوئن مجبور به بازداشت وی خواهد شد، اما این کشور تصریح کرده است که رهبر روسیه به گرمی مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

دیوان کیفری بین‌المللی در ماه های گذشته برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به بهانه ارتکاب جنایت جنگی در اوکراین، قرار بازداشت صادر کرد. مسکو همواره اتهامات علیه نیروهای روسیه مبنی بر ارتکاب جنایت در جریان جنگ یکساله با اوکراین را رد کرده است.

این دادگاه بین‌ المللی با ادعای مظنون بودن پوتین به تبعید غیرقانونی کودکان و انتقال غیرقانونی ساکنان قلمرو اوکراین به فدراسیون روسیه، برای رئیس جمهور روسیه حکم بازداشت صادر کرد.

رویترز پیشتر در گزارشی مدعی شده بود که دیوان کیفری بین‌المللی در نخستین حکم صادره پس از آغاز تحقیقات درباره جنگ اوکراین، برای برخی قرار بازداشت صادر خواهد کرد. این دادگاه به طور جداگانه برای ماریا آلکسیِونا، کمیسر حقوق کودکان فدراسیون روسیه نیز به اتهامی مشابه قرار بازداشت صادر کرد. دیوان کیفری بین‌المللی نخستین دادگاه دائمی بین‌المللی برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایت جنگی و جنایت تجاوز است و مقر آن در لاهه، هلند قرار دارد.

کد خبر 5763239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha