۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۱۵

حاجی دلیگانی در موافقت با استیضاح فاطمی امین:

ساختار تصمیم‌گیری اقتصادی دولت دچار اشکالاتی است

ساختار تصمیم‌گیری اقتصادی دولت دچار اشکالاتی است

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت:مهم‌ترین بخش اقتصادی دولت وزارت صمت است که بالغ بر ۶۵ سهم اقتصادی کشور در این حوزه صنعت معدن و صادرات و واردات از این وزارتخانه اثر پذیری دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس در موافقت با استیضاح فاطمی امین در صحن علنی مجلس، گفت: ساختار تصمیم‌گیری اقتصادی دولت دچار اشکالاتی است و ما با واقعیت‌هایی در جامعه مواجه هستیم و موضوعاتی را می‌بینیم و هیچکدام آن‌را نمی‌توانیم توجیه یا تبیین کنیم زیرا از آنجا که نشأت می‌گیرد که عرض کردم.

وی با اشاره به اینکه از خداوند می‌خواهم آنی و لحظه‌ای ما را به حال خود واگذار نکند، افزود: مهم‌ترین بخش اقتصادی دولت وزرات صمت است که بالغ بر ۶۵ سهم اقتصادی کشور در این حوزه صنعت معدن و صادرات و واردات از این وزارتخانه اثر پذیری دارد.

عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز متأسفانه قیمت یک خودرو یک شاخص شده است و حتی در مسائل اجتماعی هم که می‌خواهیم تذکر دهیم در پاسخ می‌گویند پراید چند شده است؟ این یک شاخص شده است.

نماینده مردم برخوار، شاهین‌شهر و میمه در مجلس اظهار داشت: ۱۸ ماه است از صدرات آقای فاطمی امین می‌گذرد. هم شما و هم ما تلاش کردیم شرایط اصلاح شود اما نشد. مگر موضوع وزرات و وکالت من و شما است؟ ما آمده‌ایم به نام جمهوری اسلامی کار کنیم. حکومت داری که اینگونه نمی‌شود. در حالی که ما علاوه بر مسائل معنوی باید رفاه را هم فراهم کنیم.

وی افزود: تا کنون جز تذکرهای شفاهی ۲۹۰ تذکر کتبی دادیم. همچنین ۲۵۰ مورد سوال کرده و ۵ مورد هم اعلام جرم کردیم اما اثری نداشته است.

حسینعلی حاجی دلیگانی در ادامه گفت: در صنعت خودرو، معدن، واردات، صادرات و تنظیم بازار که محورهای نظارتی همکاران بوده است و به نتیجه نرسیده است و بعد از آن مجبور شدیم و استیضاح را مطرح کردیم.

وی افزود: بعد از همه این موارد و استیضاح قبلی که دولت یک بار دیگر مهلت داد علاوه بر رأی اعتماد اولیه، آیا روند خدا وکیلی برای مردم اصلاح شده است و اثرش را در جامعه دیده‌ایم؟

دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: آن روز که نامه استیضاح را امضا می‌کردم اصلاً نمی‌دانستم چه کسانی امضا می‌کنند یا خیر، بنده احساس کردم به خاطر همان اشکالی که در تیم اقتصادی دولت قرار دارد، ۳ استیضاح وزیر اقتصادی باید تغییر کند.

نماینده مردم برخوار، شاهین‌شهر و میمه در مجلس ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی را که خود رئیس جمهور در مورد او تصمیم گرفت. وزیر اقتصاد که با نظر نمایندگان از رأی افتاد و وزیر صمت که حالا مراحل استیضاح آن به اینجا رسیده است.

وی تصریح کرد: مگر نمی‌گوییم که مردم ایران بصیر و هشیار هستند و همه چیز را می‌فهمند. پس خدای نکرده که نمی‌خواهیم فقط تعارف کرده باشیم در حالیکه ما واقعاً انتقاد داریم.

حاجی دلیگانی تاکید کرد: وقتی آقای فاطمی امین آمدند پراید ۱۰۰ میلیون تومان بوده و حالا ۳۰۰ میلیون شده است. حالا من و شما بین مردم برویم چه چیزی به مردم بگوییم. تا حرفمان را قبول کنند.

عضو هیأت رئیسه مجلس ادامه داد: مردم می‌گویند دست همه اینها با هم و در دست یکدیگر است و همه بازی خودشان است. مردم می‌گویند بازی قیمتی راه می‌اندازند یکی می‌گوید ۷۰ درصد خودرو را گران کنیم و دیگری می‌گوید ۳۰ درصد گران کنیم و پس از آن میانه آن را می‌گیرند و مثلاً ۵۰ درصد گران می‌کنند تا مردم بگویند خوب است ۷۰ درصد گران نشد؛ در حالی که مردم اینها را می‌فهمند.

وی متذکر شد: من برای مطالبات مردم حرفی و جوابی ندارم که بگویم. حتی به اقوام درجه یک هم نمی‌توانم حرفی بزنم چون به ما می‌گویند پس شما در مجلس چه کاره هستید؟

حاجی دلیگانی در ادامه خاطر نشان ساخت: درست است مجلس و دولت یکی باشد و با هم هماهنگی داشته باشند اما نتیجه این موضوع را مردم باید در سفره خود ببینند. در حالی که مردم می‌بینند سیمان، میلگرد، پروفیل آلومینیوم شیشه و …چند شده است؟

وی ادامه داد: اگر اصل مردم هستند و نظام مردم سالاری دینی است پس باید حرف حقش مردم را توجه کنیم و کاری انجام دهیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ما کدام راه را برای اصلاح وزارت صمت نرفتیم و این وزارت خانه اصلاح شد؟

عضو هیأت رئیسه مجلس اذعان کرد: مردم حق دارند از ما گله مند باشند و فرقی نمی‌کند از کدام قوه باشد. مهم کارآمدی است و باید متوجه باشیم که حکومت می‌کنیم و این را برخی شوخی گرفته اند. اینها مسائل اصلی ماست.

حسینعلی حاجی دلیگانی در ادامه خاطر نشان کرد: اصل در جمهوری اسلامی، فسادستیزی و پاکدستی است، اما باید این موضوع در زندگی مردم اثرگذار باشد. برای مردم کارآمدی باید ملموس باشد. من معتقدم در وزارت صمت، مردم دیده نشده‌اند و واسطه‌هایی آمده اند و وضعیت را به اینجا رسانده اند.

وی با انتقاد از فاصله قیمت تمام شده خودرو در کارخانه و در زمان رسیدن به مردم اظهار داشت: قیمت تمام شده یک خودرو ۸۰۰ میلیون تومان اعلام می‌شود، اما در بورس با کدام اجازه کشف قیمت شده و بیش از ۲ میلیارد تومان می‌شود؟ حال این سوال مطرح است؛ این تفاوت ۱.۲ میلیارد تومانی به جیب چه کسانی می‌رود؟ در اینجا مردم می‌گویند اگر سود آن برای بیت المال هزینه شود ایرادی ندارد، اما ما راضی نیستیم که در حقوق‌های نجومی مصرف شود.

نماینده مردم برخوار، شاهین‌شهر و میمه در مجلس در ادامه سخنان خود در موافقت استیضاح تصریح کرد: شادی مردم با ثبات و اثر گذاری عملکرد ما در سفره آنان فراهم می‌شود. آیا واحدهای صنعتی سوخت یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند، در حالی که سوخت را با قیمت کم دریافت می‌کنند پس چرا محصول خود را گران می‌فروشند؟ آیا این هنر مدیریت است که از جیب مردم هزینه شود؟ من معتقدم کاش آقای فاطمی امین را رئیس جمهور خود تغییر می‌داد، چرا که ایشان در این مسئولیت نمی‌تواند خدمت کند البته ممکن است در دیگر جاها موفق باشند اما در وزارت صمت موفق نبودند.

کد خبر 5767381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha