۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۱:۵۱

۱۹ میلیون سودانی در معرض گرسنگی و سوء‌تغذیه شدید قرار دارند

 ۱۹ میلیون سودانی در معرض گرسنگی و سوء‌تغذیه شدید قرار دارند

سازمان ملل اعلام کردند تداوم جنگ داخلی و بحران کنونی در سودان در ماه‌های آینده 19 میلیون نفر از مردم این کشور را در معرض گرسنگی شدید قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل به نقل از برنامه جهانی غذا اعلام کرد تداوم بحران کنونی در سودان باعث می‌شود در ماه‌های آینده بیش از ۱۹ میلیون نفر از مردم این کشور در معرض گرسنگی و سوء‌تغذیه شدید قرار گیرند.

بامداد ۱۵ آوریل در خارطوم، پایتخت سودان و شهرهای مختلف این کشور بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع درگیری‌های مسلحانه آغاز شد و به مناطق دیگر گسترش یافت که در پی آن، تخلیه شهروندان کشورهای خارجی از سودان شروع شد.بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت در این درگیری‌ها تاکنون ۵۱۲ نفر کشته شده‌اند.

بحران کنونی در سودان نتیجه درگیری و رقابت میان دو ژنرال قدرتمند این کشور است؛ در یک‌طرف «عبدالفتاح برهان»، فرمانده ارتش و رئیس حکومت موقت و در سمت دیگر محمد حمدان دقلو، مشهور به «حمیدتی»، معاون پیشین و فرمانده شبه‌نظامیان موسوم به «نیروهای پشتیبانی سریع سودان» قرار دارد.

پس‌ازآن‌که سودانی‌ها در جریان یک خیزش مردمی، عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان را پس از سه دهه در سال ۲۰۱۹ برکنار کردند، نیروهای ارتش به فرماندهی ژنرال برهان و ژنرال حمیدتی در سال ۲۰۲۱ مانع از روند گذار کشور به نظام انتخاباتی و دموکراسی شدند و همین امر تحولات سیاسی سودان را پیچیده‌تر کرده است. پافشاری مردمی برای روند انتقال قدرت به غیرنظامیان و فشار فزاینده بین‌المللی و منطقه‌ای برای ایجاد ثبات و امنیت در این کشور پهناور، باعث پیچیده‌ترشدن تحولات سیاسی سودان و ابهام در چشم‌انداز برون‌رفت از این تنش‌ها و درگیری‌ها شده است.

کد خبر 5772013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha