۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۱۹

محقق آب و خاک گلستان:

۳۰سال هشدار برای شالیکاری در گلستان/ضریب نفوذ خشکه کاری کاهش یافت

۳۰سال هشدار برای شالیکاری در گلستان/ضریب نفوذ خشکه کاری کاهش یافت

گرگان- عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با بیان اینکه از ۳۰ سال پیش هشدارهای لازم را برای شالیکاری داده ایم، گفت: این کشت هیچ جایگاهی در کشت تابستانه ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا کیانی شامگاه دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهارکرد: برای کشت شالی چند مسئله از جمله فنی، معیشت مردم و سیاست گذاری مطرح است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: بر اساس آمار کشت شالی بین ۱۳ الی ۱۴ هزار مترمکعب در هکتار آب مصرف می‌کند.

وی بیان کرد: ما از ۳۰ سال پیش هشدارهای لازم را داده‌ایم و هم اکنون باید امامان جمعه و جماعت در این زمینه ورود کنند.

کیانی ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد از منابع زیرزمینی مختص برنج بوده لذا با توجه به اینکه این گیاه بیش از ۸۳ درصد منابع آبی را استفاده می‌کند هیچ جایگاهی در کشت تابستانه ندارد.

محقق آب و خاک گلستان با بیان اینکه بین دو نگاه کشاورز معیشت و نگاه فنی متولیان باید همخوانی ایجاد شود، اضافه کرد: دو نگاه کوتاه مدت و بلندمدت باید در نظر گرفته شده تا بتوانیم کشت این محصول را مدیریت کنیم.

وی بیان کرد: خشکه کاری شالی یکی از این روش‌ها است که مصرف آب را از ۱۳ هزار مترمکعب به هفت هزار و ۵۰۰ هزار مترمکعب می‌رساند.

کیانی توضیح داد: آمار خشکه کاری پایین بوده و دلیل آن هم کاهش عملکرد دو تن در هر هکتار است و لذا کشاورز حاضر نیست از درآمد ۳۰۰ میلیونی هر هکتار چشم بپوشد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان ادامه داد: آب را مجانی در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم و انتظار معجزه داریم که وی از این درآمد چشم پوشی کنند.

وی گفت: آب ارزان‌ترین کالایی است که در گلستان وجود دارد، کشاورز برای بذر، کود، سم و غیره هزینه زیادی پرداخت می‌کند اما برای آب ۳۰ ریال در نظر گرفته شده است.

کیانی بیان کرد: خشکه کاری در مقابل کشت گیاهان تابستانه مانند کلزا و پنبه درآمد بیشتری دارد و می‌تواند با آنها رقابت کند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: باید در سیاست کلان از این روش حمایت شده و کشاورزانی که از خشکه کاری استفاده می‌کنند سهمیه آب آنها صرفه جویی شده و با ایجاد بورس آب، دولت آن را خریداری کند.

کد خبر 5775093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha