۸ آبان ۱۳۸۶، ۱۲:۲۰

مدیر عامل سازمان نوسازی:

شهرداری تهران در زمینه نوسازی بافت فرسوده به تولید دانش جدید رسیده است

شهرداری تهران در زمینه نوسازی بافت فرسوده به تولید دانش جدید رسیده است

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران در حال حاضر به تولید دانش جدید در زمینه نوسازی بافت های فرسوده رسیده و ما اکنون حرفهای تازه ای را در سطح کشور داریم.

به گزارش خبرنگار مهر ، مهندس عندلیب مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران در جلسه پنجاهم شورای شهر که صبح امروز در صحن علنی برگزار شد گزارشی را پیرامون اقدامات و برنامه های شهرداری تهران در خصوص نوسازی بافت های فرسوده ارائه کرد.

مدیر عامل  سازمان نوسازی تصریح کرد: نوسازی محلات نقش با اهمیتی را از فرآیند نوسازی بافت های فرسوده دارد و با توجه به اهمیت بسیار زیاد مشارکت مردم در نوسازی به عنوان تنها راه تحقق، متولیان او نظیر دولت، شهرداری و ... باید نقش حمایتی ، هدایتی و کمکی داشته باشند.

وی با اشاره به محله خوب بخت به عنوان  طرحی آزمایشی خاطرنشان کرد: این طرح به عنوان نوسازی محله ای انتخاب شده و این مسئله برای اولین بار درتهران محقق شده است و در این زمینه به دنبال کسب تجربه و دستیابی به تجربیات ارزشمند برای نوسازی بافت های فرسوده بوده ایم .

مهندس عندلیب افزود: طراحی الگوی نحوه توزیع افزوده، راه اندازی واحد شهرسازی محله ای ، راه اندازی دفتر تعاونی اعتبار شهر ، اطلاع رسانی به مالکین، ایجاد بانک اطلاعاتی، انتخاب مدیر مشاور جهت مشاوره های عمومی و خصوصی به ساکنین .... از جمله اقداماتی بوده است که این سازمان در خصوص نوسازی محله ای بافت های فرسوده دنبال می کند.

مدیر عامل سازمان نوسازی حداقل تملک وحداکثر مشارکت را نکته بارز برنامه ها و طرحهای نوسازی شهرداری تهران دانست و تاکید کرد: به منظور جلب مشارکت بیشتر مردم آیین نامه ای را تهیه کرده ایم و به نظر می رسد انگیزه های اقتصادی بخش خصوصی و مالکان را جهت مشارکت تامین کند.

وی افزود: تنها منابع مالی برای بافت های فرسوده یک فاینانس بوده و بدون مشارکت بخش خصوصی نوسازی بافت های فرسوده ممکن نخواهد بود.

مهندس عندلیب همچنین یاد آورشد: طرح نوسازی 1200 هکتار بافت فرسوده در چهارجوب طرح جامع و هماهنگ با طرح تفضیلی در سال آینده تهیه می شود.

وی 4مسئله را پایه و اساس نوسازی بافت های فرسوده عنوان و تصریح کرد:  بعد نظری، علمی و دانش به همراه بعد برنامه ریزی ، بعد روشی و بعد اجرایی پایه های حرکت شهرداری تهران در زمینه نوسازی بافت های فرسوده هستند تا طرحهای نوسازی تنها در قالب تئوری و حرف و صحبت نباشد.

مدیر عامل سازمان نوسازی همچنین درجواب پرسش حمزه شکیب در خصوص میزان دقیق بافت فرسوده شهر تهران خاطرنشان کرد: هیچ فردی نمی تواند به طور قاطع بگوید دقیقا در شهر تهران چه میزان بافت فرسوده است و اطلاعات مورد نیاز به علت تغییرات صورت گرفته در شهر ، در نقشه ها موجود نیست و آماردقیقی که بتواند گامهای بعدی را بر اساس آنها برداشت موجود نیست.

عندلیب اضافه کرد: شورای عالی شهر سازی و معماری بر پایه سه خصوصیت ، 3200 هکتار از بافت های شهر تهران را فرسوده می داند، در حالیکه شهرداری  این میزان را حدود 14 هزار هکتار می داند که هر کدام از آنها شیوه خاص و برنامه ای مخصوص به خود را می طلبد و اگر میزان بافت ها را 14 هزار هکتار در نظر بگیریم ، 1 هزار تا یک هزار و 200 هکتار از این بافت ها نیازمند مداخله و ساماندهی امور هستند.

وی تصریح کرد: نیاید در بحث بافت های فرسوده تنها نوسازی مسکن در نظر گرفته شود چرا که در این زمینه دچار مشکل خواهیم شد و باید به موضوع بافت های فرسوده از نظر کاربریهای مختلف نیز نگاه شود، چرا که نباید بیشتر فضای شهر بافت مسکونی باشد.

عندلیبا خاطرنشان کرد: تخمین 600 تا 700 هزار واحد مسکونی فرسوده را در شهر داریم که نوسازی آنها نیازمند آماده سازی زیر ساخت ها است.

کد خبر 577554

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha